מחקר איטלקי: הקורונה התפשטה בצפון המדינה כבר מספטמבר 2019

מסקנה חדשה ומפתיעה במחקר איטלקי: מחלת הקורונה התפשטה "מתחת לרדאר" בצפון איטליה כבר מקיץ 2019, הרבה לפני שהרשויות בסין הזהירו את העולם ממחלה חדשה בדרכי הנשימה שמקורה בווהאן

קניון ריק באיטליה / צילום: Associated Press
קניון ריק באיטליה / צילום: Associated Press

מחלת הקורונה התפשטה "מתחת לרדאר" בצפון איטליה כבר מקיץ 2019, הרבה לפני שהרשויות בסין הזהירו את העולם ממחלה חדשה בדרכי הנשימה שמקורה בווהאן; זו המסקנה המפתיעה של מחקר איטלקי שהתפרסם השבוע בכתב עת איטלקי המוקדש לסרטן. את המחקר הוביל ג'ובאני אפולונה, מנהל המכון הלאומי לחקר הסרטן (INT) במילאנו.

החוקרים האיטלקים השתמשו בדגימות דם של משתתפים במחקר SMILE הבינלאומי, שנועד לבדוק את הסיכון לפתח סרטן ריאה על סמך שילוב ביניהן לסריקות CT. לפי כלי התקשורת האיטלקים, שדיווחו על המחקר, מתוך 959 נבדקים, בדיקות סרולוגיות שנעשו באחרונה על הדגימות העלו כי 111 משתתפים הציגו נוגדנים לנגיף ה-SARS-CoV-2. בשישה מהם, ציינו החוקרים, הנוגדנים היו ברמה מספקת כדי לחסל את הנגיף בבדיקת מעבדה. החוקרים מצאו כי הנוגדנים הופיעו בבדיקות דם שהתבצעו החל מספטמבר 2019, מה שלדבריהם אומר כי החשיפה לנגיף התקיימה לפחות שלושה שבועות לפני - כלומר באוגוסט 2019. זהו פרק הזמן שבו הגוף בדרך כלל מפתח נוגדנים למחלה.

ממצא נוסף הוא שמחצית מאלו שבדמם נמצאו נוגדנים לנגיף באו מחבל לומברדיה - האזור בצפון איטליה שנפגע בצורה הקשה ביותר מהקורונה באירופה. יש לציין כי מדובר בכתב עת שאינו מרכזי (Tumori Journal, כתב העת של המכון לחקר הסרטן) ובמחקר מצומצם. כמו כן, בעבר דווח כי בדיקות סרולוגיות עלולות לבלבל בין נגיף הקורונה החדש לבין נגיפי קורונה קיימים הגורמים להצטננות.

באופן רשמי, מקרה הקורונה הראשון באיטליה אותר בתחילת פברואר בעיירה קודוניה. הרשויות בסין דיווחו רק בסוף דצמבר-תחילת ינואר על הנגיף המסתורי, ובתחילה אף הכחישו כי הוא עובר מאדם לאדם באמצעות הדבקה טיפתית. עם זאת, מחקר שנערך בעבר באוניברסיטת הרווארד, ושהתבסס על תצלומי לווין של מגרשי המכוניות של בתי החולים בווהאן איתר חריגה משמעותית במספר החולים בחלק זה, מה שהגביר את החשד כי סין מסתירה את היקף ומקור הנגיף.