לא יפסיקו לשיר: בג"ץ אישר למוחים בבלפור להשמיע מוזיקה עד 23:00

שופטי העליון קבעו כי הנחיית המשטרה המונעת מהמפגינים להשמיע מוזיקה עד 23:00 היא "פגיעה לא מידתית בזכות להפגין", וביטלו את ההנחיה

שושקה עם המפגינים במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס
שושקה עם המפגינים במחאת בלפור / צילום: רועי קצירי, גלובס

בג"ץ קיבל היום (ג') עתירה של תנועת המחאה "קריים מיניסטר" נגד המשטרה וביטל הנחיה של מפקד מחוז ירושלים, דורון ידיד, למנוע מהמפגינים להשמיע מוזיקה אחרי 21:30, תוך שקבע כי מדובר במגבלה שגרמה ל"פגיעה לא מידתית בזכות להפגין".

שופטי בית המשפט העליון, עוזי פוגלמן, ג'ורג' קרא ואלכס שטיין, קבעו כי המשטרה קבעה הנחיות שאינן תואמות להחלטה קודמת של בית המשפט העליון, כאשר הגבילה מדי שבוע את ההפגנות ליד מעון ראש הממשלה במערכת הגברה ומגפונים בין השעות 21:30 ל-23:00 לטובת נאומים בלבד, ומנעה השמעת מוזיקה וכריזת שירי מחאה.

שופטי בית המשפט העליון קבעו כי "השמעת שירי מחאה או השמעת מוזיקה ללא ליווי ההפגנה היא אחת הדרכים לקיבוץ מפגינים להעברת מסריהם וחלק בלתי נפרד מחירות ההפגנה והביטוי".

העתירה הוגשה על-ידי עמותת חוזה חדש (קריים מיניסטר), באמצעות עו"ד גונן בן יצחק, בעקבות החלטה קודמת בעתירה שהגישו תושבים המתגוררים בסמוך למעון ראש הממשלה. התושבים דרשו כי המשטרה תורה על העתקת ההפגנות למקום אחר נוכח הפגיעה בשגרת חייהם, ובית המשפט העליון קבע מגבלות על השמעת רעש באמצעים שונים. לאחר מתן ההחלטה בעתירה, המשטרה קבעה הנחיות לעניין השעות המותרות להשמעת מוזיקה ושירים בהם הושמעו מוזיקה ושירים אחרי 21:30.

לפני כחודש וחצי החרימה המשטרה מערכת הגברה של תנועת "קריים מיניסטר" בעיצומה של אחת ההפגנות ובשבועות האחרונים, כמעט מדי הפגנה מחרימים שוטרים מגפונים ממפגינים, בטענה כי השימוש בהם מותר רק לנשיאת נאומים. גם בהפגנה במוצ"ש האחרון מנעה המשטרה השמעת מוזיקה לאחר השעה 21:30.

בהחלטה נקבע כי ההגבלה שקבעה המשטרה על ההפגנות לא מתחייבת מהמתווה בהליך הקודם, וכי "האיסור הנוכחי שמטילה המשטרה על השמעת שירים, מוזיקה וכיוצא באלה אינו נובע מהוראותיו של פסק הדין בעניין וחורג מן האיזון שנמצא ראוי להגבלת הרעש המוקם בהפגנות בגדרי אותו הליך ומן ההנחיה הנוהגת בפסיקתנו, שלפיה הגבלת הזכות להפגין תתאפשר רק כאשר מתקיימת ודאות קרובה לפגיעה קשה בסדר הציבורי או בשלום הציבור ובמידה המצומצמת ביותר הנדרשת למניעת פגיעה כאמור". 

עו"ד גונן בן יצחק מתנועת "קריים מיניסטר" מסר לאחר פסק הדין: "בית המשפט העליון חזר על פסיקתו מחודש אוגוסט וקיבל באופן מלא את טענותינו. השופטים קבעו כי הנחיות המשטרה היוו הגבלות שהן הרבה מעבר לסמכויות המשטרה ובניגוד לפסיקה. משטרת ירושלים פעלה לכל אורך הדרך בחוסר סמכות, ובהוראת הפיקוד הבכיר הפרה ביודעין את פסיקת בג"ץ, כששלחה שוטרים להחרים מערכות הגברה ומגפונים אישיים של מפגינים שומרי חוק. הגיע הזמן שהאחראים לכך ישלמו מחיר אישי. תחת דורון ידיד הפכה משטרת ירושלים לקו ההגנה האחרון של הנאשם מבלפור, ונראה שהכול מותר במאמץ המשטרתי המאורגן להתעמר במפגינים ולחבל במחאה. אסור שדורון ידיד יהיה מפכ"ל".

תנועת "הדגלים השחורים" מסרו בתגובה להחלטה: "בג"ץ זרק את משטרת נתניהו מחוז ירושלים מכל המדרגות. ניסיונות ההתעמרות של דורון ידיד במחאה מתוך רצון להתחנף לשלטון על-מנת לקבל את המפכ"לות הם אקט אנטי-דמוקרטי מהמעלה הראשונה. יבוא יום שמדינת ישראל תחקור את פועלו של ידיד בניסיונות לסיכול המחאה. אנו מברכים את עורך דיננו גונן בן יצחק ואת חברינו למאבק בתנועת 'קריים מיניסטר' על ההישג. נמשיך יחד במאבקנו נגד השחיתות".