מוחמד בין סלמאן מחזק את הכלכלה: קרן העושר הסעודית תתעדף את השוק המקומי

נסיך הכתר הסעודי, מוחמד בין סלמאן, הודיע כי מאמצי הקרן הציבורית להשקעות, קרן העושר הסעודית, יופנו בעיקר כלפי פנים • בכל אחת מהשנתיים הקרובות תשקיע הקרן 40 מיליארד דולר לשוק המקומי במקום השקעות בנכסים ותאגידים זרים

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters
יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן / צילום: Reuters

נסיך הכתר הסעודי מוחמד בין סלמאן מתווה את הדרך לשינוי בכלכלת ארצו, בהחלטה דרמטית להפנות את ההשקעות הביתה. בין סלמאן, המוכר במערב בכינוי MBS, הודיע כי מאמצי הקרן הציבורית להשקעות, קרן העושר הסעודית הניזונה מרווחי הנפט, יופנו בעיקר כלפי פנים. בכל אחת מהשנתיים הקרובות תשקיע הקרן 40 מיליארד דולר לשוק המקומי במקום השקעות בנכסים ותאגידים זרים.

למהלך הזה הגיון כלכלי רב, השנתיים האחרונות היו רעות בהיבט של ההכנסות מנפט וגז שמחיריהם צנחו בשוק העולמי מסיבות שונות, כמו המאבק מול רוסיה ומגפת הקורונה נתנה את המכה האחרונה. אמנם ברבע השלישי השנה נרשם גידול של 1.2% בתוצר בסעודיה, אבל במונחים שנתיים, לפי תחזית הבנק המרכזי בסעודיה, התוצר השנתי יצטמצם ב-4.2%. כלכלני הבנק העולמי פסימיים עוד יותר והם מעריכים כי הצמצום עשוי להגיע לסביבות 6%. הגירעון התקציבי שעמד ב-2019 על 4.5% צפוי להגיע ב-2020 ל-10.5%.

אמנם עליות במחיר הנפט בשבוע האחרון וההודעות על מציאת החיסון לקורונה מאוששות את השוק, אבל בין סלמאן נחוש עוד יותר בקידום הרפורמות שעליהם הכריז כבר באמצע העשור שיקטינו את התלות בנפט, אף שארצו היא היצואנית הגדולה בעולם, והוא מאיץ כעת את המהלכים.

קרן העושר הסעודית נחשבת שמינית בגודלה מקרנות העושר העולמיות, והיקפה כ-350 מיליארד דולר. היא הניבה רווחים היקף של 7% ב-2019, (לעומת 5.4% של קרן העושר של אבו דאבי) והשקעותיה בעולם הן בין השאר בחברות כמו פייסבוק, סיטיגרופ, דיסני, ואובר שם היא המשקיעה הגדולה ביותר (2.7 מיליארד דולר), וכן תאגידים כמו ג'יו פלאטפורם, אחד מענקי עולם השירותים הדיגיטליים בעולם.

עיר ההייטק החדשה של סעודיה

במסגרת המדיניות המוצהרת הזו, מכרה הקרן ברבע השלישי השנה לא פחות מ-30% מהשקעותיה בארה"ב, יותר משלושה מיליארד דולרים. הכוונה כעת היא להעביר את ההשקעות פנימה, אבל לפי הכיוון של בין סלמאן, לא להשקעות בתעשיית האנרגיה, אלא במקומות אחרים. לפי ההערכות והצהרות קודמות של בין סלמאן, הכוונה היא לפתח תעשיות אחרות, לרבות תחומים הקשורים להייטק, חקלאות מתקדמת וגם תיירות. המטרה היא לפתח ולשווק אתרי תיירות, הן בים האדום, השופע שוניות אלמוגים, והן להרחיב עוד את התיירות המוסלמית הדתי לאתרים הקדושים לאיסלם במכה ומדינה.

המהלך זוכה להתעניינות וניתוחים בחברות האנליסטים העולמיות, בנק ההשקעות EFG HERMS העריך כי המהלך יביא לכך ש-60% מהשקעות הקרן יופנו בעשור הקרוב לתוך המדינה ושעיקר ההשקעה תהיה בבנייתה של עיר ההייטק החדשה נאום (Neum) האמורה להיבנות לחופי הים האדום.

סוכנות הדירוג פיץ', שהורידה לאחרונה את התחזיות לגבי סעודיה לשליליות, כתבה בהערכתה כי הגידול הדרמטי בהשקעות הפנים יתרום לחיזוק הכלכלה ואם יוכוון למקומות הנכונים, יביא לחיזוק הגורמים הבסיסיים החיוניים למשק הסעודי. עם זאת, הסוכנות הזהירה מפני העברת אשראי נוספת מהקרן לחברת הנפט הסעודית ארמקו - הנחשבת לתאגיד הגדול בעולם - על רקע אי היציבות בשוק הנפט.

והנקודה הישראלית: בבנייתה של עיר ההייטק נאום יש ככל הנראה מעורבות ישראלית וחברות ישראליות מעורבות במיזמי חקלאות ותעשיה אחרים במדינה. בשבוע שעבר פרסמנו בגלובס כי חברת אלומיניות סעודית חתמה על חוזה מכירות ענק עם חברת בנייה ישראלית מובליה לאספקת אלומיניות למיזמי בנייה בישראל. הקשר המסחרי בין ישראל לסעודיה מתנהל דרך גורמים בינלאומיים ואף שלא ברור מה יקרה עם הסכם של ממש בין המדינות, בדומה להסכמים עם בחריין והאמירויות, הדיווחים מעידים על כך שהוא יתרחב וילך, וישתלב ברפורמות של MBS.