משרד התקשורת אינו שולל ניתוק מפעילים לא משלמים במקרי קיצון

בדיון שנערך אתמול ביקש המשרד לבדוק דרכי פעולה במקרים חמורים שבהם ספקים קטנים לרוב לא משלמים למפעילים גדולים שמחויבים לספק להם שירות

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

משרד התקשורת אינו שולל ניתוק של מפעילים קטנים במקרי קיצון של אי-תשלום למפעילים גדולים - כך עולה מדיון שנערך אתמול (ב') במשרד התקשורת בהשתתפות המפעילים ואשר עסק בסוגיית אי-התשלום עבור שירותי תקשורת מצד מפעילים שלרוב משתמשים ברשתות של מפעילים גדולים.

הדיון, שנערך אתמול במסגרת של שולחן עגול שבו המפעילים יושבים ומנסים ללבן מחלוקות תחת פיקוח של המשרד, התרחש על רקע כמה אירועים שבהם התחוור למשרד שהוא נמצא בבעיה כאשר הוא דורש ממפעילים גדולים לארח מפעילים קטנים ולספק להם שירותים, אבל כאשר אותם לקוחות קטנים לא משלמים, אין להם יכולת לנקוט נגדם כל סנקציה, והדרך היחידה היא לפנות לבית משפט תוך שהם מחויבים שלא לנתקם.

אירוע בולט מתרחש לאחרונה בעקבות סכסוך בין בזק לאקספון, כאשר האחרונה לא מוכנה לשלם את מה שבזק דורשת ממנה עבור הזמנת טכנאים. החוב הגיע כבר למיליוני שקלים, ולמרות שמשרד התקשורת קבע כי הצדק עם בזק, אקספון לא מוכנה לשלם, ובזק נאלצה לפנות לערכאות משפטיות, והדיון שם עוד נמשך.

אירוע נוסף שאירע בחודשים האחרונים היה עם סלקום, שביקשה לנתק ספק אינטרנט שהתארח אצלה ברשת ולא שילם מהיום הראשון שהזמין ממנה שירותים. סלקום פנתה למשרד התקשורת, שתמך בעמדתה אך אסר עליה לנתק את הספק שלו היו כמה אלפי לקוחות. בסופו של דבר סלקום, באישור בית המשפט, האטה את קצב הגלישה של לקוחות אותו ספק, עד שבית המשפט אישר לה לנתקו סופית, כאשר התברר כי מדובר בחדל פירעון. 

במשרד התקשורת הדעה הרווחת הייתה שסכסוכים כאלה יש להכריע בבית המשפט, כאשר לעמדת המשרד יש משקל חשוב בהליך המשפטי. אלא שהתארכות הדיונים בבית המשפט גורמת למפעילים שלא מקבלים את שכרם נזק קשה שעשוי להגיע למיליוני שקלים ויותר. משרד התקשורת מבין שהוא בבעיה בסוגיה הזו, ולכן קיים את הדיון.

בסוף הדיון לא התקבלו החלטות, אך בכירים במשרד לא שללו את האפשרות שבמקרי קיצון יתאפשר למפעיל לנקוט סנקציות נגד מפעיל לא משלם תוך פגיעה מינורית עד כמה שניתן בצרכנים. אפשרות נוספת הייתה לחייב מפעילים להעמיד ערבויות שיחולטו במקרה שמשרד התקשורת יכריע לטובת אחד הצדדים.