קרנות הגידור נהנות מהתהפוכות בשווקים בצל הקורונה: הניבו תשואה של 6% השנה

על פי מדד צור-גלבוע, הקרנות הציגו תשואה של 4.6% בשלושת הרבעונים הראשונים ועוד 1.2% באוקטובר • לשם השוואה, ת"א-125 צנח מתחילת השנה 9%, מדד SME60 עלה בכמעט 4% ואילו תל-בונד 60 ירד 2%

פסל השור המפורסם בוול סטריט/ צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI
פסל השור המפורסם בוול סטריט/ צילום: רויטרס, CARLO ALLEGRI

התהפוכות בשוקי ההון בעקבות משבר הקורונה הגלובלי המתמשך, לצד התקוות המתחזקות למציאות חיסון שיקטין את פגיעתו, גורמים ל-2020 להיות שנה תנודתית בשווקים, באופן שיוצר הזדמנויות למשקיעים בעלי סבלנות ומוכנות גבוהה יותר לסיכון. על רקע זה, 2020 מסתמנת כשנה טובה לתעשיית הגידור הישראלית, שמציגה תשואות עודפות על אפיקי השקעה אחרים ועל מדדי היחס הישראליים.

בשוק בישראל פועלות כ-150 קרנות גידור, שהן קרנות פרטיות שמדווחות על תוצאותיהן רק ללקוחותיהן, ושמנהלות נכסים בסדר גודל של כ-30 מיליארד שקל. עם זאת, הביצועים המצרפיים של הענף ניתנים לבחינה והשוואה, הודות לנתונים שמאוגדים במדד צור-גלבוע, שעוקב אחר תעשיית הגידור ומספק הצצה ייחודית לביצועיה בממוצע רחב. כך, בעשרת החודשים הראשונים של השנה רשמה תעשיית קרנות הגידור הישראלית תשואה חיובית מרשימה של כ-5.9% בממוצע.

מדובר בתשואה גבוהה למדי, בוודאי בהינתן המשבר הריאלי בכלכלות העולם, וזאת עוד לפני שידועים הביצועים של הקרנות בנובמבר, שמסתמן כחודש טוב במיוחד על רקע הדיווחים על התקדמות ניכרת במרוץ לפיתוח חיסון לקורונה. על פי מדד צור-גלבוע, קרנות הגידור המקומיות רשמו תשואה של 4.6% בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020, שעליה התווספה תשואה הנאמדת ב-1.2% בחודש אוקטובר.

לשם השוואה, מדד המניות ת"א-125 רשם מתחילת השנה ועד היום תשואה שלילית של מינוס 9%, גם לאחר התאוששות של 7% עד כה בנובמבר; מדד SME60, לעומתו, טיפס בכמעט 4% השנה, רק הודות לעליות של יותר מ-6% שרשם מתחילת נובמבר. באותה תקופה רשם מדד תל-בונד 60 תשואה שלילית של מינוס 2%, כשגם פה תשואה חיובית של כ-1% שנרשמה עד כה בנובמבר שיפרה את התמונה.

רועי ורמוס, שותף מנהל בקרן נוקד / צילום: שלומי יוסף
 רועי ורמוס, שותף מנהל בקרן נוקד / צילום: שלומי יוסף

המדדים בחו"ל הניבו תשואות גבוהות יותר

עם זאת, מדדי המניות בחו"ל הניבו תשואות טובות בהרבה, כשמדד נאסד"ק 100 עלה מתחילת השנה ב-37%, גם הודות לטיפוס של יותר מ-8% מתחילת החודש, ומדד S&P 500 עלה מתחילת השנה ב-12%, רק הודות לזינוק של כמעט 11% מתחילת החודש.

על פי מדד צור-גלבוע, קרנות הגידור הישראליות רשמו תשואה מרשימה של 7.8% בממוצע ברבעון השלישי בלבד, שבו קיזזה תעשייה זו את התשואות השליליות שנרשמו במחצית הראשונה של 2020, ושעדיין מאפיינות אפיקי השקעה אחרים. אוקטובר וגם נובמבר עד כה הם חודשים טובים בשווקים, וכמעט לכל מנהלי ההשקעות, כך שהתשואות השתפרו עוד - ובינתיים השנה חיובית עבור קרנות הגידור.

צור-גלבוע נותנים חשיפה גם לתתי-התמחויות של קרנות הגידור. כך, המדד מגלה כי קרנות גידור שמתמחות בהשקעה במניות ישראליות, רשמו מתחילת השנה ועד לסוף ספטמבר תשואה של 4.9% בממוצע, כאשר קרנות גידור המתמחות בחוב רשמו בתקופה זו תשואה שלילית ממוצעת של מינוס 1.5%.

כמו כן, צור-גלבוע מספקים הצצה לתוצאות של קרנות קטנות ובינוניות, הנמצאות בשלב התחלתי יחסית של פעילותן, עם ותק של עד 3 שנים מתחילת פעילותן, ושהציגו בשלושת הרבעונים הראשונים השנה תשואה של 7.1% בממוצע - כלומר, תשואה עודפת על התשואה הממוצעת של כל קרנות הגידור הישראליות. לצד קרנות אלה, מציג המדד את התשואה של קרנות גידור אלה, שהסתכמה בשלושת הרבעונים הראשונים של 2020 ב-1.7%.

לצד קרנות גידור אלה, יש קרנות גידור המתמחות במניות בינלאומיות, שרשמו בינואר עד ספטמבר 2020 תשואה של 6.7% בממוצע, וקרנות שמתמחות בקרנות עם נכסים לא-סחירים, בעיקר קרנות חוב - שרשמו בתקופה זו תשואה של 4.5%. 

אורי גולדפרב, / צילום: שלומי יוסף
 אורי גולדפרב, / צילום: שלומי יוסף

מספרי ענף קרנות הגידור המקומי

כ-150 קרנות גידור פעילות בשוק בישראל
כ-30 מיליארד שקל היקף נכסים שמנהלות
5.9% תשואות כלל תעשיית הגידור מתחילת השנה*
7.8% תשואת הענף ברבעון השלישי לבדו*

*אומדני ינואר-אוקטובר 2020, על בסיס מדד צור גלבוע