הצעת חוק לביטול עדכון שכר הח"כים אושרה לקריאה שנייה ושלישית

ועדת הכנסת מיזגה את הצעת החוק של חה"כ יאיר לפיד ומיקי לוי להצעת החוק שאושרה • יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג: "בזמן משבר כלכלי ובריאותי, כולם מסכימים שאין מקום להעלות את שכר חברי הכנסת" • ח"כ מיקי לוי: "זה חוק פח"

פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת
פתיחת מושב החורף של הכנסת / צילום: יניב נדב , דוברות הכנסת

ועדת הכנסת אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק לביטול עדכון שכר חברי הכנסת בשנת 2021 כהצעת חוק מטעם ועדת הכנסת. בנוסף, הוועדה מיזגה את הצעת החוק של חה"כ יאיר לפיד ומיקי לוי להצעת החוק של הוועדה. יו"ר הוועדה ח"כ איתן גינזבורג אמר "אני שמח שההצעה זוכה לתמיכת כל סיעות הבית. בעת הזאת, בזמן משבר כלכלי ובריאותי, כולם מסכימים שאין מקום להעלות את שכר חברי הכנסת".

כיום שכרו של חבר כנסת עומד על 45,274 שקל ברוטו לחודש. שכר ח"כ צמוד לשכר הממוצע במשק ומתעדכן מדי שנה באופן אוטומטי ובמטרה לבלום את עליית השכר בינואר 2021 בשיעור חד, הצעת החוק קובעת בהוראת שעה, כי בתחילת שנת 2021 השכר של 90 ח"כים יוקפא ולא יעודכן.

ח"כ שלמה קרעי אמר בדיון כי הצעת החוק של הוועדה, הינה הצעה "לא משמעותית אלא פופוליסטית ויחצנית שמהווה טלאי קטן שלא מטפלת כמעט בכלום". קרעי ציין כי הצעת החוק שהוא הגיש, הצעה שלדבריו תביא פתרון כולל בשכר המגזר הציבורי, ותחסוך מאות מיליונים, לא עולה לדיון. הצעתו קובעת כי מנגנון חישוב השכר הממוצע במשק יכלול גם את תשלומי דמי האבטלה של המפוטרים והשוהים בחל"ת, ובכך השכר הממוצע במשק יקטן. "נכון יותר שמנגנון החישוב ישקף נכונה את כל ההכנסות במשק, לרבות תשלומי האבטלה. לדבריו, אם דמי האבטלה יכנסו לחישוב השכר הממוצע במשק, שכר חברי הכנסת ירד בינואר הקרוב בכ-3% במקום שיעלה בכ-15% לפי מנגנון החישוב החוקי הנוכחי".

הוועדה דחתה את ההסתייגויות שהגישו חברי הכנסת שלמה קרעי ואלעזר שטרן. בתום הדיון וההצבעות על ההסתייגויות והרביזיה, אמר ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) "זה חוק פח". הוועדה אישרה את הצעת החוק הממוזגת להצבעה במליאת הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.