"כשסבן אילבן נכנסת למדינה, זה כדי לפתוח לא פחות ממאות חנויות"

רשת חנויות הנוחות האמריקאית בדרך לעשות עלייה לישראל • ל"גלובס" נודע כי חנויות ראשונות של הרשת, שפועלת 24 שעות ביממה, צפויות להיפתח בת"א כבר באמצע השנה הבאה • מסתמן כי לפחות חלק מהן יפעלו גם בשבת

חנות של סבן אילבן / צילום: שאטרסטוק
חנות של סבן אילבן / צילום: שאטרסטוק

רשת חנויות הנוחות האמריקאית סבן אילבן בדרך לישראל. קבוצת האופנה פוקס וחברת אלקטרה צריכה, שמחזיקה בין היתר ברשת מחסני חשמל, צפויות להביא לישראל את רשת חנויות הנוחות האמריקאית הגדולה בעולם. מדובר ברשת שמפעילה מעל 70 אלף חנויות ב-17 מדינות ברחבי העולם. החנויות פועלות 24 שעות ביממה, עם הכנסות של כ-61 מיליארד דולר בשנה.

אלקטרה צריכה, בניהולו של צביקה שווימר, דיווחה כי היא מנהלת מגעים מתקדמים עם סבן אילבן לקראת חתימה על מזכר הבנות להתקשרות בהסכם זכיינות לפיתוח ולתפעול חנויות הנוחות תחת המותג בישראל, באמצעות חברה ייעודית שתוקם לשם בכך. להסכם הזיכיון הזה אמורה להצטרף קבוצת האופנה הציבורית פוקס.

אם התוכניות של השתיים יצאו לפועל, הן צפויות להקים חברה בבעלות משותפת (50%) שתפעיל את הרשת בישראל. זו תהיה הכניסה הראשונה של השתיים לתחום קמעונאות המזון אשר נחשב למאתגר ותחרותי, עם אתגרים ייחודיים לשוק המקומי, ביניהם אתגר הכשרות.

השפעות הקורונה יעשו לרשת החדשה את החיים קלים יותר

עד כמה גדול הפוטנציאל של הרשת בישראל? "כשסבן אילבן נכנסת למדינה, זה כדי לפתוח לא פחות ממאות חנויות", אומרים היום גורמים בענף. ככל שתושלם העסקה, צפויות להיפתח בישראל באמצע 2021 חנויות ראשונות של הרשת בתל אביב. מדובר על חנויות בגודל של 50-300 מ"ר שימכרו גם מוצרי סופרמרקט קלאסיים, וגם מוצרים נוספים וביניהם מזון טרי, אוכל מוכן, משקאות חמים, ושמוכרת מוצרים גם תחת מותג פרטי משלה.

בניגוד לחנויות הנוחות שפועלות בישראל בעיקר בתחנות דלק כמו ילואו, סו גוד ומנטה, מדובר ברשת שפועלת גם במרכזי ערים בצמתים ראשיים, תחנות רכבת, מתחמי מגורים ומשרדים וגם תחנות דלק, כך שהיא תתחרה גם ברשתות מזון עירוניות כמו שופרסל שלי ושופרסל אקספרס, רמי לוי בשכונה, ויקטורי, טיב טעם בעיר, סופר יודה שנרכשה על-ידי ילואו, AM:PM ואחרות.

אחת השאלות המשמעותיות שעולות בהקשר של הכניסה של החברה לישראל היא האם בעליה יאפשרו פתיחה של חנויות בשבת כפי שנוהגות חנויות הנוחות בישראל, מה שמהווה חלק משמעותי מההכנסות שלהן. ההערכה היא כי בכוונת החברות להפעיל את החנויות גם במהלך סוף השבוע, במיקומים שייפתחו במרכזי שכונות וערים, ולסגור חנויות במיקומים שבהם לא תהיה כדאיות להפעילם בשבת, למשל כאלה שיפעלו סמוך למשרדים או לתחנות רכבת.

נזכיר כי רק לאחרונה הצהיר בעלי רשת הקמעונאות הנושאת את שמו, רמי לוי, כי סוגיית השבת הביאה אותו לוותר על השותפות בחברת דלק המפעילה את רשת חנויות הנוחות מנטה. עם זאת, ככלל, בענף חנויות הנוחות, המכירות בסוף השבוע מהוות כ-30% מהמחזור.

מבחינת מיקומים עתידיים עבור החנויות, נראה כי השפעות הקורונה יעשו לרשת החדשה את החיים קלים יותר, שכן רבות מחנויות הרחוב התרוקנו בעקבות סגירה של עסקים בשל משבר הקורונה, והיא גם עשויה ליהנות מתנאי שכירות נוחים יחסית.

המגמה של קניות באונליין שהתעצמה בתקופת הקורונה, עשויה לתמוך גם היא בהגדלת הסל שנרכש בחנויות נוחות כקניית השלמה. במהלך השנה האחרונה כל רשתות הנוחות הפועלות בשוק המקומי עשו מאמצים להפוך את עצמן למינימרקט שיאפשר קנייה משלימה, במודל שמנסה להידמות לסבן אילבן, ושכולל מכירה גם של מוצרי מזון טרי, מזון יבש, מוצרי טואלטיקה וחומרי ניקוי, ואוכל מוכן.

עם זאת, העובדה שלשתי הקבוצות הללו אין שום ניסיון בתחום המזון צפויה לייצר עבורן אתגרים משמעותיים, ותחייב אותן לכל הפחות לגייס מנהלים עם ניסיון בענף.

סבן אילבן הוקמה בארה"ב ב-1927 ולמעשה מוגדרת כמי שהמציאה את המודל של חנויות נוחות שפתוחות 24 שעות ביממה. ב-1946 קיבלה הרשת את שמה הנוכחי - אשר ביטא את שעות הפעילות החדשות אליהן התרחבה - משבע בבוקר עד אחת עשרה בלילה, שבעה ימים בשבוע. מנכ"ל החברה הוא ג'וזף מ. דפינטו. כיום מפעילה החברה בזיכיון ובבעלות קרוב לעשרת אלפים מיקומים בארה"ב ובקנדה, ולמעלה מ-70 אלף חנויות ב-17 מדינות ברחבי העולם.