יינות ביתן | ניתוח

נאחז עד שנהיה מאוחר: הדרך של נחום ביתן לאובדן השליטה ברשת שהקים

קבוצת משקיעים בהובלת הפניקס תרכוש 45% ממניות יינות ביתן-מגה תמורת 400 מיליון שקל • מדובר בשווי נמוך משמעותית מזה של רוב מתחרותיה הציבוריות

נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: רמי זרנגר
נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: רמי זרנגר

נחום ביתן על סף להיפרד מהשליטה באימפריית קמעונאות המזון שהקים, או ליתר דיוק במה שנותר ממנה. אחרי שנפרד מעשרות סניפים שנמכרו למתחרות שלו, ויתר על כיסא המנכ"ל וכיסא היו"ר בלחץ הבנקים, נפרד מהתואר רשת הקמעונאות השנייה בגודלה במחזור שלה וכן ויתר על המעורבות שלו בחברה - ביתן עומד לאבד גם השליטה בהחזקה של החברה שייסד.

העסקה שניצבת כעת על הפרק היא עם קבוצת משקיעים בהובלת קבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס, אשר חתמה על מזכר הבנות עם קבוצת הקמעונאות יינות ביתן-מגה לרכישה של 45% ממניותיה תמורת 400 מיליון שקל. ככל שתושלם עסקה, הפניקס צפויה להזרים סכום של כ-200 מיליון שקל תמורת 20% מהמניות, כשיתרת המניות תתחלק בין קרן כלירמרק, ארקין השקעות וברק קפיטל. את הקבוצה מוביל צביקה מנס, מנכ"ל ברק קפיטל חיתום.

לפי שעה עדיין מדובר במזכר הבנות לא מחייב, שמעניק לקבוצה בלעדיות לבדוק את העסקה ולבצע בדיקת נאותות. העסקה משקפת לחברה שווי של כ-890 מיליון שקל אחרי הכסף.

צעד הכרחי וקריטי

בניגוד לחיבור שיצרה לפני שנתיים הפניקס עם קמעונאית מזון אחרת, קינג סטור, בעסקה שכללה הלוואה עם מנגנון המרה ל-20% מניותיה (שאגב דומה להצעה של כלירמרק לביתן לפני כחצי שנה) - הפעם מדובר בעסקה ממשית. הפניקס ושותפותיה לדרך צפויות להחזיק במניות החברה, וגם לצרף נציגים מטעמן לדירקטוריון שלה.

העסקה הזו, או אחרות שעמדו על הפרק מול גופים פיננסיים נוספים - למשל קרן קדמה, ובעבר גם קרן כלירמרק וקבוצת הדלק פז - הפכה לצעד הכרחי וקריטי עבור רשת קמעונאות המזון, שנקלעה לקשיים תזרימיים. זאת לאחר שניסתה לבלוע דג גדול מדי - רשת מגה, שאותה רכשה לפני כארבע שנים בתמורה לכ-450 מיליון שקל. העסקה כללה כ-126 סניפים, כשערב הרכישה הפעילה יינות ביתן כ-70 חנויות.

הצעד הזה כנראה ייצא לפועל בעסקה כזו או אחרת, על אפו ועל חמתו של ביתן, ובלחץ שהפעילו הבנקים לאחר שסיפקו לו אשראי בהיקף של 150 מיליון שקל באוגוסט האחרון.

ירידה למקום הרביעי

אי-שם ב-2016, בעקבות הרכישה שבה גבר ביתן על מתחריו (ובראשם רמי לוי, שנבלם בין היתר על-ידי רשות התחרות ועל-ידי ועד העובדים), התרחבה קבוצת קמעונאות המזון שבבעלותו לכ-180 חנויות. למעשה, בתוך עשור הוא ביצע רכישת חנויות שהפכה אותו למעצמת קמעונאות מזון. ב-2006 רכש את היפר רמה בכ-250 מיליון שקל, ב-2007 רכש את יד יצחק בכ-121 מיליון שקל, שנה לאחר מכן רכש את משב מרקט באילת בתמורה ל-8 מיליון שקל, ואחרי ארבע שנים נוספות רכש את כמעט חינם מהאחים צים תמורת 350 מיליון שקל.

יחד עם מגה, אשר עבורה כאמור שילם עוד 450 מיליון שקל, רכש ביתן למעשה 170 סניפים תמורת כ-1.2 מיליארד שקל, במה שמיצב את יינות ביתן כקבוצה עם מחזור של כ-6 מיליארד שקל.

אלא שכמעט באותה המהירות שיינות ביתן התרחבה, היא נאלצה להצטמק. זאת לאחר תקופה ממושכת שבמהלכה ביתן ניסה למנוע את התהליך הזה. מכירות הסניפים שהתחילו כחלק מתנאי המיזוג שקיבלה על עצמה מרשות התחרות (שכללו כ-9 סניפים), הלכו והתגברו ככל שחלף הזמן. בסך-הכול מכרה הרשת כ-31 סניפים תמורת 287 מיליון שקל, שגרמו לה לוותר על מחזור שנתי בהיקף שמתקרב למיליארד שקל.

יחד עם סניפים נוספים שסגרה ופעילויות שונות שהופסקו, ירדה הקבוצה למחזור מכירות שנתי שבענף מעריכים בכ-3 מיליארד שקל, מה שהופך אותה לרביעית בגודלה במונחי מחזור - אחרי שתי החברות הציבוריות שופרסל עם מחזור של מעל 12 מיליארד שקל ורמי לוי עם מחזור של כ-6 מיליארד שקל, ולפי הערכות גם אחרי אושר עד הפרטית.

גם השווי שמשקפת עתה העסקה לקבוצת קמעונאות המזון של ביתן, נמוך במידה ניכרת משל רוב המתחרות הציבוריות שלה, גם כאלה שמחזור המכירות השנתי שלהן נמוך בהרבה. כך, שופרסל נסחרת לפי שווי של כ-6 מיליארד שקל, רמי לוי נסחרת לפי שווי של כ-3 מיליארד שקל, יוחננוף לפי שווי של כ-2.2 מיליארד שקל, פרשמרקט עם שווי של כ-1.9 מיליארד שקל, ורשת ויקטורי עם שווי של 1.1 מיליארד שקל. למעשה, קמעונאית המזון היחידה שנסחרת בבורסה בת"א בשווי נמוך מזה שמשקפת העסקה לביתן היא טיב טעם, שנסחרת לפי שווי של 712 מיליון שקל. זאת בתקופה שבה כולן, כולל יינות ביתן עצמה, נהנות מסנטימנט חיובי על רקע השפעות משבר הקורונה על הענף.

התרחיש האופטימי

למרות כל זאת, התרחיש הנוכחי, שבו ביתן יאבד את השליטה בחברה שייסד אך עדיין ימשיך להחזיק בחלק נכבד מהמניות בה, עדיין אופטימי בהרבה מהתחזיות הקודרות לעתידה של החברה במציאות שאליה נקלעה לפני כשנה וחצי.

אז, החברה התמודד עם קשיי תזרים ועם עיכובים חריגים בתשלומים לספקים. ביקור כמעט בכל באחד הסניפים שלה שיקף עד כמה הם זקוקים להשקעות מהותיות בהיקף של עשרות אם לא מאות מיליוני שקלים.

מאז מצבה הוטב במעט, בעיקר הודות לגידול ניכר ברכישה ברשתות המזון על רקע התפרצות מגפת הקורונה וההגבלות שהוטלו על המשק הישראלי בעקבותיה. כמו כן ננקטו צעדי התייעלות, ובהם סגירת המרכז הלוגיסטי וקיצוץ בכוח-האדם ובשעות העבודה.

גורמים שונים בשוק המזון העריכו כי ביתן עשוי להתנגד לעסקה שנרקמת, אולם נראה כי במציאות הנוכחית ייטב עבורו להסתפק במה שיש, עם חברה מנוהלת ומסודרת שגם עשויה להיות מונפקת בבורסה, מאשר להמשיך ולפנטז על אימפריית קמעונאות אותה היה קרוב לאבד.