בתגובה להנחת המטענים: צה"ל תקף מטרות איראניות וצבאיות בסוריה

דובר צה"ל הודיע כי מטוסי קרב פגעו במחסנים, מפקדות וסוללות טילי קרקע-אוויר השייכים לכוח קודס האיראני ולצבא אסד • "חשיפת זירת המטענים סמוך לגבול - הוכחה נוספת להתבססות איראן בסוריה", נמסר • לפי סוכנות הידיעות הרשמית במדינה, שלושה חיילים נהרגו ואחד נפצע

עשן מיתמר מעל שמי סוריה / צילום: רויטרס
עשן מיתמר מעל שמי סוריה / צילום: רויטרס

צה"ל תקף הלילה (רביעי) מטרות בסוריה השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא המדינה, זאת בתגובה לחשיפת זירת המטענים בסמוך לגבול. בתקיפה שהתבצעה על ידי מטוסי קרב נפגעו מחסנים, מפקדות ומתחמים צבאיים וכן סוללות טילי קרקע-אוויר. לפי סוכנות הידיעות הרשמית בסוריה, שלושה חיילים נהרגו ואחד נפצע.

לפי הודעת דובר צה"ל, המטענים הונחו על ידי "חוליה סורית שפעלה בהכוונה איראנית", ומהווים "הוכחה נוספת לפעילות ההתבססות הממושכת של איראן בסוריה". עוד נמסר כי "צה"ל רואה במשטר הסורי אחראי לכל פעולה הנעשית משטחו וימשיך לפעול ככל שיידרש למיגור ההתבססות האיראנית בסוריה המהווה סיכון ליציבות הביטחונית במרחב".

"בסביבותה שעה 03:11, ישראל ביצעה תקיפה אווירית מכיון רמת הגולן על המחוז הדרומי", דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית במדינה, סאנ"א, לפי גורם צבאי. לדבריו, מערכות ההגנה האוויריות יירטו "כמה טילים", בעוד פיצוצים עזים נשמעו באזור.

אתמול התגלו המטענים סמוך לגדר הגבול, בשטח ישראל, ונוטרלו על ידי כוחות הנדסה קרבית. "סוריה אחראית למעשים משטחה, כדוגמת המטען הזה, כתוצאה מהברחות אמל"ח בדרך לחיזבאללה. זה לא יכול להימשך וזה לא יכול לעבור", הבהיר שר הביטחון בני גנץ. "אני לא מודיע מתי תהיה תגובה, איך תהיה תגובה. זה אירוע חמור, אנחנו לא מקבלים את זה".

לחשיפה קדמה תקרית בה סוכלה הנחת מטענים לפני שלושה חודשים. אז, זיהה כוח מיוחד של יחידת מגלן, שביצע מארב בדרום רמת הגולן סמוך למוצב צבאי, ארבעה מחבלים בעת שהם מניחים מטענים בקרבת גדר הגבול. הכוח וכלי טיס של צה"ל ביצעו ירי במקביל על החוליה ופגעו באנשיה.

האירועים מגיעים ברקע חודשים של מתיחות בגבול הצפון, עקב תקיפה בדמשק שיוחסה לישראל. במהלך אותה תקיפה נהרג פעיל חיזבאללה. לאחר התקרית ומחשש לפיגוע מצד ארגון הטרור, צה"ל העלה את רמת הכוננות, והנחה על שינוי בפריסת הכוחות. כמה ימים לאחר מכן, חוליית חיזבאללה חדרה לשטח ישראל באזור הר דב, ונמלטה מהמקום לאחר שצה"ל פתח בירי לעברם.

חיזבאללה הכחיש כל קשר לתקרית, אך צה"ל המשיך בתגבור הכוחות לאורך הגבול, בניסיון להרתיע את ארגון הטרור ומחשש לניסיונות פיגוע נוספים. זמן קצר לאחר האירוע המשיכו אנשי הארגון לאיים כי "החשבון עם ישראל נותר פתוח", ואחד החששות במערכת הביטחון היה מפני פיגועים שיגיעו משטח סוריה בו פועל חיזבאללה תחת מעטה חשאי שמכונה באגף המודיעין "תיק הגולן".