סנאטורים רפובליקאים לא הצליחו לקדם את מועמדת טראמפ לפדרל ריזרב

ההצבעה הפרוצדורלית על מינוי מועמדותו של טראמפ, ג'ודי שלטון, לפדרל ריזרב מושהית, מה שמצמצם את סיכוייה לזכות בתפקיד ■ שלטון היא מבקרת חריפה של הבנק המרכזי ונחשבת למקורבת ליועץ הכלכלי של הנשיא

ג'ודי שלטון / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite
ג'ודי שלטון / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

סנאטורים רפובליקאים לא הצליחו לגייס מספיק אצבעות כדי לקדם את אישורה של ג'ודי שלטון למושב בחבר המושלים של הפדרל ריזרב השבוע, לאחר שמחוקקים של המפלגה נעדרו מההצבעה בגלל אמצעי זהירות רפואיים הקשורים למגפת הקורונה.

שלטון, מבקרת מוצהרת של הבנק המרכזי וחברה קרובה של לורנס קודלו, יועצו הכלכלי של הנשיא היוצא דונלד טראמפ, מתמודדת מול אופוזיציה מצד שלושה סנאטורים בתוך המפלגה, מה שמקטין את סיכוייה עוד יותר כאשר חלון ההזדמנויות לאשר אותה לתפקיד מצטמצם.

למרות שבידי הרפובליקאים יש רוב של 53־47 בסנאט, הם לא הצליחו לגייס יותר מ־48 קולות לטובתה של שלטון בהצבעה ביום שלישי. כאשר נהיה ברור שבהצבעה על חסם פרוצדורלי אחרון לא תעבור בהפרש קטן של 48־49, שינה מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט מיטצ' מקונל את הצבעתו ל"לא", מה שנותן לו את האפשרות, תחת כללי הסנאט, להעלות את הנושא פעם אחרונה לפני שסנאטורים עוזבים את וושינגטון לבתיהם לחגוג את חג ההודיה בסוף השבוע הקרוב.

"אנו בטוחים שג'ודי שלטון תאושר אחרי שישקלו את מועמדותה מחדש", אמר דובר הבית הלבן ג'אד דיר.

שלושה רפובליקאים - הסנאטורים מיט רומני מיוטה, סוזן קולינס ממיין ולמאר אלכסנדר מטנסי - אמרו שכי לא יתמכו בשלטון. הם הזכירו גם את הדעות יוצאות הדופן שלה בנושאי מדיניות וגם את מה שנראה כחוסר עקביות לגבי דעות אלה לאחר שנודע כי טראמפ מבקש למנות אותה לחבר המושלים הכולל שבעה חברים.

אלכסנדר לא היה בוושינגטון בהצבעה של יום שלישי בגלל עניין משפחתי, אמר דוברו. שני רפובליקאים אחרים, הסנאטורים ריק סקוט מפלורידה וצ'אק גראסלי מאיווה, לא הגיעו להצבעה מפני שהם בבידוד אחרי סיכוי שנחשפו לחולים מאומתים.

מאוחר יותר ביום שלישי אמר גראסלי שיצא חיובי בבדיקה. בגלל שגראסלי השתתף בהצבעה במליאה ביום שני, לא היה ברור אם זה יכריח גם סנאטורים אחרים להיכנס לבידוד, התפתחות שעשויה לטרפד את מועמדותה של שלטון לגמרי.

גם כך, נראה היה כי הדרך בה הולכת שלטון הולכת ונעשית צרה. הסנאטור הנבחר מארק קלי (דמוקרטי, אריזונה) עשוי להחליף את הסנאטורית מרתה מקסאלי (רפובליקאית, אריזונה) כבר בסוף החודש הקרוב, אחרי שזכה בבחירות מיוחדות מוקדם יותר החודש. מרגע שייכנס קלי לתפקיד, לא יהיו לשלטון מספיק קולות כדי לקבל אישור. בשבוע הבא הסנאט לא צפוי להתכנס בגלל חופשת חג ההודיה.

היא והמפלגה הרפובליקאית נלחמים כרגע נגד לוח הזמנים של הסנאט, אמר קארל טוביאס, המלמד משפט חוקתי בבית הספר למשפטים של אוניברסיטת ריצ'מונד. "האישור שלה עשוי להיות גמור".

טראמפ החל לבקר את הפדרל ריזרב ואת יושב-הראש שלו ג'רופ פאוול מאמצע 2018 והמשיך בכך עד מרץ, אז החלה מגפת הקורונה. בתחילה זה היה על הרקע של ההחלטה להעלות את אחוזי הריבית, ואחר-כך על כך שלא קוצצו באופן אגרסיבי. הנשיא לא הצליח לגייס תמיכה בארבעה מינויים קודמים, כולל שניים שמעולם לא קיבלו את המועמדות באופן רשמי, בניסיונותיו למלא את שני המקומות הריקים בחבר המושלים של הריזרב.

עם קול בודד בחבר בעל שבעה החברים,  גם כך לא הייתה יכולה להיות לשלטון השפעה גדולה, בייחוד לאחר שטראמפ עוזב את הבית הלבן.

חבר המושלים של הפדרל ריזרב מילא תפקיד חשוב במאבק בהשלכות הכלכליות של מגפת הקורונה. חבר המושלים מקבל החלטות לגבי תוכניות חירום שנוצרו על-מנת לתת הלוואות לחברות, ערים ומדינות מאז תחילת המשבר, כמו גם על הפיקוח על הבנקים. כדי להעביר החלטות הקשורות לתוכניות חירום כאלה או כדי לשנות תוכניות קיימות צריך שלפחות חמישה חברים יצביעו בעד השינויים.

הסנאטור מארקו רוביו (רפובליקאי מפלורידה) אמר שיצביע לטובת מינוי שלטון מתוך חשש שהאוצר "ישחק תפקיד גדול מדי בעיצוב הכלכלה שלנו". הוא הוסיף: "אני מאמין שלג'ודי שלטון ולי תפישות דומות. שנינו חושבים שהישענות על הפדרל ריזרב על-מנת להעלות את שווים של נכסים אינו מהווה תחליף לכלכלה אמריקאית חזקה".

מנהיג המיעוט בסנאט צ'אק שומר (דמוקרטי מניו יורק) קרא לרפובליקאים נוספים להצטרף לדמוקרטים בהתנגדות למועמדותה של שלטון. "שלטון הוכיחה שהיא משנה את דעתה כשבשבת, ונוטה תמיד לכיוון אליו נוטות הרוחות במפלגה", אמר ביום שלישי.

בעבר לא נטו להצביע בסנאט על מועמדים לפדרל ריזרב על-פי קווים מפלגתיים, מה ששיקף את אופיו הלא־פוליטי של המוסד. אם תאושר שלטון, יהיה זה עם פחות קולות בעדה מכל מושל אחר בפדרל ריזרב מאז שנת 1980.

נראה כי דרכה אל המינוי התערערה אחרי שימוע סוער בסנאט בפברואר, אשר חשף את חששותיהם של הרפובליקאים וגרם לדמוקרטים להתאחד בהתנגדותם למינוי שלה על רקע מקצועי.

הרפובליקאים הביעו הסתייגויות בגלל התבטאויות פומביות שלה בעל-פה ובכתב, כולל מעבר בולט מגישה כלכלית הדוקה יחסית לגישה חופשית יותר שחלק ממבקריה הגדירו כאופורטוניזם שנועד למשוך את תמיכתו של טראמפ למינוייה. שלטון תומכת זה זמן רב בחזרה לסטנדרט הזהב, צעד שיגביל את יכולת האוצר להשפיע על האינפלציה ועל התעסוקה. "אני לא טוענת שאני במיינסטרים של הכלכלנים", אמרה בשימוע בפברואר.

"אף אחד לא רוצה שיהיה מישהו בפדרל ריזרב עם משיכה קטלנית לרעיונות מטורפים", אמר הסנאטור ג'ון קנדי (רפובליקאי מלואיזיאנה) אחרי השימוע. "עכשיו אני לא אומר שזה המקרה פה, אבל זה היה סוג הדיאלקטיקה ששמענו". מאוחר יותר תמך קנדי במועמדות שלה.

מקום פנוי שני בחבר המושלים של האוצר עשוי להתמלא בשבועות הקרובים על-ידי מועמד אחר של טראמפ, כריסטופר וואלר, מנהל האוצר של סיינט לואיס, אשר ייכנס לתפקיד עד תחילת 2030. וואלר זכה בתמיכתם של כמה דמוקרטים וצפוי לזכות במינוי אם יועלה להצבעה.

אם ימלאו השנה את שני המושבים, לנשיא הנבחר ג'ו ביידן לא ייוותרו מושבים בחבר המושלים של האוצר למלא כשהוא נכנס לתפקיד בינואר. המצב עשוי להימשך עד תחילת 2022, אלא אם אחד המושלים המכהנים יתפטר.