מה ההשלכות על המשקיעים של הוספת טסלה למדד 500 S&P?

אנליסטים צופים כי מניית טסלה תעלה עוד יותר, אך ספקנים חוששים שהיא עשויה ליפול ולמשוך איתה את כל השוק

מנכ"ל טסלה, אלון מאסק / צילום: Mike Blake, רויטרס
מנכ"ל טסלה, אלון מאסק / צילום: Mike Blake, רויטרס

מניותיה של חברת טסלה  זינקו אמש (ג') אחרי הדיווחים שיצרנית הרכבים החשמליים מצטרפת למדד 500 S&P. החדשות הגדילו את ההשפעה הנפיצה של החברה על שווקים פיננסיים.

מניית טסלה עלתה ב־13% לפני שסגרה בעליות סופיות של 8.2%, אחרי שחברת המדדים דאו ג'ונס הודיעה כי טסלה תצטרף למדד 500 החברות המובילות ב־21 לדצמבר. זהותה של החברה שתצא מהמדד במקום טסלה עוד לא נמסרה.

אנליסטים מצפים כי הוספת טסלה למדד תחזק את מניות החברה, מפני שיש כ־11 טריליון דולר בין קרנות ומשקיעים אחרים העוקבים אחרי מדד ה500 S&P, והרבה מהן ירכשו מניות של טסלה בקרוב.

מניית טסלה טיפסה פי חמישה משוויה בתחילת שנת 2020, מה שנותן לחברה שווי שוק של כ־400 מיליארד דולר ומציב אותה כאחת מעשרת הרכיבים הגדולים ביותר במדד. החברה, בראשות המנכ"ל אלון מאסק, צפויה להיות החברה היקרה ביותר שאי-פעם מצטרפת ל־500 S&P, על-פי נתוני שוק של דאו ג'ונס. היא גדולה הרבה יותר, לפי שווי שוק, מיצרניות רכב כגון קבוצת פולקסווגן וג'נרל מוטורס, על אף שטסלה מייצרת שבריר מכמות כלי הרכב שענקיות אלה מעלות אל הכבישים כל שנה.

אנליסטים העריכו במשך חודשים כי טסלה תתווסף למדד, לאחר שהחברה הציגה רבעון רווחי רביעי ברציפות בקיץ, והשיגה את היעד הנדרש להצטרפות ל־500 S&P. היא הייתה אחת מהחברות האמריקאיות הגדולות ביותר לפי שווי שוק במשך רוב השנה. אי-הכללתה במדדים על-ידי וועדת המדד בת שמונה חברים של חברת S&P דאו ג'ונס למעשה חריגה מעט, לאור ביצועי החברה.

ספקנים לגבי טסלה חוששים מהישענותה על אשראי רגולטורי על-מנת להציג רווחים, וחוששים שמגמה הפוכה לעלייה בת השנה במניותיה עשויה למשוך עימה למטה את השוק כולו.

"הם כמעט הפכו את ה־500 S&P למעין מדד לתנופה", אמר בנג'מין לאו, קצין השקעות ראשי בחברת הייעוץ אפריאם, המנהלת כ־850 מיליון דולר ומחזיקה מספר קטן של מניות טסלה.

"אני חושש איך זה ישפיע על הקרנות הצמודות למדד שלנו ועל אחזקות פסיביות יותר מכל דבר אחר", אמר לאו, והוסיף שהנכסים עלולים להיות פחות יציבים כעת.

תוספת יוצאת דופן

בסימן נוסף למעמד הייחודי של טסלה, מדדי S&P דאו ג'ונס אמרו ביום שני כי ישאלו משקיעים האם להוסיף את החברה במכה אחת או בשתי חטיבות נפרדות. הוספת מניה כל-כך גדולה למדד במכה אחת עשויה להוות אתגר לקרנות שעוקבות אחריה, מפני שסביר להניח שהן יצטרכו למכור מניות של חברות אחרות בסכומים של מיליארדי דולרים על-מנת לפנות מקום לטסלה.

הבחירה להפוך כעת את החברה בת 17 השנים לעמוד תווך של שוק המניות גם תחזק את השפעתן של קומץ חברות גדולות שעסקיהן בתחום הטכנולוגיה, אמרו אנליסטים.

חמש ענקיות הטכנולוגיה - אפל, מיקרוסופט, אמזון, אלפבית חברת-האם של גוגל ופייסבוק - הניעו את השווקים כלפי מעלה בעת האחרונה והרכיבו 26% מה־500 S&P בסוף אוגוסט, 14% יותר ממה שהיו שוות חמש המניות הגדולות ביותר במדד במשך שלוש השנים הקודמות.

טסלה מכניסה הרבה פחות כסף מחברות אלה, אך הוספתן לקבוצה עכשיו תמקד תשומת-לב בתוצאות שתציג ובתנועה של מניותיה. החברה הציגה רבעון חמישי רווחי רצוף ומכירות שיא לרבעון בודד על אף מגפת הקורונה. עלייתה גרמה הפסדים עצומים למשקיעים שהימרו נגד עליית המניה של טסלה בשנים האחרונות.

"החברה נהייתה כל-כך גדולה, שלא הייתה להם ברירה אלא להוסיף אותה", אמר פטר אטווטר, חוקר ומרצה בחברת ווילאם ומרי. "אני פשוט חושש שיהיה לנו מדד שנקרא 500 S&P, אבל הוא בעצם רק S&P 10".

התלהבות גוברת

אפילו עם הקפיצה ביום שלישי, מניות טסלה עדיין נמוכות מהשיא שקבעו ב־31 לאוגוסט, תזכורת לכך שאפילו ההתלהבות מההוספה הצפויה של המנייה למדד היוקרתי עזרה לה לטפס באופן מנקר עיניים בקיץ. משקיעים התעודדו מהניצחון של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, מפני שחלק מתוכנית של 2 טריליון דולר למלחמה בשינויי האקלים שהוא יציג כולל בניית עוד תחנות לטעינת כלי רכב חשמליים ותשתיות אחרות לאנרגיה מתחדשת ברחבי ארה"ב.

כמה סטארט-אפים בתחום הרכב החשמלי, כמו חברת המנועים לורדסטאון, הנפיקו מניות בחודשים האחרונים על אף שהציגו הכנסות מועטות או אפסיות, מה שמדגיש את מה שאנליסטים מסוימים קוראים לו הבהלה סביב טסלה והסקטור שלה. ההחלטה לכלול את טסלה במדד 500 S&P עשויה לדרבן משקיעים שוריים לרכוש את המניה שלה. "זה נותן תוקף לרכישה שלי", אמר אריק פרקינס, משקיע בן 44 מסן דייגו שיותר ממחצית מהתיק שלו, בשווי כמיליון דולר, מושקעת במניות טסלה. פרקינס נוהג בטסלה מודל X.

עלייה לטווח קצר?

למרות ההתלהבות, ישנם אנליסטים החוזים כי הרווחים הקשורים להכללת מניות טסלה למדד היוקרתי לא יישארו זמן רב. מניות שמצטרפות למדד באופן טיפוסי עולות כשהן מצטרפות, אך מנועים יותר ארוכי־טווח של מחיר מניות, כמו הצמיחה של החברה, נוטים להשתלט.

משקיעים כמו ג'ושוע נאש, יועץ טכנולוגיה בן 38 שחי מערבית לוונקובר, כבר מכרו את מניות טסלה שלהן בגלל הטיפוס המטאורי. "אני רואה לאן הם הולכים, אבל אני חש שהם עדיין לא שם מבחינת איך השוק מעריך אותם", אמר נאש, שהחזיק במניות במשך כחמש שנים ומנהל תיק של כ־400 אלף דולר שרובו מושקע במניות טכנולוגיה.