צים צולחת את הרבעון השלישי לקראת הנפקת המניות הראשונית הגדולה הבאה

חברת הספנות מעוניינת, על פי הערכות, להנפיק בארה"ב לפי שווי חברה של לפחות 1.5 מיליארד דולר "לפני הכסף" • התקשרה עם גולדמן זאקס, ברקליס, סיטי בנק וג'פריס כבנקי ההשקעות שיובילו את ההנפקה

אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: סיון פרג'
אלי גליקמן, מנכ"ל צים / צילום: סיון פרג'

אם לא יהיו הפתעות, הנפקת המניות הראשונית (IPO) הגדולה הבאה של חברה ישראלית תהיה של חברת הספנות צים, שעל רקע סנטימנט חיובי בתוצאותיה הכספיות, מקדמת גיוס הון גדול בארה"ב. על פי ההערכות, צים מעוניינת לגייס סכום בטווח של 300-500 מיליון דולר, לפי שווי חברה של לפחות 1.5 מיליארד דולר "לפני הכסף".

ככל הידוע, לצורך כך צים כבר התקשרה עם ארבעה בנקים בולטים - גולדמן זאקס, ברקליס, סיטי בנק וג'פריס - כבנקי ההשקעות שיובילו את ההנפקה, המתוכננת להתבצע עד לסוף ינואר הקרוב. כרגע נמצאת החברה, ככל הידוע, בהליך בניית ההנפקה, עם הכנת המסמכים והצעדים הנדרשים לכך, והיא בוחנת אפשרות לבצע את הגיוס בבורסת ניו יורק או לחלופין בבורסת נאסד"ק.

צים עדכנה כבר מוקדם יותר השנה על כך שהיא בוחנת אפשרות של הנפקה, ולפני כחודש, במסגרת מהלך הקדמת תשלום חוב של כ-55 מיליון דולר, דיווחה על כך שוב.

גידול של 20% בהכנסות הרבעון

כאמור, ברקע להנפקה הנרקמת, צים מציגה היום תוצאות כספיות חיוביות, וסיכמה את הרבעון השלישי של השנה עם טיפוס של כ-20% בהכנסותיה, שהגיעו לכ-1 מיליארד דולר, ולצד זאת, הציגה רווח נקי של כ-142 מיליון דולר, אחרי שברבעון המקביל של 2019 רווחיה הסתכמו בפחות מ-4 מיליון דולר.

בדרך לשורה התחתונה, צים הציגה שיפור גם בשורה הגולמית והתפעולית, וכן החברה מדווחת על שיפור משמעותי בפרמטרים נוספים, ובהם ה-EBITDA, תזרים מזומנים תפעולי ועוד. בסיכום התקופה שבין ינואר לספטמבר, הכיוון בתוצאות הכספיות דומה, עם שיפור של כ-6% בהכנסות החברה, ל-2.6 מיליארד דולר, לצד רווח נקי של כ-153 מיליון דולר, לעומת הפסד של כ-18 מיליון דולר שהציגה בתשעת החודשים הראשונים של 2019 - שנה שאותה סיכמה כולה בהפסד דומה.

אלי גליקמן, מנכ"ל צים, הסביר כי "באמצע משבר הקורונה, כשחברות ספנות אחרות בעולם נכנסו למגננה וסגרו קווים, אנחנו פתחנו קווים". לדבריו, "התוצאות שהצגנו הן תוצאות שיא של כל הזמנים לרבעון השלישי, עם היקף ההכנסות הגבוה בשמונה השנים האחרונות, והן תוצאות טובות גם ביחס למתחרים.  אנו עדיין מתמודדים עם אתגרי המגפה העולמית, והתנודתיות בשוק נותרה גבוהה. ואולם, היכולת שלנו להגיב במהירות להתפתחויות בשוק איפשרה לנו לתפקד טוב מתמיד במציאות החדשה ולהשיג את התוצאות המצוינות האלה".  עוד ציין גליקמן כי "צים עברה מהפך בשלוש השנים האחרונות, וברבעון הזה הפכנו לחברה העשירית בגודלה בעולם מבחינת נפח הובלת הקונטיינרים שאנחנו מבצעים".

צים מוחזקת על ידי חברת קנון, שנמצאת בשליטת עידן עופר (כ-30% מהמניות), וכן על ידי הבנקים. האג"ח של החברה נסחרות בפלטפורמת רצף מוסדיים, כך שהיא מפרסמת את דוחותיה הכספיים בבורסה.

צים ביצעה בעבר כמה הסדרים ודחיות חוב ענקיים - הראשון היה ב-2009, אז היא פרסה מחדש חוב בהיקף של כ-7 מיליארד דולר, וב-2014 ביצעה "תספורת" של כ-50% לחוב פיננסי של כ-3.4 מיליארד דולר, מתוכו כ-1.4 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח בתל אביב.