ספקיות הסלולר מיישרות קו ומעלות מחירים: המצטרפת האחרונה למגמה - פרטנר

החברות הגדולות מייקרות החבילות בדור החמישי לצורך מימון ההשקעות הכבדות וההתמודדות עם ההפסדים בגלל הקורונה • החבילות החדשות צפויות לנוע סביב 50 שקלים • פרטנר היא המצטרפת האחרונה והיא תאפשר שימוש ברשת הדור ה-5 רק למצטרפים לחבילות ייעודיות ויקרות יותר • אקספון היחידה שלא העלתה מחירים

תורן סלולרי עם טכנולוגיית 5G /  צילום: רויטרס, Thilo Schmuelgen
תורן סלולרי עם טכנולוגיית 5G / צילום: רויטרס, Thilo Schmuelgen

חברת פרטנר החליטה להצטרף למגמה בשוק הסלולר ולגבות פרמיה עבור הגלישה בדור חמישי. לגלובס נודע כי בכוונת החברה לאפשר רק למנויים שיצטרפו לחבילות הייעודיות שפרטנר השיקה לדור ה-5 ליהנות מהשימוש ברשת, בכפוף למכשיר תומך.

חודשיים לאחר הפעלת רשת הדור ה-5 של פרטנר, ועל רקע ההתקדמות המהירה בפריסה ובפיתוחי שימושים עתידיים לרשת ללקוחות פרטיים ועסקיים, בחברה התקבלה החלטה לפתוח את הרשת למנויי חבילות סלולר ייעודיות בלבד. החבילות החדשות לדור ה-5 כוללות נפח גלישה גדול במיוחד, ושירותי ערך מוסף נוספים. בפרטנר הוחלט לא לגבות דמי מעבר לחבילות ה-Future החדשות שכבר הושקו ולאלו שיושקו בימים הקרובים, והעלות החודשית בכל חבילות הדור ה-5 החדשות לא הוגבלה בזמן, כלומר, לא תהיה העלאת מחיר אוטומטית לאחר תקופה.

להחלטה של פרטנר יש משמעות גדולה מאד על השוק, היות והיא סוגרת מעגל שבו כל המפעילים מעלים מחירים בדור החמישי, בעיקר על מנת למממן את ההשקעות הכבדות הנדרשות בהמשך בניית הרשת.

החברה הראשונה שהעלתה מחירים בדור החמישי הייתה הוט מובייל, שהבהירה במהלך נבון מבחינתה שהדור החמישי הוא סיפור אחר ואי אפשר יהיה להמשיך ולספק שירותים שמחייבים השקעות כה כבדות במחירים של 30 שקל בחודש.

הראשונה שהכריזה על תפעול של רשת דור חמישי הייתה פלאפון שאמרה שלא תגבה מחיר נוסף על הגלישה ברשת, אבל במקביל השיקה תוכניות ייעודיות יותר יקרות מבלי לחסום את הדור החמישי לבעלי תוכניות ייעודיות. פרטנר הצטרפה למגמה, ובשוק נוצרה אנומליה שלא ברור לאן תתפתח, כאשר מצד אחד הוט מובייל היא היחידה שהעלתה מחיר ואילו שתי המתחרות פלאפון ופרטנר הודיעו שלא יעלו.

מי ששברה את התיקו הייתה סלקום, שהודיעה שהיא מצטרפת למגמה של העלאת מחירים ותדרוש חבילה ייעודית לכל מי שיש ברשותו מכשיר דור חמש. פלאפון הצטרפה למגמה ולמעשה חזרה בה, וכולם נשאו עיניים לפרטנר לראות מה היא תעשה. אם פרטנר לא הייתה גובה פרמיה סביר להניח שכל מהלך העלאת המחיר היה משתבש.

ואולם, ההחלטה של פרטנר מהיום, מעידה שארבעת השחקניות הגדולות בשוק לא יכולות להמשיך ולשאת שנה נוספת כה קשה תחת המחירים הקיימים היום וכדי להמשיך ולעמוד בהשקעות הכבדות בדור החמישי הן חייבות להעלות מחיר. השאלה הגדולה היא כמובן מה יקרה עם אקספון שמעמדה לא לגמרי ברור. החברה הודיעה שלא תעלה מחירים בדור החמישי, אבל יחד עם זאת החברה נמצאת תחת אי בהירות לגבי עתידה ומתחרותיה בשלב הזה כבר פחות חוששות ממנה.

חשוב להדגיש נקודה נוספת, והיא כיצד ינהגו החברות מתחת לקו ולא רק מעל הקו, כלומר האם במסגרת התחרות ביניהן יציעו ללקוחות מחירים נמוכים מהמוצהר כפי שזה קורה היום, ואז למעשה יטשטשו את ההשפעה של עליית המחירים. מומחים מעריכים שגם אם זה יקרה בסופו של דבר החברות לא יוכלו להמשיך ולהישאר תחת מחירים נמוכים כמו היום, ומחיר החבילות בפועל יהיה גבוה יותר.