המטרה עכשיו: למנוע גל שלישי של שנאה ודעות קדומות

כניסתו של הפרויקטור החדש פרופ' נחמן אש היא הזדמנות לפתוח דף חדש בעבודה ובהסברה של המדינה אל מול החברה החרדית • בראש ובראשונה חייבים לעצור את השנאה והסטיגמות המיותרות שקיימות כיום בחברה הישראלית ואינן מאפשרות לעבוד בשיתוף פעולה אמיתי

מתפללים בגן שעשועים בעקבות האיסור ולהתקהל ולהתפלל בבתי כנסת / צילום: Oded Balilty, Associated Press
מתפללים בגן שעשועים בעקבות האיסור ולהתקהל ולהתפלל בבתי כנסת / צילום: Oded Balilty, Associated Press

מגפת הקורונה אינה פוסחת על מגדר ומגזר, אך למרות זאת מופנה זרקור, במובן השלילי של המילה, כלפי החברה החרדית, שם התחלואה מסתבר גבוהה יותר. הנתון הזה הביא להעמקת הפערים בין המגזרים, לשנאה ולסטיגמות מיותרות. כשחרדי אחד יצא לרחוב ללא מסכה, הציבור השתולל כאילו הוא מייצג מגזר שלם. נאמר כי לחרדים כולם אין מודעות לבריאות ובעצם חוץ מלהאשים את החרדים בהפצת המחלה, כבר נאמר הכל.

כדאי שתדעו, האתוס החרדי מתייחס לחיים כאל ערך מקודש וכל פעולה המעצימה ערך זה זוכה לתשומת לב. לעולם הרפואי יש מעמד חזק מאוד בחברה החרדית. אם רופא, גם כזה שאינו שומר תורה ומצוות, יסביר שיש צורך רפואי לחלל שבת לטובת טיפול בחולה, לא יימצא רב אחד שיסתור את דבריו. ובכן, זה נכון שחרדים מזרמים שונים גילו מחלוקת לגבי הציות להנחיות משרד הבריאות, ועדיין המצב ההזוי שנוצר ובו החברה החרדית נתפסת כמסוכנת ומסכנת חיים אינו יכול להימשך.

פרופ' נחמן אש היקר, כניסתך לתפקיד הממונה על המאבק בנגיף הקורונה הינה הזדמנות לפתיחת דף חדש, רגע לפני שהשסעים בחברה יעמיקו ולא נוכל עוד לגבור עליהם. על ידי הסברה נכונה לציבור החרדי, תוכל למנוע את השסע הזה שהולך ונמתח ככל שכמות החולים עולה, שסע שמתבסס על העובדה השקרית כי החברה החרדית "מפיץ את הקורונה". ראשית כל, יש להבין כי החברה החרדית היא הטרוגנית. חרדים ספרדים, ליטאים וחסידים, הציבור החרדי מורכב מקהילות רבות המונהגות על ידי רבנים שונים. המנהיגים הרוחניים אמונים על הציבור, עמדתם היא המכרעת ולעיתים אינה עולה בקנה אחד עם עמדותיהן של גורמים חיצוניים לקהילה, רשמיים ככל שיהיו, דוגמת משרד הבריאות. כפי שמסתמן בעולם כולו, הקורונה היא משבר מתמשך. בנוסף להשפעותיה הכלכליות, מבחינת תפיסת העולם החרדית, היא גוררת השלכות חברתיות ורוחניות. על כן, שיטת העבודה חייבת להיות מתאימה.

יכולת ההשפעה מתוך החברה היא עצומה בהשוואה להשפעה המתבצעת באמצעות הנחתת הוראות מבחוץ. כדי להטמיע שינויים באורחות החיים, רצוי להיעזר במנגנונים חברתיים כגון: פשקווילים ובכרוזים או בכל אמצעי תקשורת המקובל בחברה החרדית, מתווכים מתוך הציבור. כל עוד ההנחיות הן בגדר קביעת עובדות על ידי גורם חיצוני תוך שילוב של אכיפה קשה, מידת ההיענות תהיה נמוכה.

יש לפעול בתוך החברה החרדית באופן בו רבני הקהילות והעסקנים הם הגורם שהוגה את הפתרונות עבור כל קהילה. פתרונות לשמירה על ריחוק חברתי ובריאות הציבור המתאימים לקהילה אחת, לא בהכרח יתאימו לצרכים ולאתגרים של קהילה אחרת ולכן יש לפעול בשיתוף פעולה עם כולם. יש להבין את מקומם של הרבנים בתהליך קבלת ההחלטות וקידום מדיניות פנים קהילתית ולפעול בהתאם לכללי המשחק.

פרופ' אש, עליך לקחת בחשבון שבחברה החרדית, בדומה לאוכלוסייה הכללית, ישנם מכחישי קורונה שעימם יהיה קשה מאוד לפעול. הנטייה החברתית להדביק את תופעת השוליים הזו לכלל הציבור החרדי, עלולה לקבע את הסטיגמה על הציבור ופגיעה באמון שהיא היסוד המרכזי לשיתוף פעולה.

פרופ' אש, העובדה כי נתוני התחלואה והתמונה בישראל ירדו באופן משמעותי והחיים חזרו במידה מסוימת לשגרה, מאפשרת לפתוח ממשקי עבודה באופן רגוע ומושכל זאת בכדי להיות מוכנים לגל השלישי - בתקווה שלא יבוא. 

הכותבת היא ראש החוג לסיעוד במרכז האקדמי לב, פעילה בנושאי בריאות בחברה החרדית