אחרי 8 חודשי מחלוקת: אושר ההסדר לחלוקת עלות ימי הבידוד בין המעסיקים למדינה

על פי החקיקה שעברה במליאת הכנסת לפני שעה קלה, המדינה תשפה את המעסיק עבור 75% מעלות הבידוד למעסיקים עד 20 עובדים, וב-50% מהעלות ליתר •  השיפוי יינתן באמצעות המוסד לביטוח לאומי

חנויות סגורות בעקבות הסגר / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות בעקבות הסגר / צילום: כדיה לוי, גלובס

אחרי שמונה חודשי מחלוקת נקבע הפתרון לשאלה מי יישא בעלות ימי הבידוד: מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק המעגנת את ההסדר אליו הגיעו בראשית השבוע האוצר, יו"ר וועדת העבודה והרווחה חיים כץ וחלק מארגוני המעסיקים במשק. נקבע כי המדינה תישא ב-75% מעלות ימי הבידוד למעסיק בעסק קטן ו-50% למעסיקים אחרים [חוק התכנית לסיוע כלכלי (נגיף הקורונה החדש) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3)].

על פי החוק החדש, עובד שנמצא בבידוד לא יקבל שכר על יום הבידוד הראשון בלבד, המדינה תשפה את המעסיק על עלות היום השני לבידוד במלואו, ולאחר מכן על מחצית מעלות הבידוד. השיפוי יינתן באמצעות המוסד לביטוח לאומי. עבור עסקים קטנים, המעסיקים עד 20 עובדים, נקבע הסדר ייחודי לפיו המדינה תשפה אותם בסך 75% מעלות הבידוד.

בקשות המעסיקים לשיפוי יוגשו החל מחודש פברואר, זאת בכדי לתת למוסד להיערך למתן השירות, אולם הזכאות תהיה רטרואקטיבית מיום תחולת החוק.

עוד על פי החוק, בגין הבידוד ינוכו עד 4 ימי מחלה ממכסתו הצבורה של העובד. בשונה ממחלה רגילה, בגין סופי שבוע וחגים, שאינם מוגדרים כימי עבודה - לא ינוכו ימי מחלה. במצב שבו לעובד נגמרה מכסת ימי המחלה יכנס העובד ליתרה שלילית על חשבון ימי מחלה עתידיים. בנוסף, נקבע בחוק כי הסדרים מיטיבים במגזר הציבורי יגברו על נוסח החוק ובשוק הפרטי יוותר הדבר לשיקול המעסיקים.

מדובר בהצעה ממשלתית אליה הוצמדו הצעות פרטיות של חברי הכנסת קרן ברק, משה ארבל, אוסמה סעדי, מיקי לוי, עודד פורר מתן כהנא, אחמד טיבי וסונדוס סאלח. 24 חברי כנסת תמכו בהצעה ללא מתנגדים.

מיהו הגורם שראוי שיישא בנזק הכלכלי שנגרם מחובת הבידוד

הצעת החוק הוגשה על רקע החלטת בג"ץ לבטל את תעודת המחלה שהוצאה על ידי משרד הבריאות עד שהגורמים הרלוונטיים יבחנו מיהו הגורם שראוי שיישא בנזק הכלכלי שנגרם מחובת הבידוד שהוטלה על עשרות אלפים רבים של ישראלים בתקופת משבר הקורונה. בג"ץ נימק את החלטתו בכך שהימצאות בבידוד מכוח הצו אינה מהווה "מחלה" כהגדרתה בחוק דמי מחלה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "לא ראוי כי עשרות אלפי עובדים ייפגעו בשכרם ויהיו חשופים לפיטורים בשל הכנסתם לבידוד לשם המאבק הלאומי בהתפשטות הקורונה, מבלי שיש להם זכות בחירה אם להיכנס לבידוד ובעיקר נוכח האינטרס הציבורי בהמשך שיתוף הפעולה עם החקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות. שיתוף פעולה שעשוי להיפגע אם עובדים יחששו לשכרם ולמקום עבודתם.

"חששם של המעסיקים בדבר השתת כלל הנזק הכלכלי מהוראות הבידוד עליהם מובן וראוי שבמסגרת התכניות הכלכליות להקל על עצמאים ועסקים ולעודד העסקת עובדים בתקופת משבר הקורונה, תהיה התייחסות נאותה גם לחשש זה באופן שיחלק את הנזק הכלכלי בצורה מושכלת בין המעסיקים למדינה."

הקלה לעסקים המוערכת במאות מיליוני שקלים

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, שתמך בהצעה, אמר על רקע החקיקה כי "חוק ימי הבידוד שעבר כעת במליאה, מרחיב מהותית את השתתפות המדינה בנטל מימון ימי הבידוד. הצעת החוק אינה מושלמת ונמשיך לפעול בעניין, אך היא אינה דומה בשום צורה להצעת החוק המקורית שהביא האוצר שכן, החוק שעבר מרחיב משמעותית את גובה השתתפות המדינה במימון והפחתת הנטל לעסקים המעסיקים עד 20 עובדים אשר יממנו רק 25% מימי הבידוד החל מהיום השלישי והמעסיקים מעל 20 עובדים יממנו 50% מימי הבידוד החל מהיום השלישי, כאשר המתווה ייבחן שוב בסוף מרץ.

"בישראל יש 600 אלף עסקים, מתוכם למעלה מ-270 אלף עסקים מעסיקים עד 19 עובדים ופחות מ-24 אלף עסקים, המעסיקים יותר מ-20 עובדים ולכן מדובר בהישג בעל משמעות לעסקים אשר משרד האוצר רצה שימשיכו לשאת בנטל".

אמיתי מוסיף כי נשיאות המגזר העסקי תמשיך להילחם על מנת למצוא פתרון לעצמאים, המהווים את 318 אלף העסקים הנותרים שלא נכללו בחוק. "יש לזכור כי מגפת הקורונה עדיין נוכחת וגלי המגפה עוד צפויים עם כניסת החורף. כבר עתה - אנו מעריכים כי כ-15% מהעסקים בישראל יגיעו לחדלות פירעון עד סוף השנה, וכ-30% נוספים מצויים בסיכון גבוה. ההקלה שהושגה, עבור חלק רב מתוכם, משמעותה היא המשכיות עסקית במקום קריסה. בהינתן וקצב התחלואה בשנה הקרובה יהיה דומה לקצב התחלואה עד כה, מדובר על הקלה מוערכת במאות מיליוני שקלים על המגזר העסקי".