"יותר ממיליון צועדים": תומכי טראמפ סוגרים קדנציה בגוזמה

רבבות אמריקאים הפגינו בשבת בוושינגטון נגד "גניבת הבחירות" • לאנשי טראמפ זה לא הספיק • המשרוקית של גלובס

קיילי מקנאני, דוברת הבית הלבן / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press
קיילי מקנאני, דוברת הבית הלבן / צילום: Jacquelyn Martin, Associated Press

הנשיאות של טראמפ התחילה ונגמרת בטענות-שווא לזיופי בחירות. היא התחילה ונגמרת בתיאוריות קשר נגד המועמדים היריבים. ואחרי צעדת התמיכה בו בשבת נסגר עוד מעגל: גם הפעם אנשיו מפזרים הערכות מופרכות על מספר המשתתפים באירוע לכבודו.
האירוע, שנערך בוושינגטון בין אזור הבית הלבן לביהמ"ש העליון, נועד לגבות את ההאשמה של טראמפ בגניבת הבחירות (שכבר נחלה כמה מפלות בבתי המשפט של המדינות). חסידי טראמפ בישראל סיפרו עליו למחרת בהתרוממות רוח. "הנשיא טראמפ עם חיוך נסוך על פניו יצא לברך את תומכיו בהפגנת ענק של מיליון איש", תואר בפייסבוק סרטון מהאירוע. "הנשיא טראמפ הזיל דמעות אחרי שראה את צעדת המיליונים שתומכים בו בוושינגטון", התפעם מישהו מדיוקן דומע שנחשף בעבר כצילום מבושל.

האומדנים האלה לא באו מהתקשורת. אפילו רשת "פוקס" דיווחה על רבבות בלבד. מי שהפיץ אותם הייתה דוברת הבית הלבן קיילי מקנאני. ביום הצעדה, קצת אחרי 11 בצהריים, היא שיתפה בטוויטר צילומים מנקודת ההתחלה של הצעדה, כיכר החירות (Freedom Plaza) בוושינגטון. "מדהים!", מקנאני התלהבה, "יותר ממיליון צועדים באים לייבש את הביצה בשביל דונלד טראמפ".

הציוץ של קיילי מקנאני / צילום: צילום מסך
 הציוץ של קיילי מקנאני / צילום: צילום מסך

בודקי העובדות של פוליטיפקט ניסו להעריך כמה אנשים באמת מילאו אז את הכיכר. משטרת וושינגטון סירבה למסור אומדנים רשמיים, אבל לפי רשות הפארקים הלאומיים, התפוסה המותרת בכיכר החירות היא כ-14 אלף איש. בפועל יכולים להיכנס לשם הרבה יותר. אתר מאפ-צ'קינג, שמשמש לחישוב גודל הקהל באזור נתון, גורס ש-135 אלף מפגינים יכולים להידחס בה, ורק אם הם מצטופפים מאוד. רחוק מאוד ממיליון.

כדי לסבר את האוזן, כיכר החירות דומה מאוד בגודלה לכיכר רבין בתל אביב. כשמארגני המחאה החברתית ב-2011 הכריזו על "צעדת המיליון" הם נאלצו לבחור בכיכר המדינה כדי להכיל את הקהל. ולפי ההערכות, אפילו בכיכר המדינה מספר המפגינים לא עלה על 300 אלף.

מעניין לציין שטראמפ עצמו היה צנוע הפעם. הוא אמנם שיתף פוסט של אחד ממייסדי הקבוצה "סטודנטים למען טראמפ" שדיווח על יותר ממיליון איש, אבל בציוצים שלו דיבר על מאות אלפים, ואפילו "רבבות". למחרת ההשבעה שלו לפני ארבע השנים הוא יצא מגדרו כדי לסתור את האומדנים בתקשורת, וטען שהקהל שהוא ראה לנגד עיניו "נראה כמו מיליון וחצי איש". טראמפ גם לחץ על שון ספייסר - שנשא בתפקיד שמקנאני ממלאת היום - להצהיר ש"הקהל בטקס ההשבעה של טראמפ היה הגדול ביותר אי פעם, נקודה". לטענה הזאת לא היה שום בסיס.

בשורה התחתונה: הטענה לא נכונה. בצעדה של אוהדי טראמפ נגד "גנבת הבחירות" השתתפו אלפים רבים, אבל רחוק מאוד ממיליון. לפי הערכות, הכיכר שבה התכנסו מכילה קצת יותר מ-100 אלף איש.

לקריאה נוספת:

ציוץ של קיילי מקנאני - טוויטר, 14.11.20

"יותר ממיליון צועדים למען טראמפ" - בדיקת פוליטיפקט

"האם יותר ממיליון איש השתתפו בצעדת תמיכה בטראמפ בוושינגטון?" - סנופס

"העובדות על גודל הקהל" - פאקטצ'ק.אורג

התפוסה של כיכר החירות בוושינגטון - אתר מאפ-צ'קינג

"בחלוף שלוש שנות טראמפ אנו חייבים להזכיר לעצמנו: זו אינה נשיאות נורמלית" - רן דגוני, גלובס

תחקיר: צוות המשרוקית של גלובס