פרטנר | ניתוח

פרטנר מחפשת משקיעים לקראת אפשרות להנפקה של פעילות הסיבים

הדיווח של פרטנר על חיפוש שותף לפעילות הסיבים האופטיים מצביע על כך שהחברה עושה את המהלך שלא על מנת להכניס שותף מתחום התקשורת, אלא מחפשת גופים פיננסיים או גופים שמתמחים בתחום ההשקעות בתשתיות - בדומה ל-IBC המתחרה

איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום
איציק בנבנישתי / צילום: יונתן בלום

חברת פרטנר מתכוונת להכניס שותף לפעילות הסיבים האופטיים שלה. בשלב הראשון החברה מתכוונת לפצל את הפעילות ולהכניס שותף ב-20% מזכויות השימוש, ובהמשך היא תשקול למנף את הפעילות מעבר וייתכן שגם להנפיק את הפעילות לטובת המשך ההתרחבות וההשקעות, וזאת על רקע הביקושים הגבוהים לסיבים אופטיים והמומנט שהחברה נמצאת בו בהיקפי הפריסה שלה שהם הגבוהים בשוק.

■ חברת פרטנר מחפשת שותף לפעילות פריסת הסיבים האופטיים

הדיווח של פרטנר היום (ד') מצביע על כך שהחברה עושה את המהלך שלא על מנת להכניס שותף מתחום התקשורת, אלא מחפשת גופים פיננסיים או גופים שמתמחים בתחום ההשקעות בתשתיות. זאת בדומה למהלך שעשתה המתחרה IBC כאשר גייסה את קרן ההשקעות תש"י או כשגייסה הון ממגדל בהיקף של 400 מיליון שקל.

פרטנר חוזרת וטוענת שהיא אינה זקוקה למזומנים לטובת הרחבת הפעילות והיא יכולה לעשות זאת לבדה. הדבר מעיד על כך שהחברה מאמינה בפרויקט ותמשיך אותו, אך הוא גם מעיד על כך ששוק התקשורת נמצא במגמת שינוי אדירה, ובהינתן כך, נכון מבחינתה להכניס שותף לפעילות לקראת אפשרות להנפקה עתידית, אבל גם בגלל שהסיכון עולה על רקע כניסת בזק לתחום הסיבים, ואת הכניסה של הוט ל-IBC.

לצד הביטחון שפרטנר מפגינה, צריך להבין את האירועים בשוק שגם אם לא היוו את הטריגר מבחינתה למהלך כמו שהיא טוענת, בסופו של דבר אפשר להניח שהם השפיעו ועשו את פעולתם.

האם פרטנר ערוכה לספק שירות למספר מנויים שרק גדל?

פרטנר היא השחקן שפרץ פריצה חשובה בשוק התשתיות. צריך לזכור כי החברה הגיעה לנגישות לכ-700 אלף בתים בישראל. נניח רגע למספר והאם הוא אכן אמיתי או שמדובר בנגישות לרחוב, והאם המספר כולל לקוחות עסקיים או לא, זה פחות משנה כרגע. בסוף היא החברה שיש לה פריסה של כשליש ממשקי הבית בישראל. הבעיה היא שלצד הפריסה הנאה, ההשקעה מעתה והלאה הולכת להיות השקעה באזורי ביקוש פחות אטרקטיביים כי החברה כבר הגיעה להרבה מאד אזורי ביקוש ובניניינים גבוהים ולכן מכאן והלאה הסיכון בהמשך הפריסה גובר כי גם המתחרים הופכים אגרסיביים.

אחת הבעיות במיזם הוא לאו דווקא ההשקעה הגבוהה שמרתקת את תזרים המזומנים של פרטנר בשנים האחרונות. הבעיה נעוצה בעיקר בצורך לעבות את מספר המנויים המצטרפים לשירות. כלומר אחוז החדירה נותר לא גבוה ועומד היום על כ-145 אלף, מה שגוזר אחוז חדירה של כ-20%. לא צריך להתבלבל, זה אחוז חדירה בפרויקט תשתית יפה גם אם מדובר במספר מוחלט נמוך, וגם אם נתעלם רגע מהשאלה כיצד ואיזה לקוחות כוללים בספירת המנויים, השאלה האם הוא יישאר כך בעקבות הרחבת התחרות מצד מתחרותיה של פרטנר, ולא פחות חשוב האם היא ערוכה לספק שירות למספר גובר והולך של מנויים.

כי בסופו של דבר צריך לזכור שפרטנר מעסיקה מאות טכנאים בפעילות הסיבים וככל שהפעילות מתרחבת היא חייבת לספק שירות ברמה גבוהה כי למתחרותיה יש את אותה יכולת טכנולוגית באותו מוצר. סיב הוא סיב, השאלה היא מה הערך המוסף שמלבישים עליו וכאן כמובן נכנסת הטלוויזיה של פרטנר שהופכת להיות כלי תקיפה מאד משמעותי בהצעת הערך.

מה לגבי חבירה למתחרות?

נשאלת השאלה הנוספת שכמובן תלווה את המיזם עוד שנים קדימה, והיא האם לא נכון היה מבחינתה של החברה לחבור למיזמים קיימים כמו IBC או לצרף אליה את הוט שוויתרה על יסוד התשתיות החשוב בעצמאותה. יש גורמים מומחים בשוק תשתיות התקשורת שמוכנים להישבע שאין הצדקה כלכלית לפריסת סיבים אוטונומית של פרטנר. מאידך, הנהלת החברה מפגינה ביטחון עצמי והיא עקבית בסירוב שלה להצטרף ל-IBC תוך שהיא מאמינה באמונה שלמה שהליכה עצמאית בהשקעה בפריסה, כולל צירוף משקיע פיננסי, ממצב אותה היטב לקראת העתיד.

פרטנר מנהלת מגעים כאלה ואחרים לשיתופי פעולה בשוק מהיום שהחלה את הפרויקט. היא שקלה לחבור ל-IBC והגיעה למסקנה שמבנה הבעלות במיזם לא מעניק לה ערך בגלל השותפויות של חברת חשמל ושל תש"י, ששתיהן מביאות כסף או נכסים, אבל לא מביאות ערך ברמת הלקוחות. הוט דווקא הגיעה למסקנה שכן כדאי לה להיכנס ל-IBC אבל הוט היא חיה אחרת. החברה נשלטת על ידי בעלים בינלאומי שמסתכל על ישראל כאל אירוע שולי מבחינת היקף פעילותו הגלובלי.

כרגע פרטנר היא השחקן הגדול בשוק הסיבים, אבל בתוך שנה היא כנראה תהיה השחקן השני ואם תאושר עסקת הוט IBC ייתכן והיא גם תיהפך לשחקן שלישי כי הרגולטור רואה לנגד עיניו את מיזם IBC בפריסה שתתחרה בבזק, וזה הרבה יותר ממה שפרטנר חשבה לפרוס. משקיעים יהיו יותר זהירים כשיראו את מפת התחרות החדשה.

הסירוב של פרטנר להצטרף ל-IBC או לשתף פעולה עם סלקום עוד קודם ל-IBC, כאשר עמדה בפניה האופציה לבצע פריסת סיבים בחלוקה אזורית עם סלקום כדי לא לבצע פריסה כפולה באותם בניינים, יכולה במבט אחורה להתפרש כטעות מצידה של פרטנר שסירבה לכל היוזמות, אבל זה קל לשפוט ולהגיע למסקנה הזו. מאידך, אם היא אכן תצליח להכניס שותף מקומי או בינלאומי, להנפיק את החטיבה, ולהפוך אותה למרכז רווח, זה יהיה הישג יפה.