ארקיע פונה למשקיעים: רוצה לשדרג את הצעת המיזוג עם ישראייר

המרוץ לרכישת חברת התעופה ישראייר מגיע לישורת האחרונה ועורכי הדין של ארקיע מחפשים שדרוג להצעת המיזוג של החברה עם ישראייר • שש הצעות לרכישת ישראייר מונחות לפתחו של נאמן נכסי אי.די.בי

מטוס ישראייר / צילום: סיון פרג'
מטוס ישראייר / צילום: סיון פרג'

המרוץ לרכישת ישראייר מגיע לישורת האחרונה - לגלובס נודע כי עורכי הדין של ארקיע פונים למשקיעים בשוק במטרה לשדרג את הצעת המיזוג של ארקיע עם ישראייר.

שש הצעות לרכישת ישראייר מונחות לפתחו של עו"ד אופיר נאור שמונה כנאמן לנכסי אי.די.בי מטעם בית המשפט. בימים הקרובים צפוי נאור להכריע מי יהיה הרוכש שיקבל לידיו את חברת התעופה. עוד לפני שיכריע הגיש היום (ד') הנאמן לביהמ"ש דוח בו הוא מפרט כי ברבעון השלישי של 2020 הגדילה ישראייר את המחזור שלה ב-9 מיליון דולר ל-21 מיליון דולר לעומת 12 מיליון דולר ברבעון השני. החברה אף עברה ל-EBITDA חיובית (רווח לפני מסים, ריבית פחת והפחתות) אחרי EBITDA שלילית ברבעון הקודם (של 4.5 מיליון דולר). בדוח נומק כי השיפור נובע מיישום תהליכי התייעלות וחיסכון ומעבר מסיבי למכירה ישירה באמצעות אתר האינטרנט של החברה.

נכון לעכשיו שלוש ההצעות המועמדות מבין השש שהוגשו הן: ההצעה שהגיש מוטי בן משה באמצעות חברת דור אלון, הצעתו של רמי לוי והצעה שהועברה אחרי סגירת המכרז והיא של קרן פורטיסימו. שלוש ההצעות משקפות את העסקה הנכונה עבור החברה בהיבט התמורה לבעלי המניות באי.די.בי והסיכון לישראייר ולעתידה. עם זאת הנאמן עשוי להכניס לשיקול את הצעת האחרים נקש בעלי ארקיע למזג בין שתי החברות במידה וזו תשופר - ומכאן הניסיון של נס וקנטור לעניין משקיעים, ייתכן שגם כאלה שהגישו הצעות לרכישת ישראייר בהם כנפיים של תמי מוזס בורוביץ' וההצעה שהגיש אמנון סלע ביחד עם חברת שלדות.

קרן פורטיסימו שבבעלות יובל כהן התעניינה ברכישת ישראייר בחודש ינואר האחרון, אז הציעה לשלם על החברה 55 מיליון דולר. נכון לעכשיו, הצעת הקרן נחשבת לגבוהה מבין השלוש והיא מורכבת מהשקעה כספית בחברה וחלוקת מניות הדדית. ההצעה תשקף לישראייר היקף של 170 מיליון שקל. בן משה הגיש את ההצעה באמצעות חברת דור אלון שבשליטתו ולפי ההצעה מציעה החברה לרכוש את הבעלות המלאה על ישראייר בתמורה ל-90 מיליון שקל בנוסף לכך, תוותר ישראייר על חוב של אי.די.בי כלפיה בסך של 5 מיליון דולר (17 מיליון שקל) - מכאן שמדובר בעסקה בשווי של 107 מיליון שקל. ההצעה של רמי לוי הוגשה באמצעות חברת בי.ג'י.איי השקעות, שנמצאת בשליטת רמי לוי וחברת טעמן. הצעה זו כללה רכיב של תשלום במוזמן בהיקף של 70 מיליון שקל ועוד 8.9 מיליון מניות בי.ג'י.איי בשווי של כ-11.5 מיליון שקל - גם הצעה זו שופרה בינתיים עם הגדלת שיעור המניות. מבי ג'י איי סרבו לפרט את רכיביה.

חברת התעופה ישראייר נמצאת בבעלותה המלאה של חברת אי.די.בי פתוח, שנקלעה לחדלות פירעון בשל חוב של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה. בסוף ספטמבר החליט בית המשפט המחוזי בתל אביב על פירוקה של אי.די.בי, ומינה את עו"ד נאור לנאמן החברה. לפני עשרה ימים הסתיים המכרז שהעמיד נאור למכירת ישראייר. האסטרטגיה שבה נקטה ישראייר להבדיל מאל על ומארקיע הייתה להמשיך ולפעול לאורך תקופת המשבר, אסטרטגיה שכיום מסבירה את ההתעניינות בחברת התעופה חרף הטלטלה העזה שחווה הענף. בדוח שהגיש הנאמן לביהמ"ש הוא מפרט כי ברבעון השלישי של 2020 הגדילה ישראייר את המחזור שלה ב-9 מיליון דולר ל-21 מיליון דולר לעומת 12 מיליון דולר ברבעון השני. החברה אף עברה ל-EBITDA חיובית (רווח לפני מסים, ריבית פחת והפחתות) אחרי EBITDA שלילית ברבעון הקודם (של 4.5 מיליון דולר).

ה-DNA של ישראייר שונה מהמתחרות המקומיות

ה-DNA שמוביל מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס בחברה גם הוא שונה מהמתחרות הישראליות, העובדים שבשונה מעמיתיהם בארקיע ובאל על לא הוצאו לחל"ת והם הולכים אחרי המנכ"ל גם כאשר ביקש שיקצצו משכרם לאור התקופה המאתגרת. לישראייר יש צי של 7 מטוסים ולארקיע נותרו חמישה מטוסים. ארקיע דממה למשך חודשים ארוכים והשאירה לישראייר עד לאחרונה גם את הקו לאילת בו היא החזיקה בעבר ב-70% נתח שוק.

בשעה שישראייר הטיסה מטענים במטוסי הנוסעים שלה והפעילה מערך של טיסות להשבת ישראלים מיעדים שונים - גם כאלה שהיא לא טסה אליהם בעבר - ארקיע דממה ועובדיה נשארו בבית. היחסים בין ההנהלה בארקיע ובין העובדים המחזיקים ב-30% מהחברה כללו מחלוקות שהמריאו לכדי הפגנות ומחאות בדרישה להחזיר את החברה לפעילות. ארקיע חזרה רק לאחרונה אחרי שהיא הצליחה ליטול הלוואה בערבות מדינה (75%). מנכ"ל ארקיע שנכנס לתפקיד בשיא המשבר, ירון אמזלג אף הודיע לאחרונה על עזיבה אחרי שהושלמה מלאכת ההלוואה ומשימת חתימה על הסכם התייעלות עם עובדי ארקיע.

האחים נקש ישמחו להעביר את החברה לידיים אחרות

אין זה סוד שמבחינת האחים אבי רפי וג'ו נקש המחזיקים ב-70% מארקיע הם ישמחו להעביר את החברה לידיים אחרות. בראיון שהעניק לגלובס בחודש מרץ האחרון אבי חורמרו שמייצג את האחים נקש בישראל הוא ציין שארקיע היא חלק קטן מאוד בפעילות של קבוצת ג'ורדאש (כ-2% בלבד).

בחודשים האחרונים ועוד לפני שמונה נאמן מטעם בית המשפט ניסתה ארקיע בכל מאודה לקדם מיזוג עם ישראייר. חורמרו נפגש לא אחת עם סירקיס, והמיזוג נבחן גם ברמת המספרים - דגש על העובדים שעשויים להידרש לעזוב חברה ממוזגת שלא תידרש לכפל כוח אדם. השיחות לא הבשילו לכדי עסקה למרות השאיפה של ארקיע.

כעת עם המתחרה שעומדת למכירה מרגישים האחים נקש שאפשר לקדם את המיזוג שהם ייחלו לו. אלא שבשלב זה ההצעה למיזוג היא המורכבת ביותר וזו שכרוכה בסיכונים. ההצעה המקורית שהועברה מטעם ארקיע היא למזג את שתי החברות לחברה בורסאית. למחזיקי אג"ח ט' של אי.די.בי (באמצעות נאמן החברה) יוקצו מניות של השלד הבורסאי בשווי של 130 מיליון שקל (לפי מחיר המניה של השלד במועד ההשלמה), ואילו לבעלי מניות ארקיע יוקצו מניות של השלד על פי הערכת שווי, ובכל מקרה, בשווי של לפחות 90 מיליון שקל. להצעה צורפה חוות דעת משפטית של משרד דורון, טיקוצקי, קנטור, גוטמן, נס עמית גרוס ושות', העוסקת בהיתכנות הרגולטורית לאישור מיזוגן של שתי המתחרות, ואכן סביר שהרגולטור לא יפסול אופציה למיזוג בין חברות תעופה בעת הזו (בשונה מפסילת המיזוג בין אל על וישראייר בשנת 2018). בסיכום חוות הדעת כותבים עורכי הדין כי "בהתחשב במשבר הנוכחי שבו מצוי ענף התעופה, והאתגרים שהעתיד טומן בחובו בעולם בכלל ובענף התעופה בפרט, ולאור העובדה כי בכוח המיזוג להשיב למעגל העבודה מאות עובדים בזמנים קשים אלה, אנו מעריכים כי יתקבל אישור רשות התחרות למיזוג בלוחות הזמנים שמפורטים בהצעה".

הנאמן אמור למסור את החלטתו בימים הקרובים. לא מן הנמנע שהצעה מעניינת למיזוג בין ישראייר ובין ארקיע וכזו שכרוכה בפחות סיכונים למיזוג וביותר תמורה לבעלי המניות באיי די בי, היא זו שתטרוף את הקלפים ובמובן מסוים תייצר היסטוריה בשוק הישראלי שיתכנס לשתי חברות תעופה מקומיות המטיסות נוסעים.