הקפאת שכר חברי הכנסת - מקור תקציבי לחוק הטבות המס לעכו

לאחר שנקבע כי חוק המזומן אינו יכול לשמש מקור תקציבי לחוק עכו, ולכן הוא טרם אושר במליאה, באוצר צפויים להמליץ על מקור תקציבי חלופי: עודפי תקציב וביתר שאת הקפאת שכר הבכירים – חוק הח"כים שיאושר במליאה ביום שני הבא והקפאת שכר השרים שכבר אושר השבוע

עכו / צילום: גיא נרדי
עכו / צילום: גיא נרדי

פרסום ראשון : משרד האוצר יציע ביום ראשון את עודפי תקציב 2020 כמקור תקציבי לחוק הטבות המס לעכו, וכחלופה את חוק הקפאת שכר חברי הכנסת שצפוי להיות מאושר ביום שני בממשלה.

לגלובס נודע כי לאחר שנקבע כי חוק המזומן אינו יכול לשמש מקור תקציבי לחוק עכו, ולכן הוא טרם אושר במליאה, באוצר צפויים להמליץ על מקור תקציבי חלופי: עודפי תקציב וביתר שאת הקפאת שכר הבכירים - חוק חברי הכנסת שיאושר במליאה ביום שני הבא והקפאת שכר השרים שכבר אושר השבוע בוועדת כספים. ביום ראשון האוצר יציג את המקור התקציבי, וביום שני חוק עכו יאושר אחרי גלגולים רבים במליאה בקריאה שנייה ושלישית.

החוק, המכונה "חוק עכו", שיזמה ח"כ מיכל שיר מהליכוד, קובע כי ישונו הפרמטרים בהטבות המס, כך שיישוב עירוני שהמדד החברתי כלכלי שלו 4 ומטה והמדד הפריפריאלי שלו 4 ומטה, הנמצא במפת היישובים הזכאים להטבות מס, יהיה זכאי לתוספת של 5% בהטבת המס, וכן 36 אלף שקל לתקרת ההכנסה, בלבד שההטבה לא תעלה על 12% ו-168 אלף שקל.

החוק נתפר במקור לטובת העיר עכו שסבלה מאפליה לעומת שכנתה נהריה עם השנים, אך לבסוף ישפיע גם על יישובים נוספים: אבו סנאן, בענה, ג'דיידה-מכר, ג'ולס, דיר אל-אסד, חצור הגלילית, טבריה, טמרה, ירכא, כאבול, מג'ד אל-כרום, מזרעה, סח'נין, עכו, עראבה וראמה.

כפי שפרסמנו לראשונה ב"גלובס", חוק הטבות המס של עכו סבל מעיכובים רבים מאז החל להתגלגל במסדרונות הכנסת, החוסר במקור תקציבי היה האחרון בין שלל הבעיות, ואתמול הוא עוכב שוב בוועדת כספים לטובת הטבות במס של עשרות יישובים נוספים. לקידום החוק נרתמו כזכור משרד יחסי ציבור, מתפקדי ליכוד וחברי הכנסת וראש עיר נחוש במיוחד שצפויים בשבוע הבא לחזות בסיום המאבק המתוקשר במליאת הכנסת עם אישור החוק.

על-פי ההצעה, הטבת המס תחול מ-17 ביוני 2020 למשך שנתיים, ושר האוצר יהיה רשאי להאריכה באישור ועדת הכספים.

אתמול (ד') הכניס יו"ר ועדת כספים משה גפני "עז" נוספת לתוך החוק - הארכת הוראת השעה המעניקה הטבות מס ללמעלה מ-70 יישובים עד לסוף השנה - לאחר שלא הצליח להעביר אותה בנפרד.

לבקשת משרד האוצר, החוק בו תשולב ההארכה יבוא לאישור המליאה לקריאה שנייה ושלישית ביום שני הקרוב.

יוזמת חוק עכו, המלווה אותו כבר חודשים ארוכים בחקיקה, ח"כ מיכל שיר, מסרה: "אני מברכת על כך שהחוק עבר בוועדת הכספים ויעלה להצבעה לקריאה שנייה ושלישית ביום שני. הצעת החוק המקורית אומנם שונתה, אך אני מברכת על כל פתרון, גם אם זמני, למצוקת תושבים של יישובים נוספים בפריפריה, במיוחד בתקופת הקורונה".

הוראת השעה הזו פקעה בחודש יוני, ובמשך תקופה ארוכה לא היה ברור מה יעלה בגורלה, לאחר שהוארכה מספר פעמים לבקשת ועדת הכספים. הוועדה ביקשה שוב ושוב כי הממשלה תידרש לפתרון הסוגיה. אתמול אישרה הוועדה את הארכת הוראת השעה, במסגרת הוספתה לחוק של ח"כ מיכל שיר, וכן נקבע כי ימונה צוות מטעם שר האוצר שיציג את מסקנותיו לעניין הטבות המס עד ל-31 בדצמבר - למקרה שתידרש חקיקה נוספת.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, אמר אתמול: "אנחנו רצינו שהיישובים האלה יקבלו השנה את הטבת המס במלואה, היה קושי עם זה, אך לדרישת הוועדה והחברים, זה לבסוף התקבל. כעת האוצר צריך להקים צוות, במקביל יש הצעה שיוזמים אותה כאן חברי כנסת, אבל זה לא יהיה פשוט. ביטול הטבת מס בעשרות יישובים הוא מכה קשה ליישובים השונים בפריפריה".