מקס צימקה את האשראי הצרכני בכ-9% מתחילת השנה

הירידה הנמשכת בביצוע עסקאות בכרטיסי אשראי פגע בהכנסות החברה, שרווחיה ברבעון קטנו ל-21 מיליון שקל

רון פאינרו/ קרדיט: רון קדמי
רון פאינרו/ קרדיט: רון קדמי

חברת כרטיסי האשראי מקס, שבניהולו של רון פאינרו ובשליטת קרן ההשקעות ורבורג פינקוס, ממשיכה לחוות את קשיי סגרי הקורונה שפוגעים בהכנסותיה, אף שהקטינה משמעותית את ההוצאות שלה להפסדי אשראי ברבעון השלישי. בשורה התחתונה מציגה מקס רווח של 21 מיליון שקל ברבעון השלישי השנה, קיטון של 22% ביחס לרבעון המקביל.

מתחילת השנה מציגה החברה רווח של 79 מיליון שקל, שחלק משמעותי ממנו הינו רווח חד-פעמי בגובה של 47 מיליון שקל שנרשם בתום התדיינות משפטית ארוכת-שנים עם שופרסל בעקבות הפרידה העסקית בין שתי החברות. בנטרול הרווח החד-פעמי הזה, כמו גם השלכות המענק לעובדים מאשתקד, הרי שהרווח של החברה מתחילת 2020 ירד בכ-69% לכ-32 מיליון שקל.

לדברי פאינרו, "ברבעון הנוכחי אנחנו רואים שהציבור התרגל ל'שגרת קורונה' ומתחיל לחזור לדפוסי צריכה מותאמים למצב. אנו רואים התאוששות יפה והמחזורים המקומיים מתחילים לחזור לרמה שהכרנו טרום-המשבר".

לדברי החברה, "מחזור ההנפקה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 ירד בכ-9% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ואילו ברבעון הראשון של שנת 2020 מחזור ההנפקה ירד בכ-3%, ברבעון השני בכ-18% וברבעון השלישי מחזור ההנפקה ירד בכ-7%", כך היא מפרטת בדוחותיה, המעידים על הפעילות במשק. עוד היא מפרטת, כי למרות שהשפעות הסגר השני היו פחותות מאלה של הסגר הראשון, הרי שעדיין הוא צפוי להמשיך ולהכביד על פעילותה: "מחזורי ההנפקה והסליקה של החברה בחודשים ספטמבר-אוקטובר קטנו בכ-10% לעומת התקופות המקבילות אשתקד".

המציאות הזו באה לידי ביטוי בשורת ההכנסות של החברה מעסקאות בכרטיסי אשראי, שהצטמקו מתחילת השנה בכ-17% לכ-644 מיליון שקל. כמו אצל המתחרות, מקס נפגעה במידה רבה גם מאובדן העסקאות בכרטיסיה בחו"ל, בגלל הקיצוץ המשמעותי בטיסות לחו"ל. מנגד, הכנסות החברה מריבית, בגין פעילות האשראי שלה, גדלו בכ-13% מתחילת השנה לכ-259 מיליון שקל, וסייעו לקזז את הקיטון בהכנסות הכוללות.

עוד מוסרת החברה, כי יתרת תיק האשראי הצרכני ללקוחות פרטיים הסתכמה בסוף ספטמבר 2020 בכ-5.1 מיליארד שקל, קיטון של כ-8.6% מתחילת השנה. מקס מציינת כי עד כה העמידה הלוואות בהיקף של 46 מיליון שקל בערבות המדינה, ויש לה מכסה נוספת לעוד כ-110 מיליון שקל מהמדינה.

מתחילת השנה רשמה החברה גידול בהוצאות בגין הפסדי אשראי, מ-109 מיליון שקל אשתקד ל-156 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים השנה, כאשר ברבעון השלישי בלבד החברה אף רשמה קיטון ניכר של כ-40% בהוצאות בגין הפסדי אשראי ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

שיעור ההוצאות בגין הפסדי אשראי מהיתרה הממוצעת של חייבים בגין פעילות בכרטיסי אשראי בתשעת החודשים הראשונים לשנת 2020 עמד על 1.48% במונחים שנתיים לעומת 1.06% בכל שנת 2019. החברה מגלה בהקשר זה כי ממבחני רגישות שביצעה עלה כי שיעור ההפרשה כאמור עלול להאמיר עד ל-1.8%.

נכון לסוף ספטמבר לחברה 2.22 מיליון כרטיסי אשראי פעילים, שדרכם נרכשו סחורות ושירותים בהיקף 21.3 מיליארד שקל ברבעון השלישי ושל 58.7 מיליארד שקל מתחילת השנה.