האם בשלב הבא ייפתחו אילת וים המלח לתיירות עסקית נכנסת?

הוועדה לענייני ביקורת מדינה מתכוונת לקדם מתווה שיאפשר לאנשי עסקים מחו"ל להגיע מנתב"ג לאילת וים המלח • משרד הבריאות עדיין מתנגד להכנסת תיירות לישראל

עמדת בדיקה לקורונה בכניסה לאילת / צילום: שלומי יוסף
עמדת בדיקה לקורונה בכניסה לאילת / צילום: שלומי יוסף

האם אנשי עסקים יבואו לאילת ולים המלח? אם שואלים את ח"כ עפר שלח, יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, התשובה היא כן. בכוונת הוועדה לקדם מתווה שיתיר לאנשי עסקים מחו"ל להיכנס לאיי התיירות הירוקים, כלומר אילת וים המלח.

נזכיר כי השבוע נפתחו המלונות בים המלח ובאילת במסגרת חוק איי התיירות, שקובע כי הנופשים שייכנסו לאזורים המוגדרים כירוקים, יידרשו להציג בדיקות קורונה שנעשו עד 72 שעות ממועד החופשה. בכניסה לאילת ובכניסה לאזור המלונות בים המלח הוקמה עמדה שבודקת את אישורי הנכנסים לשטחים המוגדרים. עמדות של בדיקות מהירות שהוצבו במקום מיועדות בשלב זה לעובדים באזור ולתושבים.

בימי השגרה אזורים אלה לא מהווים יעד לאנשי עסקים, שמגיעים בעיקר לאזור המרכז, בדגש לתל אביב. המודל שתנסה הוועדה לקדם יאפשר לאנשי עסקים לנחות בנתב"ג ולהמשיך עם בדיקת קורונה שעשו - בטיסה לאילת. נזכיר כי כיום פועלות טיסות יומיות בודדות מנתב"ג לאילת ועל כן מתווה כזה, אם יבשיל, ידרוש לערוך התאמות במידה ויהיה לכך ביקוש. בנוסף, אנשי עסקים שמגיעים כיום לפגישות בישראל מקיימים פגישה מבלי לצאת משטחי נתב"ג, כך, למשל, בטרקלין העסקים של פתאל. לא ברור עד כמה יהיה ביקוש לאילת ולים המלח כיעד לאנשי עסקים בשעה שאנחנו קרבים לדצמבר, חודש שבו רבות מהחברות בעולם מוציאות את עובדיהן לחופשת חג המולד.

כך או כך, המהמורה המאתגרת של הוועדה תהיה מול משרד הבריאות שעדיין לא שש לאפשר כניסת תיירות לישראל. כיום קיים מודל לתיירות נכנסת הדורש אישור של משרד הכלכלה והוא מיועד לאנשי עסקים שמוכנים לעמוד במגבלות הקשוחות שכולל המתווה, למשל האיסור ללון בבית מלון או לסעוד בחוץ. בנוסף, המתווה קובע כי איש העסקים יתנייד ברכב ייעודי וישהה עם קפסולה קבועה של אנשים.

בשבוע הבא בנתב"ג: תוצאות מהירות בבדיקת קורונה

שלח וחברי הוועדה סיירו היום בנתב"ג. מנכ"ל נתב"ג שמואל זכאי סקר בפני הוועדה את השינויים במבנה הטיסות שבנתב"ג: "המקום כאן הוא עם התרומה הגדולה ביותר בתל"ג של מדינת ישראל. המדינה לקחה מהמקום דיבידנדים של 5 מיליארד שקל בשנה. אך בשנה האחרונה אנו בירידה".זכאי התייחס למספר הנוסעים בנתב"ג, שהגיע ב-2019 לכ-25 מיליון נוסעים. "ב-2020 יש ירידה של 79% בנוסעים. ב-2019 טסו לנתב"ג מ-60 מדינות ב-200 יעדים, עכשיו אנחנו עם טיסות רק ל-25 מדינות", אמר.

זכאי ציין כי נערכים מאמצים לקצר את הבידוד של הנכנסים לארץ כאשר יערכו בדיקת קורונה טרם עלייתם למטוס. לדבריו ההליך "יקצר את הבידוד ל-7 ימים. כרגע נראה שיש התנגדות בגלל הבידול והבלבול שייווצר בין שאר חייבי הבידוד אך עקרונית זהו מתווה נכון שיש ליישמו". יצוין כי על שולחנו של שר הבריאות מונח מתווה שמציעה לקצר את משך הבידוד ל-5 ימים לצד מתווה שטרם אושר סופית לתיירות נכנסת לישראל במודל של קפסולות. בהקשר זה נציין כי פתיחת אילת לתיירות נכנסת ועידוד טיסות ישירות לרמון בעונת החורף יכולה להיות נדבך מעניין. אנשי עסקים הם לא קהל היעד לעיר קיט, לעומתם תיירים שמשוועים להתאוורר מהחורף האירופאי יכולים להוות קהל יעד מעניין.

שלח ציין כי "התנאים המיוחדים של המדינה והיכולות שהוצגו בפנינו עשויים להפוך אזורים ירוקים בישראל למרכז משיכה לאנשי עסקים, ויישומו של תהליך מלא ומהיר של בדיקה לכל נוסע עשוי להפוך אותנו לדוגמה לעולם כולו איך טסים בביטחה. בשבועות הקרובים תמשיך הוועדה לקדם נושא זה לטובת הציבור והכלכלה".

לירן קרסין, זכיין מעבדות הקורונה בנתב"ג (אומגה בשיתוף עם רמב"ם) ציין כי בשבוע הקרוב יאושר לבצע בדיקות מהירות המספקות תוצאות תוך 4 שעות. המחיר לבדיקה מהירה הוא 135 שקל, לעומת המחיר לבדיקה רגילה שעומד על כ-45 שקל ותוצאותיה מתקבלות עד 14 שעות. "אנחנו עדיין בשלב ההרצה ובלי פרסום בכלל וכבר בקצב של 400 בדיקות בכל יום. בעוד במדינה אחוז החיוביים הוא 1.7% כאן בכל הבדיקות שיעור החיוביים הוא 0.5% וזה בגלל הכלכלה ההתנהגותית האומרת שאדם ששילם על הטיסה ומגיע להיבדק הוא א-סיפטומטי ובסבירות נמוכה לקורונה".