בדרך להיסטוריה? המדינה נתנה אור ירוק להנפקת התעשייה האווירית. מה יהיה השווי ומה ההשלכות על העובדים

ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה הערב את מתווה הפרטת התעשייה האווירית • על פי המתווה, תוכל המדינה למכור עד 49% ממניות החברה בהנפקה בבורסה, שמתוכננת כיום ליוני 2021 • שווי החברה הוערך בעבר בכ-12 מיליארד שקל

מל"ט של התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית
מל"ט של התעשייה האווירית / צילום: תעשיה אוירית

ועדת השרים לענייני הפרטה אישרה הערב (ה') את מתווה הפרטת התעשייה האווירית, החברה הממשלתית הגדולה ביותר. ועדת השרים להפרטה אישרה את מתווה הפרטת תע"א שהגיש לה שר הדיגיטל הלאומי דוד אמסלם. הדרך לקבלת האישור נפתחה לאחר ששר הביטחון בני גנץ השתכנע לתמוך בה. מתווה ההפרטה היה אמור להגיע לוועדת השרים כבר בחודש שעבר אך גנץ ביקש לדחות את ההחלטה כדי שיוכל להכיר טוב יותר את המתווה.

על-פי המתווה שאושר הערב תוכל המדינה למכור עד 49% ממניות התעשייה האווירית בדרך של הנפקה לציבור בבורסה. סגן מנהל רשות החברות אורי שיינין העריך כי ההנפקה תוכל לצאת לדרך בתוך חצי שנה, זאת בתנאי שיושג הסכם שכר חדש עם עובדי החברה שיסדיר את נושא חריגות השכר ויאפשר מתן תגמול בהתאם לביצועים. במסגרת מתווה ההפרטה, ברשות החברות מעריכים כי היקף ההנפקה לא יעלה על 35% מהון המניות החברה -מעבר לשיעור זה נדרש אישור נוסף של ועדת השרים להפרטה. שווי החברה הוערך בעבר בכ-12 מיליארד שקל.

התעשייה האווירית מעסיקה כ-15 אלף עובדים ומחזור המכירות השנתי שלה הגיע ב-2019 ל-4.1 מיליארד דולר. 73% מהכנסות החברה מגיעות מפעילויות שלה בתחום הצבאי, הנחשב רווחי, ויתר ההכנסות (27%) הן מחטיבת התעופה של החברה הנחשבת להפסדית מבחינה תפעולית. הנפקת החברה נועדה להזרים לה הון, לשפר את הממשל התאגידי ולקדם תהליכי ייעול בניהול העובדים בחברה - זאת על-רקע חשש מסטגנציה ומהתליך דעיכה דומה לזה שעברה תע"ש.

הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס
 הראל לוקר, יו"ר התעשייה האוירית / צילום: איל יצהר, גלובס

היציאה לרוד-שואו מתוכננת למאי

ההחלטה ההיסטורית מגיעה לאחר ניסיונות לקדם את הפרטת החברה שהחלו בשנות ה-90 בימים שבהם עמד יאנוש בן-גל בראשות דירקטוריון תע"א. ההחלטה הנוכחית, שבקידומה היה מעורב יו"ר החברה הראל לוקר, מיישמת את החלטת הקבינט החברתי כלכלי משנת 2014 לאשר את מתווה הנפקות המיעוט בחברות הממשלתיות (מתווה שהציע מנהל הרשות דאז אורי יוגב). בפועל מי שיישם את ההחלטה לגבי תע"א היה המנהל הנוכחי של הרשות יעקב קוינט, שקידם את התהליך בשנתיים האחרונות ביחד עם מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל. 

יעקב קוינט, מנהל רשות החברות / צילום: שלומי יוסף
 יעקב קוינט, מנהל רשות החברות / צילום: שלומי יוסף

הקשיים העיקריים שהתעוררו היו בשני נושאים: חריגות שכר בהיקף נרחב שהתגלו בחברה בבדיקת הממונה על השכר באוצר וחשש במערכת הביטחון כי הטלת חובת דיווח על החברה בהתאם לחוק ניירות עלולה להביא לחשיפת סודות שיפגעו בביטחון המדינה. בשתי הסוגיות המהותיות האלה הושגו הסכמות עקרוניות אך הפרטים עדיין לא מסוכמים סופית. ההסכמות בסוגיית השכר הן להתאים את מבנה השכר של עובדי החברה למסגרות באופן שיגדיל את שליטת ההנהלה בהוצאות השכר של החברה.

מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל / צילום: שלומי יוסף, גלובס
 מנכ"ל משרד הביטחון אמיר אשל / צילום: שלומי יוסף, גלובס

משרד הביטחון הסכים להנפקה לאחר שבתחילה דרש להפריט את החברה בדרך של הכנסת שותף אסטרטגי. לדברי שיינין, "במשרד הביטחון יש היום הבנה שכדי שהחברה תהיה מוצלחת מבחינה ביטחונית, היא חייבת להיות מוצלחת גם מבחינה עסקית".

במקביל לניהול המו"מ עם העובדים תקדם רשות החברות את השלבים הבאים בתהליך ההנפקה: פרסום תשקיף מדף בחירת חתמים ומפיצים והזמנת הערכת השווי ייערכו בתחילת 2021. במאי מתוכננת יציאה לרוד-שואו ואישור ההפרטה על-ידי ועדת הכספים של הכנסת וביוני אמורה להתבצע ההנפקה עצמה. לדברי שיינין ההחלטה הסופית על עיתוי ההנפקה תתקבל בהתאם לתנאי השוק. "כרגע השוק רותח אבל נראה מה יהיה בעוד חצי שנה", אמר ל"גלובס".

יאיר כץ, מזכיר ועד העובדים בתע"א / צילום: יונתן בלום
 יאיר כץ, מזכיר ועד העובדים בתע"א / צילום: יונתן בלום

יאיר כץ, מזכיר ארגון עובדי התעשייה האווירית, אמר הערב כי "בחודשים האחרונים ארגון העובדים מנהל מו"מ עיקש מול רשות החברות והממונה על השכר במסגרתו דרשנו לנקות את חריגות השכר ולזכות בהקלות רגולטוריות שיאפשרו התנהלות עסקית וחופש פעולה בחברה. אנו אמרנו מן ההתחלה שהעובדים הם לא הבעיה, הם הפיתרון לסוגיות רבות. הנפקה בעת הזו יכולה להיות הזדמנות כלכלית חשובה שיכולה לבסס את מעמדה של החברה כמובילה בזירה העסקית העולמית ולאפשר לעובדים להנות מהצלחתה, אך אנו רחוקים מהשלמת המהלך ויש צורך לפתור מחלוקות רבות בדרך. החלטת הממשלה כפי שעברה היום, מאגדת בתוכה הישגים רבים לעובדים ומציבה באור חדש את המשמעות של הסכמתם למהלך. אני שמח כי התנאים הבסיסים שהצבנו בתחילת המו"מ, נותרו כבסיס לכל התהליך. היום עשינו צעד חשוב והיסטורי בחייה של החברה. אני רואה את טובת החברה אך לא אוותר לעולם על האינטרסים של העובדים. כולי תקווה שבצעד הזה נכתוב פרק חדש בחייה של החברה והעובדים המסורים, העוצמה האנושית שרוחה נמצאת בכל מיזם ופרויקט פרי תעשיית ההיטק ההישראלית".