עסק ביום | פיצ'ר

"גם את קוקה קולה לא הכירו בהתחלה. ייקח זמן, אבל יכירו אותי"

ליטל יוחאי, בת 34 מכפר סבא, מוזיקאית ומורה לתופים ופיתוח קול • "גם ליצור וגם לשווק וגם להחזיק עסק, זה יותר הוצאות ממה שיש לאדם שכיר" • "גלובס" שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ליטל יוחאי / צילום: רפי יוחי
ליטל יוחאי / צילום: רפי יוחי

כשליטל יוחאי החליטה להפיץ את המוזיקה שלה דרך אתר 'דיג'יי פול', שעובד עם דיג'ייז ברחבי העולם, לא היה לה מושג שישמיעו אותה במועדון חשפנות במקסיקו. "אהבתי את זה, כי זה מדליק. חוץ מזה השמיעו אותי גם בבתי מלון בכל מיני מדינות, ובפאבים בניו יורק", היא מספרת. "זה היה מש-אפ אורגינלי שאני יצרתי, קומבינציה של כמה שירים בסגנון דאנס אלקטרוני, שמתאים לאירועים ולמועדונים. רציתי להמחיש שהכול מתחיל ונגמר בג'אז, הוא הבראשית של כל הסגנונות".

שלוש שנים קודם לכן הוציאה את האלבום הראשון שלה - באנגלית ובסגנון ג'אז, שמערב בכל שיר סגנון נוסף אחר - בלוז, פאנק, סול, רוק לטיני, אפרו לטיני וגם דאנס. האלבום הופץ ליוטיוב ולחנויות הדיגיטל. "בגלל שאני עצמאית, ולמדתי שיווק וניהול במכללה למנהל בפתח תקווה, והתעסקתי עם זה כל הזמן, החלטתי לעשות את יחסי הציבור לבד.

"חפרתי בגוגל, ובניתי רשימה ענקית של תחנות רדיו, מגזינים קטנים, בלוגים ואתרים שמקדמים מוזיקאים ברחבי העולם. פעלתי בסגנון שלח לחמך על פני המים. זה עבד: שידרו את המוזיקה שלי בכל מיני מקומות בארה"ב, אנגליה, גרמניה, צרפת, מקסיקו".

מה עם השוק הישראלי?
"המוזיקה שלי באנגלית, והסטייל הזה לא כל כך מקובל בישראל. ניסיתי לשלוח לתחנות רדיו בארץ, וזה לא התקבל. אני מאמינה שכל אמן צריך לעבור דרך, וזה לא שנה-שנתיים. זה תפעול ותיחזוק של שנים, ואתה לא רואה מזה כסף".

אז איך התפרנסת?
"מהעסק שלי בלימוד תופים ופיתוח קול - אני עוסקת בזה כבר שמונה שנים. בשיא היו אצלי 20 תלמידים, ילדים ומבוגרים. היו תקופות שגם עבדתי כשכירה במקביל".

לא הסתפקת רק בעולם המוזיקה.
"ב-2019 למדתי קופירייטינג, והתאהבתי בתחום. זו אמנות בפני עצמה. יש פה התעסקות במילים, ברגשות ובפסיכולוגיה של האדם - כמו כשיוצרים מוזיקה. זה דומה לאדם שכותב ומלחין.

"עשיתי עבודות קטנות לחברים, וגם לעצמי ולמוזיקה שלי. יצרתי שלטי חוצות, וברגע שאתייצב כלכלית אפרסם אותם בארה"ב - היום המחירים נפלו בגלל הדיגיטל. גם מצאתי חברות בארה"ב שמאפשרות לעסקים קטנים לשווק בטלוויזיה וברדיו. המחירים ממש ירדו, אתה יכול לעשות קמפיינים כמו שחברות גדולות עושות במיליונים.

"אני רוצה שאנשים ייהנו מהמוזיקה שלי ושהיא תעשה להם טוב, זה סוג של ריפוי. כדי שזה יצליח, אני חייבת לשווק את עצמי, כי אני עוד לא מוכרת. אני צריכה להעביר את המסר שיש פה מישהי חדשה עם מוזיקה חדשה, שיחפשו אותי באינטרנט. גם את קוקה קולה לא הכירו בהתחלה. זה ייקח זמן, צריך להיות סבלניים. באמנות זה אף פעם לא בבום".

איך השפיעה עלייך הקורונה?
"עוד לפני זה הייתה תקופה חלשה, לא רק אצלי אלא גם אצל עוד מורים. העדפתי לעשות קופירייטינג, וחיפשתי עבודה שתיתן לי משכורת, וזה יאפשר לי להמשיך ליצור. חודשיים לפני הקורונה מצאתי עבודה, וכשהמגפה הגיעה לפה פוטרתי.

"עכשיו אני מלמדת שני תלמידים בזום פיתוח קול. בגל הראשון היו 10 תלמידים שהתקשרו ורצו שיעורים פרונטליים אחד על אחד. אני בקבוצת סיכון אז לא הסכמתי. התפלאתי איך הם לא מפחדים להידבק מהקורונה. בגל השני פתאום אנשים הבינו שכנראה זה יהיה בזום".

איך את מתקיימת ככה?
"למזלי, היו המענקים מהמדינה, ואני גרה אצל ההורים. שכר הדירה היום גבוה בטירוף. גם ליצור וגם לשווק וגם להחזיק עסק, זה יותר הוצאות ממה שיש לאדם שכיר. כל בן אדם בגילי רוצה לגור לבד, אבל המצב לא כזה פשוט.

"מאוד נוח לי להיות עצמאית, להיות זו שמחליטה על הלו"ז שלי, אבל הכול עניין של כסף. מחירי השיווק בדיגיטל, למשל, עלו בצורה פסיכית בשנתיים האחרונות. אז אני מנסה לחפש עבודה כשכירה בקופירייטינג, אבל הבעיה היא שמעסיקים לא כל כך רוצים לקחת אנשים שלמדו, ואין להם ניסיון. מציבים סף של שלוש שנים, אבל איך נשיג את הניסיון הזה?

"לי יש ניסיון כפקידת קבלה, עבדתי בזה במקביל להיותי עצמאית. אבל היום, כשאני מנסה לחפש עבודה בתחום, המעסיקים לא אוהבים את זה שהייתי עצמאית. המצב מאוד מייאש. זה להתחיל מהתחלה כדי להמשיך מאיפה שהיינו, וזה קשה".

את מצליחה ליצור בתקופת הקורונה?
"קשה לי לכתוב וליצור, כי הראש שלי בכסף, אני בלחץ. מהיום שיצאתי לחל"ת, מצאתי עצמי עושה הרבה ספורט. זו התרפיה שלי.

"חוץ מזה, עם המענק שקיבלתי הרצתי קמפיין ברדיו בארה"ב, כי זה עולה גרושים עכשיו. שמתי לינק לספוטיפיי וזה עבד, אבל צריך שהקמפיין ירוץ כל הזמן, כדי שתהיה מודעות. חודש זה לא מספיק. בספוטיפיי את מקבלת תשלום על השמעות, אבל בשביל לעשות מזה כסף באמת, צריך מיליוני השמעות. אגב, בעקבות הקמפיין המוזיקה שלי הושמעה גם ב-iHeartRadio, רשת עם הרבה תחנות רדיו.

"ייקח הרבה זמן עד שדברים יחזרו למה שהיה, וגם אז זה לא יהיה עד הסוף. התעשייה קיבלה מכה, והקורונה תשנה הרבה דברים גם בתחום הזה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il