העסק המשפחתי של טראמפ יצטרך לשלם בקרוב את החשבון

דונלד טראמפ אמור לעזוב את הבית הלבן בחודש ינואר ומצפים לו לא מעט אתגרים: האימפריה הפיננסית שלו תצטרך לפרוע מאות מיליוני דולרים בשנים הקרובות והוא מסובך בחקירות • מקורבים לנשיא מעריכים שיחזור לנהל את הביזנס ויתכונן למרוץ של 2024

איוונק (מימין), טיפאני, מלניה, דונלד, אריק ודונלד טראמפ ג'וניור, בטקס שנערך במלון טראמפ אינטרנשיונל בוושינגטון ב־2016. מוקד כנסים ופגישות
 צילום: רויטרס
איוונק (מימין), טיפאני, מלניה, דונלד, אריק ודונלד טראמפ ג'וניור, בטקס שנערך במלון טראמפ אינטרנשיונל בוושינגטון ב־2016. מוקד כנסים ופגישות צילום: רויטרס

עם עזיבתו של הנשיא טראמפ את הבית הלבן בינואר, הוא יתייצב מול כמה אתגרים פיננסיים ומשפטיים גדולים.

לא משנה במה יבחר להתמקד אחרי הנשיאות, העסקים יחייבו את תשומת ליבו. שתי חקירות נגדו במדינת ניו יורק יתחדשו אחרי פרישתו, וחברת ההחזקות המשפחתית "טראמפ אורגנייזיישן" (ארגון טראמפ) תצטרך להימנע ממחנק תזרימי אפשרי. ביטחונות אישיים שטראמפ העמיד לחלק מהחובות יוסיפו דחיפות לבעיה הפיננסית.

מנהלים בחברה אומרים שההתמקדות העיקרית תהיה הצמחת המותג טראמפ בעולם אחרי הנשיאות, אך התוכניות הללו ייתקלו בקשיים.

בסין, שוק שטראמפ שם עליו עין זה זמן רב, הוא איבד את האמינות שלו אחרי שמלחמת הסחר שיזם פגעה ביחסי שתי המדינות. באירופה, כמה סימנים מסחריים של טראמפ כבר בוטלו במאבקים משפטיים.

ארגון טראמפ יזדקק בקרוב לדיאטה קשה. כמה נכסים כבר עומדים למכירה, כולל המלון בוושינגטון ושני גורדי שחקים בניו יורק ובסן פרנסיסקו שהם בבעלות חלקית של המשפחה.

חברת ארגון טראמפ כבר שוקלת למכור את אחוזת "שבעת המעיינות" מחוץ לעיר ניו יורק. כל מכירה כזו תסייע למשפחה להימנע ממחנק אשראי. לחברת ארגון טראמפ יש חובות של יותר מ-400 מיליון דולר לפירעון בשנים הקרובות, ומלווים רבים כבר אותתו שהם נרתעים מעשיית עסקים איתו.

בנוסף, הקורונה פגעה בעסקים במלונות טראמפ ובאתרי הנופש (כולל גולף). היתרונות הכספיים שיש מי שמקבלים משהותו בבית הלבן, עלולים להצטמצם.

"חברה נהדרת עם תזרים פנטסטי"

מנהלים בארגון טראמפ אומרים שהעסקים בריאים. "ארגון טראמפ היא חברה נהדרת עם תזרים מזומנים פנטסטי. מעולם לא היינו חזקים יותר", מסרה החברה.

לא ידוע האם טראמפ ירצה לחזור לנהל את החברה בצורה פעילה. כשנבחר ב-2016 הוא העביר את ניהול עסקיו לשני בניו - אריק ודונלד ג'וניור, ושמר על הבעלות. כמה מכרים שלו מנבאים שהוא יחזור לשכתו בקומה ה-26 של מגדל טראמפ במנהטן. "הוא לא יוכל להתאפק", אמר עליו ידידו ושותפו הוותיק לעסקים פיל ראפין בראיון לוול סטריט ג'ורנל.
אחרים, כולל ראש המטה שלו לשעבר מיק מאלבני, צופים שהוא ירוץ שוב לנשיאות. מאלבני אמר בימים האחרונים ש"הוא בוודאי יהיה ברשימה המצומצמת של המתמודדים ב-2024".

מאז שטראמפ השיק את מועמדותו לנשיאות ב-2015, עסקיו הפכו למקושרים מאוד עם הרפובליקאים. ההוצאה של המפלגה בנכסים של טראמפ (כנסים ואירועים) עלתה מאז 2015 ל-23 מיליון דולר לעומת פחות מ-200,000 דולר בחמש השנים לפני כן, לפי ניתוח של ועדת הבחירות הפדרלית והמרכז הלא-מפלגתי לפוליטיקה פתוחה.

ההכנסות הללו צפויות לרדת, כולל 37,000 דולר בתשלומי שכירות חודשיים שקמפיין טראמפ שילם למגדל טראמפ במנהטן. מגדל המשרדים שבו שוכן מטה ארגון טראמפ סבל מירידה בתפוסת הדיירים שלו מאז שטראמפ נכנס לבית הלבן.

נכסים אחרים נמצאים במצב טוב יותר, כולל שני מגדלי משרדים בסן פרנסיסקו ובמנהטן שבהם לטראמפ יש החזקת מיעוט לצד קרן הנדל"ן Vornado. הקרן אומרת כעת שהיא שוקלת למכור את המגדלים, הידועים כ"רחוב קליפורניה 555" ו"שדרת האמריקות 1290" (בשדרה השישית). אנשים שמעורבים בנושא אומרים שעסקאות פוטנציאליות עשויות לכלול את ההחזקות של ארגון טראמפ במגדלים.

מגדל טראמפ
בניו יורק. העסקים נפגעו מאז שטראמפ הפך לנשיא צילום: שאטר
 מגדל טראמפ בניו יורק. העסקים נפגעו מאז שטראמפ הפך לנשיא צילום: שאטר

החקירות הוותיקות שממתינות להתחדש

בוושינגטון, מלון טראמפ אינטרנשיונל היה מוקד כנסים ופגישות חביב על עסקנים, לוביסטים ופעילים רפובליקאים. משפחת טראמפ החלה לבדוק את מכירת הזכויות למלון לפני פגיעת הקורונה, ויודעי דבר אומרים שהייתה התעניינות משמעותית של קונים אפשריים, אך המגפה דחתה כל עסקה.

האתגרים הכספיים של ארגון טראמפ מחריפים בשל בעיות משפטיות ותיקות - החקירות בניו יורק של עסקי טראמפ, שצפויות להתחדש אחרי נשיאותו. טראמפ מתמודד גם עם ביקורת של מס הכנסה בניהול הכספים שלו.

התובע המחוזי במנהטן, הדמוקרט סיירוס ואנס ג'וניור, מבקש זה שנים לקבל את הרישומים הפיננסיים של טראמפ, ואומר שבין החוקים שהחוקרים סבורים שהוא הפר מצויים הונאת מס פלילית ובידוי של תיעוד עסקי. עורכי דינו של טראמפ ניסו לחסום צו הבאה למסמכים, בטענה שהדרישה הייתה רחבה מדי ונעשתה שלא בתום לב.

חקירה נוספת, של התובעת הכללית של מדינת ניו יורק, לטישיה ג'יימס, גם היא דמוקרטית, בודקת האם טראמפ ניפח ערכי נכסים כדי להשיג הלוואות ולקבל עוד הטבות מס והטבות כלכליות. חברת ארגון טראמפ טוענת שהחקירות הן פוליטיות ומכחישה כל עבירה.

טראמפ חריג בנוף נשיאי ארה"ב שכן הרבה מהבדיקות המשפטיות שהוא ניצב בפניהן היום נובעות מפעילות לפני שהוא הפך לנשיא, אמר ג'פרי אנג'ל, היסטוריון נשיאותי באוניברסיטה המתודיסטית הדרומית בדאלאס.

"העובדה שטראמפ חשב שהוא יכול לרוץ לנשיאות, ולהיות נשיא, כשיש אפשרות של אי סדרים ברורים ברקע הפיננסי שלו ולא להתגלות, היא מבחינתי החלק המפתיע ביותר", הוא אמר. "זה מחזק את האפשרות שהוא לא באמת הבין לגמרי מה זה להיות נשיא".
כשטראמפ כיהן בבית הלבן, חברת ארגון טראמפ מסרה שהיא הקפיאה עשיית עסקים מחוץ לארה"ב. אבל אריק טראמפ אמר בראיון בקיץ שצמיחה בינלאומית תהיה מנוע מפתח כשאביו יעזוב את תפקידו.

סקרים מראים שהלאומנות הבוטה של טראמפ והפרוטקציוניזם הכלכלי שלו הפכו אותו ללא-פופולרי במדינות רבות, כולל סין, שבה הוא חשב ליהנות מהצמיחה המקומית.
ויקטור גאו, מומחה סיני ידוע לעסקים בינלאומיים ולדיפלומטיה, אמר שכמה אנשי עסקים סינים יירתעו מכך שטראמפ ינסה להתרחב בארצם. מצד שני, הוא אמר, ממשלת סין לא תחסום את טראמפ מעשיית עסקים במדינה, ותראה אולי בכך הזדמנות להפוך אותו לבעל ברית.

"אם הוא יעשה קצת כסף בסין, זו לא בעיה. הוא יכול להיות דוגמה חיובית שתראה שאין טעם להפוך לאויב של סין", אמר גאו.

חברת ארגון טראמפ אומרת שהיא בטוחה ביכולתה להתרחב בעולם. לדברי החברה, "אין ספק שאם וכאשר נחליט להתרחב שוב בשוק הבינלאומי, לא יהיה לנו מחסור בהזדמנויות".

החברה הפסידה לאחרונה בסדרת מאבקים משפטיים על הזכות הבלעדית להשתמש בשם טראמפ ב-27 מדינות האיחוד האירופי. האתגרים הללו סביב הסימן המסחרי עלולים לסבך את יכולת ארגון טראמפ להשתמש במותג טראמפ בתחומי עסקים שונים, כולל פיתוח נדל"ן, הימורים, ציוד גולף ואלכוהול.

המאבק המשפטי באירופה הציב את ארגון טראמפ מול היזם הבלגי אקסל גותאלס, ששכנע את משרד הקניין הרוחני באיחוד האירופי שהעסקים המוגבלים של טראמפ באירופה לא מצדיקים שמירה על מגוון של סמלים מסחריים.

"לא תהיה לכך כל השפעה על היכולת שלנו לעשות עסקים בעתיד", מסר עורך דין של החברה, אלן גארטן.

השקעה בעייתית באתר גולף בסקוטלנד

בסקוטלנד, חברת טראמפ הוציאה מעל 100 מיליון דולר על קנייה וחידוש של אתר הגולף טרנברי. הנכס לא הניב רווח מאז שטראמפ קנתה אותו ב-2014. הקיץ פוטרו כ-70 מעובדי האתר, לפי עובדים לשעבר. חברת ארגון טראמפ מסרה שהיא משקיעה הרבה בטרנברי כדי להפוך אותו לאחד מאתרי הגולף המובילים בעולם.

מימין: אתר הגולף טרנברי בסקוטלנד ששייך למשפחת טראמפ. לא הניב רווחים מאז שנרכש
 צילום" רויטרס
 מימין: אתר הגולף טרנברי בסקוטלנד ששייך למשפחת טראמפ. לא הניב רווחים מאז שנרכש צילום" רויטרס

משפחת טראמפ אומרת שתומכי הנשיא יישארו איתה. לטענתה, מאר-א-לאגו, המועדון הפרטי של טראמפ בפאלם ביץ', פלורידה, יהיה עדיין פופולרי, אומרת חברת המועדון וויטני שניידר. "אנשים תמיד ירצו לראות את מאר-א-לאגו והם ירצו תמיד לראות היכן הנשיא מתגורר", היא אמרה.