שוק ההון | סיקור שוטף

הבורסה ננעלה בעליות קלות; קבוצת דלק קפצה בעוד 6.8%

מחזור המסחר הסתכם בכ-962 מיליון שקל • דסק"ש תימכר למגה אור • עליות בולטות רשמו מניות פתאל, אפי נכסים, מימון ישיר (לאחר שפרסמה דוחות טובים), אנלייט, מיטרוניקס, ויקטורי ורמי לוי

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

15:55

יום המסחר בבורסה ננעל תוך עליות קלות במדדי המניות המובילים. מדד ת"א 35 ננעל בעלייה של כ-0.3% ומדד ת"א 90 רשם עלייה של כ-0.6%. מחזור המסחר הסתכם בכ-962 מיליון שקל.

עליות בולטות רשמו מניות פתאל החזקות , אפי נכסים , מימון ישיר (לאחר שפרסמה דוחות טובים), אנלייט, מיטרוניקס, ויקטורי ורמי לוי.

קבוצת דלק המשיכה במומנטום החיובי של הימים האחרונים וקפצה בעוד 6.8% במחזור גבוה.

מנגד, ירידות בולטות רשמו מניות דלק רכב , פז ואוגווינד. 

14:20

עליות קלות בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר בעלייה של כ-0.3% ומדד ת"א 90 רושם עלייה דומה. 

אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, הגיב היום לצעדים האחרונים של הפד ומציין כי "בשבוע שעבר הממשל הודיע לפד שהתוכניות לרכישת אג"ח קונצרניות, אג"ח מוניצפאליות, אג"ח מגובות הלוואות צרכניות (ABS) וההלוואות לעסקים קטנים לא יוארכו מעבר לסוף השנה. מצד שני, התוכניות להזרמת נזילות לטווח קצר (בעיקר לקרנות כספיות ועושי שוק ראשיים) ותוכנית רכישות הלוואות ה-PPP יוארכו ב-90 יום (לפחות)".

עד כמה הפסקת התוכניות הנ"ל ובעיקר התוכנית לרכישות אג"ח קונצרניות צריכה להדאיג אותנו? כנראה שלא ממש, כותב גרינפלד, וזאת משלוש סיבות: "ראשית, מלכתחילה השימוש בכסף שהוקצה לתוכניות אלו לא היה משמעותי כאשר מתוך כ-450 מיליארד דולר שהוקצו ע"י האוצר (ושאפשרו לפד למנף את הסכום עד ל-4 טריליון דולר!), הפד השתמש עד כה בכ-25 מיליארד דולר בלבד. שנית, ההיסטוריה כבר מראה בבירור שהכח האמיתי של הבנקים המרכזיים הוא בהצהרותיהם ובמחויבותם לתת תמיכה כשצריך. גם תוכניות רכישות האג"ח הממשלתיות שפועלות כבר מ-2008 עבדו בעיקר על סמך הציפיות מהפד ולא על סמך הרכישות שלו בפועל. במובן זה, המחויבות של הפד להתערב במידת הצורך בשווקים בכלל ובשוק האג"ח הקונצרני בפרט, לא נעלמה. ולבסוף, ההחלטה של הממשל להפסיק את התוכניות הנ"ל "משחרר" למעשה כ-430 מיליארד דולר שניתן להשתמש בהם למטרות אחרות, יעילות יותר מבחינת התועלת הכלכלית שלהן".

13:05

עליות בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר בעלייה של כ-0.3% ומדד ת"א 90 רושם עלייה של כ-0.7%. 

מניית חמת  קופצת בכ-15% לאחר שהחברה דיווחה היום כי הכנסות ברבעון השלישי צמחו בכ-62% ל-194.1 מיליון שקל. הרווח התפעולי ברבעון עלה בכ-52% לכ-23.9 מיליון שקל והרווח הנקי ברבעון זינק בכ-83% לכ-16.2 מיליון שקל.

גם פרשקובסקי  בולטת בעלייה חדה לאחר שהחברה פרסמה היום תוצאות טובות יחסית לרבעון השלישי. 

11:10

מגמה מעורבת בבורסה. מדד ת"א 35 נסחר בירידה קלה ומנגד מדד ת"א 90 רושם עלייה של כ-1%. 

מניית קבוצת דלק  ממשיכה במומנטום החיובי, עולה בעוד כ-7% ומשלימה התקדמות של 35% בחמישה ימי מסחר. 

גם דנאל  ממשיכה קדימה ומשלימה קפיצה של 20% בשלושה ימי מסחר. 

מנגד, ירידות בולטות רושמות מניות בית שמש, צירון , פז נפט , אלוט וקמטק. 

10:00

המסחר בבורסה בתל אביב נפתח בנטייה לעליות על רקע המשך עונת הדוחות לרבעון השלישי של השנה. מדד ת"א 35 ללא שינוי, מדד ת"א 90 מטפס ב-0.6%. 

דסק"ש מזנקת בכ-7% בהמשך להכרעה של בית המשפט ביום שישי ולפיה מגה אור תרכוש את השליטה.

קבוצת חמת  פרסמה דוחות לפיהן ההכנסות ברבעון השלישי צמחו בכ-62% לכ-194.1 מיליון שקל.  הרווח התפעולי ברבעון עלה בכ-52% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לכ-23.9 מיליון שקל. בשורה התחתונה,  הרווח הנקי ברבעון זינק בכ-83% לכ-16.2 מיליון שקל.

מנועי בית שמש , העוסקת בשיפוץ מנועים למטוסים, פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי מהם עולה כי המכירות ירדו בצל השפעת נגיף הקורונה ל-26.4 מיליון שקל לעומת 41.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בשורה התחתונה הרווח הנקי צנח ל-2.48 מיליון שקל לעומת רווח של 6 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. שיעור ה-EBITDA ירד מ-14.5% ל-9.4% בשל הירידה בהיקף המכירות, אם כי החברה מציינת גי מדובר בירידה פחותה מהצפי בשל צעדי התייעלות שנקטה. 

איידיאיי ביטוח  קופצת לאחר שפרסמה היום את דוחותיה הכספיים לסיכום הרבעון השלישי לשנת 2020. מהדוחות עולה כי החברה סיכמה את הרבעון השלישי עם רווח של כ-76.5 מיליון שקל לעומת רווח של כ-50.9 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של 50% שנבע בעיקרו מעלייה בהכנסות מהשקעות בתיק הנוסטרו ומשיפור ברווחיות החיתומית במרבית הענפים.

חברת הנדל"ן המניב אדגר  דיווחה הבוקר כי ההכנסות מהשכרת נכסים הסתכמו ברבעון השלישי בכ-60.7 מיליון שקל, עלייה של כ-4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. ה- NOI ברבעון עלה ב-4% והסתכם בכ-57.1 מיליון וה-FFO ברבעון גדל ב-11% לרמה של כ-21 מיליון שקל. 

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. הבורסה בת"א: הירידות בניו יורק יכבידו בפתיחה

יום המסחר הראשון לשבוע זה בבורסה בתל אביב צפוי להיפתח ככל הנראה בנטייה לירידות, בדומה לסנטימנט השלילי שנרשם בוול סטריט ביום שישי האחרון בצל העלייה בתחלואה מקורונה בארה"ב לשיא של 12 מיליון בני אדם. המניות הדואליות צפויות לגרוע 0.7% ממדד הדגל, כאשר איי.סי.אל חוזרת עם פער שלילי 0.9%, אלביט מערכות חוזרת עם פער שלילי של 0.6%, מנגד טבע חוזרת עם פער חיובי של 0.9%, לייבפרסון חוזרת עם פער חיובי של 2.8%, נייס חוזרת עם פער חיובי של 2%.

2. מרד הקניונים בהגבלות: עזריאלי מתקפלת

בהמשך להחלטת הממשלה לפתוח את חנויות הרחוב שגררה מרד של הקניונים, נראה כי החשש מקנסות לשוכרים עשה את שלו. קבוצת עזריאלי שפתחה ביום שישי חלק מקניוני הדגל שלה בניגוד להנחיות משרד הבריאות, התקפלה אמש והודיעה כי הקניונים שלה יישארו סגורים עד לקבלת החלטות חדשות מצד הממשלה. הצעד מגיע לאחר הגעה של שוטרים לקניונים ואיום במתן קנסות בשישי שהביאו להפסקה של חלק מהפעילות. מנגד, מליסרון צפויה לפתוח את קניוניה.

3. הממשלה צפויה לאשר סבב מינויים, בהם של החשב הכללי

היום צפויה הממשלה לאשר את מינויו של יהלי רוטנברג לחשב הכללי במשרד האוצר. בנוסף צפויים לעלות לאישור הממשלה מינויו של הוד בצר למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי לדרישת גנץ, מינוי החשכ"ל, מינוי יו"ר מועצת רשות שדות התעופה לדרישתה של מירי רגב, מינוי שגרירים לאתיופיה, בורונדי וצ'אד לדרישת שר החוץ אשכנזי ומינוי מנהל הרשות להשקעות ופיתוח התעשייה לדרישת שר הכלכלה פרץ.

4. יש הכרעה במאבק על דסק"ש

בית המשפט המחוזי בת"א אישר בשישי את מכירת 82% ממניות דיסקונט השקעות לידי חברת מגה אור ושותפיה. הסכום הכולל שילמו הרוכשים יעמוד על 1.1145 מיליארד שקל והוא ישמש לפירעון מלוא החוב למחזיקי אג"ח י"ד של אי.די.בי בסך של 890 מיליון שקל, וכן לפירעון חלק מהחוב למחזיקי אג"ח ט' של החברה, שעומד על כ-910 מיליון שקל. אל מול הצעתה של מגה אור עמדה הצעתו של בעל השליטה הקודם, אדוארדו אלשטיין, שהגיעה בשיאה להיקף של כ-1.2 מיליארד שקל, אולם מחזיקי האג"ח חששו מיכולתו להשלים את העסקה, ובכך אלשטיין נותר ללא השקעות בישראל לאחר אבדן השליטה בדסק"ש.

 5. עונת הדוחות לרבעון השלישי מגיעה לישורת האחרונה

איידיאיי ביטוח ומיטב דש יפרסמו היום את תוצאותיהן הכספיות לרבעון השלישי של השנה. ביום שני יפרסמו אלוני חץ, אנלייט אנרגיה, הבנק מזרחי טפחות, סלקום, ושפיר הנדסה. ביום שלישי תפרסמנה אלביט מערכות, גזית גלוב, דיסקונט, והבורסה לני"ע. ביום רביעי יפרסמו טיב טעם, מיטרוניקס, נייר חדרה, פרטנר, עזריאלי ושופרסל. ביום חמישי יוחננוף, ג'נריישן קפיטל, מקס סטוק, נאוי, ופנאקסיה יפרסמו דוחות. בשישי תפרסמנה החברות איי.בי.איי בית השקעות, גם שמואל ורוטשטיין.