בצל פשרת המינויים: הממשלה תתכנס לישיבתה השבועית

לאחר שבסוף השבוע ספג בני גנץ ביקורת רבה על הסכמתו למינוי חשב כללי במשרד האוצר, תתכנס היום (א') הממשלה לישיבה שבועית • שרי התקשורת והמשפטים ייעדרו במחאה מהישיבה

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

ישיבת הממשלה היום (א'), תתכנס בצל האיום על קיום הממשלה והפשרה הזמנית בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר הביטחון בני גנץ על מספר מינויים קטן, פשרה שמתקבלת בביקורת חריפה בתוך כחול לבן.

לפי ההסכמות מיום חמישי בלילה, הממשלה תאשר מחר את מינויו של יהלי רוטנברג לחשב הכללי במשרד האוצר בתמורה למינויים החשובים לכחול לבן. אחד מהם הוא מינויו של הוד בצר למנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי לדרישת בני גנץ, מינוי יצחק גרשון ליו"ר מועצת רשות שדות התעופה לדרישתה של מירי רגב, מינוי שגרירים לאתיופיה, לבורונדי ולצ'אד לדרישת שר החוץ אשכנזי ומינוי שלמה אטיאס למנהל הרשות להשקעות ופיתוח התעשייה לדרישת שר הכלכלה עמיר פרץ.

מי שנותר בחוץ הוא שר המשפטים אבי ניסנקורן המבקש למנות מנכ"ל למשרדו, אך בליכוד התנגדו לכך, בין השאר בשל היותו של ניסנקורן האקטיביסט מבין חברי כחול לבן במאבקים מול הליכוד, וההגנה שהוא מעניק לצמרת מערכת המשפט לרבות היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט.

לפי דיווחים בסוף השבוע, ניסנקורן ואשכנזי שמעו על הפשרה רק לאחר שגנץ נתן לה את אישורו, אך בסביבת גנץ מבהירים כי כל מי שהיה צריך לקבל עדכון בעניין קיבל אותו וכי ההסכמה ניתנה לאחר התייעצויות של גנץ עם חבריו. המבקרים בכחול לבן אומרים כי גנץ העניק כאן ויתור של ממש, והתמורה לא מספקת ועל חשבונו של ניסנקורן, שלפי בכיר בכחול לבן "נתניהו סימן אותו".

השר יועז הנדל מביע מחאה משלו והוא צפוי להחרים את הישיבה זאת בשל התמקדות הפשרה בסוגיות מינויים בלבד, ללא הבאה של שורת נושאים חשובים לאישור הממשלה. שר המשפטים החליט להחרים את הישיבה.

פטור הדדי מאשרות כניסה לאמירויות 

בהיבט החיובי יותר, הממשלה תאשר היום את ההסכם בדבר פטור הדדי מאשרות כניסה שנחתם עם איחוד האמירויות, צעד שייתן את האות לגל התיירות הישראלי הצפוי לשטוף את האמירויות בחודשים הקרובים, וגם לעסקים ולמסחר בין המדינות.

עד כה נדרשה הזמנה מאישיות מקומית כדי לקבל אשרה מיוחדת. וכך קבוצות תיירות שכבר נרשמו, ועתידות לצאת בתחילת דצמבר, קיבלו אשרות מיוחדות עד לפתיחת הגבולות המיידית.

לצד זה תאריך הממשלה את התחייבותה להשתתפות בהוצאות האבטחה של חברות התעופה הישראליות לפי הסכם שנקבע לפני 9 שנים, ובשנה הקרובה צפוי להיחתם הסכם חדש.

כן תאשר הממשלה הקלות במתן רישוי לרופאים, אחים ואחיות עולים חדשים, שעסקו במקצוע בארצות מוצאם, וכך למשל יקבלו רופאים בעלי ניסיון של חמש שנים, פטור מבחינה מעשית קלינית.

הממשלה צפויה לאשר גם הקצאה של 20 מליון שקל לרשויות ולעיריות שבתחומיהן ריכוז גבוהה של מסתננים. תל אביב, שבה הריכוז הגבוהה ביותר תקבל, שבעה מליון ושבע מאות וחמישים אלף שקל. עוד במקבלות נתניה, פתח תקווה, בני ברק ירושלים אילת ואשדוד.