ארה"ב: המגפה מתפשטת, וקניונים עותרים לפשיטת רגל או נסגרים

שוכרים רבים שהמכירות שלהם חלשות ימשיכו לפגוע במגזר הקניונים גם אחרי הקורונה

חניית קניון ריקה. לקניונים רבים שנקנו עם משכנתאות לעשר שנים יש יותר חובות מהכנסות / צילום: Shutterstock
חניית קניון ריקה. לקניונים רבים שנקנו עם משכנתאות לעשר שנים יש יותר חובות מהכנסות / צילום: Shutterstock

בעלי קניונים בארה"ב מתחילים לסגור אותם, או לחפש הגנה של פשיטת רגל, וזהו סימן נוסף לכך שמגפת הקורונה מעמיקה משבר שהחל עוד לפני הקורונה.

CBL & Associates Properties וקרן הנדל"ן של פנסילבניה, שתי חברות בורסאיות בגודל בינוני שמפעילות קניונים, הודיעו לאחרונה שהן יבקשו לקבל הגנה לפי סעיף 11 לחוק פשיטות הרגל (chapter 11), לאחר שמאמציהן לפרוס חובות נכשלו. שתי החברות גייסו תמיכה של רוב בעלי האג"ח שלהן להיכנס להליך פשיטת הרגל, והן מקוות לצאת ממנו מוקדם ככל האפשר.

אפילו כאשר רשתות חנויות כמו ניימן מרקוס, ברוקס ברדרס וג'יי. סי. פני נכנסו לפשיטות רגל בחודשים האחרונים, היה נדיר שקרנות השקעה בנדל"ן של קניונים או מרכזי קניות עשו זאת. הסיבה היא שלקרנות ה-REIT יש רמות חוב שמרניות יותר ביחס לקמעונאיות רבות. יש להן גם חוזי שכירות רב-שנתיים עם מגוון רחב של שוכרים.

עם זאת, אנליסטים אומרים שפשיטות הרגל של הקניונים אינן מפתיעות. "הקמעונאות עברה מהפך רדיקלי בחמש השנים האחרונות", אומר לארי יאנג, בכיר בחברת הייעוץ AlixPartners, שמתמחה במצבי רה-ארגון ובנייה מחדש. "בעלי הקניונים מקבלים את האפקט של יציאה מחוזי שכירות. צריך לחשוב כאן על שינוי משחק יסודי".

גם סגירת קניונים נמצאת בהאצה. קניון פמטרוסנטר בפיניקס נסגר ביולי, כמה שבועות בלבד אחרי שהותר לו להיפתח מחדש. בקניון, בן 47 שנים, היו כ-30 שוכרים, פחות מחמישית מהשיא שלו לפני עשר שנים. גם הקניונים קסקייד בברלינגטון, וושינגטון, ונורתגייט בדורהם, צפון קרוליינה, נסגרו בחודשים האחרונים.

לאחר ההודעה של חברת פייזר על כך שהחיסון לקורונה שפיתחה ביחד עם BioNTech השיג 90% אפקטיביות בניסויים, עלתה מניית סיימון פרופרטי גרופ ב-28%, משום שהמשקיעים הימרו שהקלת החשש מהקורונה תחזיר קונים לקניונים.

אך אנליסטים אומרים שגם אם המגפה תגיע לשליטה, ההיצף של חנויות כולבו ושל חנויות אחרות שמתמודדות עם מכירות נמוכות, ימשיך לרדוף את תעשיית הקניונים. באביב שעבר, הסגרים הממשלתיים והנחיות הריחוק החברתי פגעו עוד יותר בגביית דמי השכירות, מה שהקשה על כמה חברות קניונים לעמוד בחובות שלהן.

קניונים רבים שנקנו עם משכנתאות מסחריות בעשר השנים האחרונות הם היום "מתחת למים", במובן של יותר חובות מהכנסות, והבעלים מעבירים נכסים לנושים שלהם בקצב שיא. אבל חלק ממוסדות ההלוואות אינם רוצים נכסים במצוקה במאזנים שלהם, ומעדיפים להאריך את מועדי פירעון ההלוואות לקניונים. מינואר עד אוקטובר השנה, 76 הלוואות עם ביטחונות של נכסים קמעונאיים, בסך מיליארד דולר, נפרעו או נסגרו. זה היה בערך מחצית ממספר ההלוואות שנסגרו באותם חודשים ב-2019, לפי חברת דירוגי האשראי DBRS Morningstar.

"מספר ההלוואות במצוקה וההזדמנויות שלא נוצלו הוא בשיא היסטורי", אמר אנדי וויינר, נשיא רוקסטפ קפיטל (RockStep), חברה להשקעות במרכזי קניות, שמחזיקה 11 קניונים ברחבי ארה"ב.

לא כל הנסיגה האחרונה הזו היא בגדר חדשות רעות. יש אנליסטים שאומרים שסגירה של עסקים ושל נכסים קמעונאיים מיושנים תניב סביבת עסקים בריאה יותר, גם לבעלי הקניונים וגם לשוכרים.

נוסף לכך, הקורונה כפתה על עסקים כאלו להיות גמישים יותר, כולל שינוי סעיפים שאפשרו לדיירים להנמיך את השכירות שלהם אם חנויות עוגן או מספר מסוים של חנויות עוזבים את הקניון. בעלים רבים הציעו הנחות בשכירות בתמורה לפחות הגבלות על השכרת שטחים שכנים.

"מעולם לא ראיתי יותר גמישות במו"מ הזה", אמרה דנה טלסי, מנכ"לית קבוצת הייעוץ טלסי בדיון אונליין שנערך בתקופה האחרונה.

בעלים רבים כבר משנים את ההרכב המסורתי של קניון. במקום שלוש או ארבע חנויות כולבו, הם מוכנים להסתפק באחת. רוקסטפ רואה תקווה למגזר והיא מחפשת לקנות כמה קניונים במצוקה, להכניס דיירים מודרניים יותר ולהציע דמי שכירות נוחים יותר.