קו המשווה | פיצ'ר

הקונספירציה של טראמפ: "הפשע הגדול ביותר בתולדות אמריקה"

הנשיא טראמפ ופרקליטיו טוענים כי קונספירציות גנבו מהם את "הניצחון המכריע" בבחירות • אבל העתירות נדחות על הסף • אין העברת שלטון, הממשל מסרב להגן על מחשבי ביידן מפני האקרים, הזמן מתקצר והולך, הקורונה מתפשטת • לאן ועד מתי, אלה השאלות הדחופות כרגע

טראמפ משחק גולף בשבת. השעון מתקתק: כהונתו של הנשיא תסתייםם כך או אחרת ב־20 בינואר, בלי קשר לשום  'בית משפט - כך קובעת החוקה / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
טראמפ משחק גולף בשבת. השעון מתקתק: כהונתו של הנשיא תסתייםם כך או אחרת ב־20 בינואר, בלי קשר לשום 'בית משפט - כך קובעת החוקה / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

לפנות בוקר (שעון ישראל) של יום ראשון, צייץ דונלד טראמפ מהבית הלבן: "מדוע ג'ו ביידן מרכיב קבינט במהירות כזו, כאשר חוקריי מצאו מאות אלפי קולות מזויפים, מספיק כדי 'להפוך' לפחות ארבע מדינות, מה שיספיק כדי לנצח בבחירות? נקווה שבתי המשפט והאסיפות המחוקקות (של המדינות) יאזרו אומץ לעשות מה שצריך להיעשות כדי להגן על יושרן של הבחירות ושל ארה"ב עצמה. העולם כולו צופה!"

לאן כל זה הולך? ועד מתי?

השעון מתקתק: 57 יום נשארו עד סוף כהונתו של דונלד טראמפ. היא תסתיים כך או אחרת, בלי קשר לשום בית משפט, ב־20 בינואר בצהריים. זה מה שקובעת החוקה.

במהלך השבוע הבא יצטרכו כמעט כל המדינות, על פי חוקיהן שלהן, לאשר את תוצאות הבחירות. ברובן הגדול אין בעיה, מפני שהפרשי הניצחון הם גדולים או עצומים. ספק כלשהו, לדעת הנשיא טראמפ, קיים רק בשש מדינות. במניין הקולות הכללי, לביידן יש יתרון של 6.2 מיליון קולות. רק בארה"ב, יתרון כזה אינו מספיק לניצחון.

אלקטורים, רבותיי, אלקטורים

אחת משש המדינות, ג'ורג'יה, כבר אישרה את התוצאות, לאחר ספירה ידנית חוזרת של חמישה מיליון קולות. לביידן יש בה יתרון זעיר, 13 אלף קולות ופחות. אפשר להבין ללבם של תומכי הנשיא. ניצחון בג'ורג'יה היה בהישג ידם. אבל הנשיא הפסיד, ו־16 אלקטורים הלכו לביידן (ג'ורג'יה תערוך ספירה נוספת, הפעם אלקטרונית, אבל איש אינו מאמין שספירה כזאת תשנה את התוצאות).

פנסילבניה היא הפרס הגדול בין השש, 20 אלקטורים. ביידן ניצח שם בהפרש של 80 אלף. פרקליטי הנשיא ניסו לשכנע שופט פדרלי מקומי לבטל את תוצאות הבחירות בטענה של אפליה בתהליך ההצבעה. השופט, שהתמנה בידי נשיא רפובליקאי קודם, וידוע כאיש ימין, דחה במוצאי שבת את עתירת הנשיא. הסנאטור הרפובליקאי של פנסילבניה הכריז בעקבות ההחלטה, שבזה תם ונשלם, ביידן הוא הנשיא המיועד, קמלה האריס היא סגנית הנשיא המיועדת.

ביום שישי נכשל ניסיונו חסר התקדים של הנשיא למנוע את אישורן של תוצאות הבחירות במישיגן, עם 16 אלקטורים. הוא הזמין לבית הלבן את שני הרפובליקאים הבכירים ביותר במדינה המערב תיכונית הזו. אחד מהם הוא יושב ראש בית הנבחרים של מישיגן, השני הוא מנהיג הרוב הרפובליקאי בסנאט שלה. במשך שעה הוא דיבר על לבם לפסול את כל רשימת האלקטורים של ביידן, ולהחליף אותה באלקטורים שלו. החיזיון של הנשיא הבולדוזר מנסה למוטט את התנגדותם של שני מחוקקים פרובינציאליים אולי יזכה יום אחד בתשומת לבו של מחזאי בברודוויי, או של תסריטאי בהוליווד.

הם הצליחו לצאת מן הבית הלבן בשלום, והודיעו, כי הם תומכים במיצוי ההליכים המשפטיים ובחקירת כל החשדות. אבל המנצח בבחירות, הם אמרו, הוא זה המקבל את רוב הקולות, ואין להם כל כוונה לשנות את תוצאות הבחירות.

שעה ו־45 דקות ללא בדל של ראייה

אין לטראמפ עוד ערוצים משפטיים סבירים. הוא עדיין לא הגיע אל בית המשפט העליון. אבל בהיעדר כל ממצאים לזיוף המסיבי, שעליו הוא חוזר ומתלונן, ספק אם העליון אפילו יסכים לשמוע עתירה על תוצאות הבחירות. לפי מניין לא רשמי, עורכי הדין של הנשיא הגישו 32 עתירות נגד תוצאות הבחירות. 30 מהן נדחו על הסף, או סמוך לסף.

אף על פי כן הנשיא אינו משנה אף כמלוא הנימה את הרטוריקה שלו. יום אחר יום, הוא חוזר על טענתו שזיוף גזל ממנו את פירות ניצחונו. פרקליטו האישי, רודי ג'וליאני, ערך ביום חמישי שעבר מסיבת עיתונאים שנמשכה שעה ארבעים וחמש דקות.

ג'וליאני והעושים לידו דיברו על "ניצחון גדול ממדים" של הנשיא, וייחסו את הזיוף לקשר רב יבשתי ששותפותיו הן סין הקומוניסטית, קובה הקומוניסטית וונצואלה הסוציאליסטית. חוץ מחזרה על תיאוריות קונספירציה (מכונות הצבעה שהעבירו מיליוני קולות מן הנשיא אל ביידן) הם לא הציגו אפילו בדל של ראיה.

במוצאי שבת, בעקבות פסק הדין בפנסילבניה, פרקליטי הנשיא פנו אל ועדת הבחירות המרכזית של המדינה הזו וביקשו שאישור התוצאות יעוכב בשבועיים. אולי מלוח הזמנים הזה מתחילה להתחוור המטרה. דחייה של שבועיים תביא אותנו עד השבוע הראשון של דצמבר.

תאריך היעד: 14 בדצמבר

ב־14 בדצמבר עומד להתכנס חבר האלקטורים בוושינגטון, כדי להודיע את זהותו של המנצח בבחירות. הפעם האחרונה שבה חבר האלקטורים לא הצליח לנקוב בשמו של המנצח היתה ב־1877. מאז, כינוס חבר האלקטורים לא היה אלא מהלך פורמלי, שאישר מה שהיה ידוע מאז השבוע הראשון של חודש נובמבר.

אבל אם הנשיא ופרקליטיו יצליחו למנוע את שש המדינות האמורות - פנסילבניה, ג'ורג'יה, מישיגן, וויסקונסין, אריזונה ונוואדה - מלאשר את רשימות האלקטורים שלהן עד 14 בדצמבר, מספר האלקטורים של ביידן יירד מ־306 ל־227. לטראמפ יש 232 אלקטורים. הוא יוכרז אפוא למנצח.

התרחיש הזה נראה מוטרף מעיקרו. המשפטן הידוע אלן דרשוביץ, התומך בטראמפ ומייעץ לו מפעם לפעם, כתב בתחילת החודש שמשימתו של הנשיא כבדה מנשוא: הוא יצטרך להוכיח לא תקלה פה ותקלה שם, אלא כשל כללי של המערכת. בהיעדר ראיות לכשל, לנשיא לא תהיה ברירה אלא להודות בתבוסה.

לפי שעה, אין לציפייה הזו על מה להסתמך. תעיד התנהגותם של מליצי היושר של טראמפ כל אימת שמישהו ממחנה תומכיו חורג במקצת מן הקו הנשיאותי.

"איפה הראיות שהבחירות היו הוגנות?"

בסוף השבוע, שדר הטלוויזיה הפופולרי של רשת פוקס, טאקר קרלסון, תומך נאמן ועקיב של הנשיא, העז לחרוג. הוא הזמין עורכת דין של הנשיא, סידני פאוול, להסביר את טענותיה הסנסציוניות על זיוף הבחירות בידי קונסורציום של ארצות עוינות. פאוול אפילו טענה, ללא ראיות, שלא רק דמוקרטים אלא גם רפובליקאים "שילמו כסף כדי לזייף" את תוצאות הבחירות שלהם.

"מה שפאוול תיארה", אמר קרלסון לצופיו, "הוא שווה ערך של הפשע הגדול ביותר בתולדות אמריקה. על פיה, מיליוני קולות נגנבו ביום אחד. הדמוקרטיה שלנו נהרסה. הקיץ הקץ על שיטת הממשל בת מאות השנים שלנו".

הוא הזמין אפוא את פאוול לאולפן להציג את ראיותיה. "אבל היא התמלאה כעס, ואמרה לנו שנחדל להתקשר איתה", סיפר קרלסון.

גילוי הלב של קרלסון הדהים את מחנה טראמפ, המתלונן זה זמן מה על "בגידת פוקס". תלונות על בגידה ועל שיתוף פעולה נשמעו מיד. מפיק של שדר רדיו ימני פופולרי, רש לימבו, הציג את השאלה המקורית של היום, "איפה הראיות שהבחירות היו הוגנות?"

סנאטורית רפובליקאית ממדינת טנסי, בדרום השמרני של ארה"ב (טראמפ ניצח שם בהפרש של 23%), העזה לקרוא לג'ו ביידן "הנשיא המיועד" בראיון טלויזיה. זמן קצר אחרי כן, משרדה פרסם התנצלות. "היא מעדה בלשונה".

"מוקיונים המוכנים להגיד כל דבר"

רק ארבעה מושלי מדינות רפובליקאים (מתוך 26) הכירו עד כה בניצחון ביידן; רק חמישה סנאטורים (מתוך 53). בהיעדר הכרה בתוצאות הבחירות, שום משרד ממשלתי אינו מתחיל את תהליך העברת השלטון. "וול סטריט ג'רנל" גילה ביום ראשון, כי הממשל אפילו נמנע מלהציע הגנה למערכות המחשבים של מטה ביידן, וחושף אותם בזה להתקפת האקרים, זרים ומקומיים.

ריצ'רד לאורי (Lowry), עורך של כתב העת הימני הבולט, "נשיונל ריביו", התומך בטראמפ, אומר כי "לנשיא אין כל סטנדרטים, ומקיפים אותו מוקיונים המוכנים להגיד כל דבר. זה תבשיל רעיל". האם ביקורתם של קרלסון ושל לאורי חושפת בקיעים בחומת הסולידריות עם טראמפ? לפי שעה אין כל סיבה להניח את זה.

כמעט שלושה שבועות לאחר הבחירות, כמעט שבועיים וחצי לאחר שהתקשורת הכריזה על ניצחון ביידן, נשיא ארה"ב אינו מערער רק על התוצאות. יום אחר יום הוא מעורר ספקות בעצם אופיה הדמוקרטי של ארה"ב.

סקר חדש של מרכז פיו (Pew) לחקר דעת הקהל מראה, כי רק 21% מתומכי הנשיא חושבים שהבחירות נוהלו כהלכה. רק 35% מהם משוכנעים שקולותיהם נמנו במדויק. ספק אם אי פעם אמריקאים הביעו אי אמון כזה בדמוקרטיה שלהם ובתקינות בחירותיהם. אלה תוצאות היאות לבלארוס, לאיראן, לאוגנדה, לוונצואלה. בעזרת נשיאה, אמריקה יורדת לליגה די נמוכה.

_________________

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny