לא רוצה לישון על זה: הסינים דרשו מידע על תיירים, בכיר ב-Airbnb בחר להתפטר

בפלטפורמת שיתוף הבתים, שעומדת לפני הנפקה לפי שווי של 30 מיליארד דולר, טוענים כי הם שומרים על שקיפות מול המשתמשים • אולם כשקצין FBI לשעבר פנה לאחד המייסדים בעניין הדרישה הסינית, התשובה הייתה: "אנחנו לא כאן כדי לקדם ערכים אמריקאים"

תן בלצ’רסיק, ממייסדי Airbnb. רוב הלקוחות לא מודעים לכמות המידע עליהם שמגיע לסינים / צילום: Reuters, ISSEI KATO
תן בלצ’רסיק, ממייסדי Airbnb. רוב הלקוחות לא מודעים לכמות המידע עליהם שמגיע לסינים / צילום: Reuters, ISSEI KATO

כש-Airbnb ביקשה להנפיק מניות, אמרו בחברה שהיכולת שלה להמשיך לעשות עסקים בסין היא גורם סיכון למותג ולרווחיות שלה. הכניסה לשוק הסיני הציתה ויכוחים בין בכירי החברה, העוסקת בשיתוף בתים ברחבי העולם, עד כדי כך שאחד המנהלים הבכירים עזב באופן פתאומי בשנה שעברה, כך על פי אנשים המכירים את Airbnb.

במאי 2019 שכרה החברה את שירותיו של שון ג'ויס, סגן מנהל מחלקה לשעבר בבולשת הפדרלית של ארה"ב, לתפקיד "קצין אמון ראשי", שמהותו הייתה לשמור על בטיחותם של המשתתפים בפלטפורמה. לדברי מקורבים לעניין, הוא התפטר בתוך שישה חודשים, על רקע חששותיו לגבי הדרך שבה החברה משתפת את הממשל הסיני במידע לגבי מיליוני המשתמשים שלה.

מינויו של ג'ויס לתפקיד עורר הדים בשעתו. הקצין הבכיר לשעבר ב-FBI החל לחשוש שהחברה אינה שקופה לגבי המידע שהיא חולקת עם הממשלה הקומוניסטית של סין, כולל על אזרחים אמריקאים השוהים במדינה, אומרים המקורבים. הוא גם הביע חשש ממה שהוא הגדיר כמוכנות של Airbnb לשקול בקשות מידע אפילו יותר מעמיקות מצד הסינים.

ממעקב אחר הודעות החברה עולה כי החל מ-2016 הודיעה החברה למשתמשים שהיא חולקת מידע עם המשטר הסיני. ובכל זאת, ג'ויס האמין שרוב האנשים המשתמשים ב־Airbnb אינם מודעים לכמות המידע שהחברה חולקת עליהם, שכלל מספרי טלפון, כתובות דואר אלקטרוני והודעות שנשלחו בין החברה למשתמשים, אמרו שניים מהמקורבים לנושא.

ניק פאפאס, דובר Airbnb, אמר שהחברה מצייתת לחוקים הרלבנטיים, להנחיות ולדרישות שמוצגות בפניה כאשר היא מקבלת בקשת מידע, בדומה לרשתות מלונאות מערביות אחרות הפועלות בסין. "אנו מחויבים להיות שקופים מול הקהילה שלנו, ולגלות את מדיניות המידע שלנו באופן ברור לכל המארחים והמתארחים, על ידי הצגת הודעה ברורה למשתמשים כאשר הם נמצאים בפלטפורמה ודרך התראות רבות אחרות", אמר פאפאס בהודעה. מדיניות מסירת המידע הייתה בתוקף לפני שהצטרף לחברה ג'ויס "והיא ממשיכה עד היום".

כשנשאל על ידי הוול סטריט ג'ורנל על העניין, אמר ג'ויס שלו ולחברה היו "חילוקי דעות לגבי ערכים", וסירב לפרט מעבר לכך.

סיכון למוניטין

בקיץ 2019 פנו פקידי ממשל סינים ל-Airbnb בבקשה לקבל יותר מידע על משתמשים, כולל יותר "מידע בזמן אמת", כגון מתי משתמש מבצע לראשונה הזמנה. ג'ויס חשש ששיתוף מידע כזה יאפשר לממשלה הסינית לעקוב אחרי משתמשים, ולסכן אוכלוסיות מיעוט כמו המוסלמים באויגור.

הוא השמיע את חששותיו באוזני מנהלים בכירים, כולל בפגישה בקיץ 2019 שהשתתפו בה המנהל הבכיר בריאן צ'סקי, והמייסד המשותף נתן בלצ'רסיק, שמוביל את החטיבה של החברה בסין. בעוד הבכירים היו קשובים לחששותיו של ג'ויס, אחד מהם אמר שהדיונים התקיימו בתקופה שהם חששו כי לא יוכלו להמשיך לנהל את עסקיה הנרחבים של החברה בסין.

"איננו כאן כדי לקדם ערכים אמריקאים", אמר בלצ'רסיק לג'ויס, על פי אנשים המקורבים לשיחה. ג'ויס התפטר אחרי כמה שבועות.

בלצ'רסיק וצ'סקי סירבו להגיב לכתבה. דובר של חברת Airbnb הודה בכך שסין העבירה בקשה כזו, אך אמר שבחברה לא משתפים מידע בזמן אמת.

בתוך חברות אמריקאיות רבות קיים ויכוח כיצד לעשות עסקים באופן אחראי בסין, שוק הצריכה הגדול ביותר בעולם. לדברי פקידים אמריקאים העוסקים בביטחון, מדובר בסיכון גדול בעיקר עבור חברות טכנולוגיה מעמק הסיליקון, מפני שהמידע שנמצא בידיהן ומעניין את הסינים, יכול לשמש למעקב אחריהן.

סוכנויות ממשלה סיניות יכולות לבקש ולנטר מידע מחברות בינלאומיות ומקומיות, כך אומרים יועצים ואקדמאים החוקרים את סין. חברות אירוח כמו Airbnb מוגבלות בתקנות ובחוקים נוספים החלים על תעשיית התיירות, ונדרש מהן לדווח לרשויות אכיפת החוק ורשויות מקומיות אחרות על נתונים כמו לוחות זמנים של נסיעות תיירים, אומרים מומחי מדיניות.

לקראת ההנפקה המתוכננת לחודש הבא, הודיעה Airbnb למועצת אגרות החוב והבורסה שהיא עלולה להפסיק לעבוד בסין, אם לא תעמוד בדרישות שיתוף המידע של הממשלה שם. בחברה הצביעו גם על סיכון למותג ולמוניטין שלה, אם לא תעמוד בדרישות הסיניות.

עבור חברות סיניות הפועלות בסין "שום דבר אינו שחור לבן, בייחוד כשזה מגיע לגישה של הממשלה למידע", אמר סאם סאקס מאוניברסיטת ייל בשימוע בסנאט שנערך השנה, ועסק בביטחון מידע בסין. הדיון על האופן שבו מידע של אזרחים אמריקאים משותף עם סין הגיע לקדמת הבמה בקיץ, כאשר נשיא ארה"ב דונלד טראמפ דרש שאפליקציית שיתוף הוידיאו הפופולרית טיקטוק תימכר, מפני שחברת האם הסינית שלה, בייטדנס, עלולה לשתף מידע הקשור לאמריקאים עם הממשלה הסינית. טיקטוק אמרה בתגובה שלעולם לא תשתף מידע של אמריקאים עם הממשלה הסינית.

מידע על משתמשים "הוא משהו שחברות צריכות להגן עליו טוב יותר, מפני שהסינים צוברים עוד ועוד ממנו", אמר ג'ון דמרס, המשנה לתובע האמריקאי לענייני ביטחון לאומי, בדיון שנערך השנה. "יש לזה ערך מודיעיני אדיר לסינים בבואם לבנות את כלי האינטליגנציה המלאכותית שהם בונים". בשגרירות הסינית בוושינגטון סירבו להגיב על כך.

חשיבות השוק הסיני

Airbnb, שהיא הפלטפורמה הגדולה ביותר לשיתוף בתים בארה"ב, צפויה לצאת להנפקה בסוף השנה לפי שווי של כ־30 מיליארד דולר. עסקי החברה בסין גדלו בקצב אסטרונומי בשנים האחרונות, ועלו מכמה אלפי בתים רשומים בסוף שנת 2014 לכ-370 אלף נכסים רשומים בספטמבר האחרון, על פי מחקר של חברת AirDNA, החוקרת את שוק ההשכרה לטווח קצר.

הצמיחה של החברה בסין הייתה אחד משבעה מדדים שעל פיהם נקבעו בונוסים למנהלים הבכירים של Airbnb בסוף שנת 2019, על פי הדיווח האחרון של החברה לרשויות המס האמריקאיות. פרמטרים אחרים היו ביטחון בשימוש בפלטפורמה, וצמיחה בחטיבות "הבית" ו"חוויות" בחברה.

ג'ויס פרש מהבולשת הפדרלית בשנת 2013, אחרי שכיהן תחת מנהל הבולשת דאז רוברט מולר וניהל חברת אבטחת סייבר פרטית בשם PricewaterhouseCoopers, לפני שנכנס לתפקיד ב־Airbnb. אחרי שעזב את חברת שיתוף הבתים, חזר לחברת PwC.

אנשים שעבדו עמו בממשל מתארים אותו כאדם ישר, ולדבריהם הוא לא היסס לבטא את חששותיו בקול רם בפני המנהלים הבכירים, כאשר האמין שיש נהלים שאינם אתיים או שמסכנים את ביטחונה הלאומי של ארה"ב.

כשהיה בחברת Airbnb התנגד ג'ויס לבקשת הממשלה הסינית שהחברה תתחיל לספק מידע מרגע שמשתמש מבצע הזמנה ברשת, לעומת מתן המידע רק ברגע שלקוח נכנס פיזית לבית ששכר דרך Airbnb, אמר אחד האנשים המכירים את ג'ויס. הבקשה חרגה ממה שביקשו מ־Airbnb לפני שהצטרף ג'ויס לחברה וגם ממה שחברות אירוח אחרות עושות, אמרו יועצים ואנשים אחרים המצויים בדברים.

בחברה מודיעים לתיירים לסין ולמארחים סינים במהלך תהליך הרישום באתר ש־Airbnb משתפת מידע עם הממשלה הסינית, אך לא אומרים מתי מתחיל איסוף המידע, כך לפי בדיקה של ההודעות המופיעות באתר שלה ולפי ההתראות שהיא שולחת למשתמשים.

הקצין הבכיר לשעבר ב-FBI האמין שבסידור כזה, הסינים יכולים לנבא טוב יותר את תנועותיהם של תיירים במדינה ולוודא את מיקומם העתידי. את החששות האלה הציג ג'ויס לצ'סקי ולבכירים אחרים בחברה. הוא התפטר באמונה שב־Airbnb היו על סף קבלת החלטה להסכים לדרישה הסינית, אמר אדם המקורב לנושא. לא ניתן היה לבדוק אם בחברה שינו את השיקולים לגבי שיתוף מידע בעקבות התפטרותו.

דובר Airbnb פאפאס אמר בתגובה כי "זה שגוי לרמוז שאנחנו עומדים להסכים לדרישה. אנחנו לא משתפים מידע כאשר מתבצע רישום של חדר, ואין לנו כוונה לעשות זאת. זו מדיניות שאנו עקביים לגביה כבר שנים. כאשר אנו משתפים מידע, אנחנו לא משתפים את התאריך והשעה".