האם מקדם ההדבקה הוא קונספירציה שנועדה להכשיר סגר שלישי?

יו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון יצאה למאבק במושג יסודי באפידמיולוגיה • בניגוד לדבריה, הדגש עליו לא נולד אתמול • המשרוקית של גלובס

יפעת שאשא-ביטון, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת
יפעת שאשא-ביטון, הליכוד / צילום: דוברות הכנסת

האם החשש מעלייה ב-R, מקדם ההדבקה לקורונה, נעשה חשוב למומחים רק בחודשיים האחרונים? בראיון לרדיו ירושלים, יו"ר ועדת הקורונה, יפעת שאשא-ביטון, תקפה את הנימוקים שהציג משרד הבריאות נגד פתיחת בתי הספר. "כשהתחילו לצאת מהסגר השני", היא אמרה, "התחילו להכשיר את הסגר השלישי ויצרו את 'מקדם ההדבקה', הכוכב החדש בשיח, שבעיניי הוא לא יותר ממקדם הפחדה כדי להכשיר את המגבלות הבאות".

הטענה ששאשא-ביטון העלתה בזמן האחרון בכמה ראיונות היא שההסתמכות על מקדם ההדבקה כדי להצדיק הגבלות, באה רק אחרי שניכר שיפור במדדי תחלואה אחרים. בשיחה עם המשרוקית, היא הבהירה כי לא התכוונה להכחיש את העובדה שמדובר במושג מדעי ותיק. אבל האם הדגש עליו באמת חדש?

כפי שהדגימו חברינו בתוכנית "מהצד השני" בערוץ "כאן", אינספור חברי כנסת ומומחים הזכירו אותו בישיבות הוועדה שלה. שאשא-ביטון עצמה הביעה דאגה מהעלייה ב-R בסוף יולי, הרבה לפני הסגר השני. ולא פלא: פרויקטור הקורונה דאז רוני גמזו התייחס ל-R כיעד המרכזי של מדיניותו. "להקטין את מקדם ההדבקה לפחות מ-1, זה לא משימה של רוני גמזו - זו משימה של כולנו", הכריז גמזו עם מינויו ב-23 ביולי. כעבור ימים ספורים, גמזו הפך את הורדת R ליעד המרכזי של "מגן ישראל", התוכנית הלאומית למאבק בקורונה.

ואכן, אתר "מגן ישראל" נראה כמו מקדש לכבוד מקדם R. המקדם מככב בסעיף "מטרת התוכנית" בראש העמוד, בגרף ענק שמופיע מתחתיה, בהגדרה דידקטית מימין לגרף, בסרטון יוטיוב שגמזו הכין ב-5 באוגוסט ("רציתי לדבר אתכם על מקדם ההדבקה") .

אבל גמזו הוא לא הראשון שהדגיש את R. ביוני השנה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הזכיר בישיבת ממשלה מחקר, שלפיו שימוש במסכות "הוריד את מקדם ההדבקה מתחת ל-1, כלומר עצר את המגפה". באפריל, מנכ"ל האוצר לשעבר שי באב"ד דיבר על מקדם ההדבקה כמדד לפתיחת חנויות, בתדרוך לתקשורת על פתיחת הסגר הראשון. השאלה "איך מורידים את R" חזרה בדברי מומחים ופרשנים כבר במרץ, והייתה בסיס למודל לחיזוי התמותה מקורונה ששימש את משרד הבריאות.

מקדם ההדבקה R, שמשמש כדי להעריך אם מגפה נמצאת במגמת התפשטות או דעיכה, הוא מושג יסוד באפידמיולוגיה. אם תעיינו בתוכנית שגיבש משרד הבריאות ב-2007 להיערכות לשפעת פנדמית, תמצאו אינספור התייחסויות ל-R0, שהוא מקדם ההדבקה של מחלה בתנאי שגרה. למעשה, R מככב בחקר התפשטות נגיפים כבר 70 שנה, מאז שהוצג במאמר על בלימת מלריה ב-1952.

בשורה התחתונה: דברי שאשא-ביטון לא נכונים. מקדם ההדבקה R היה נדבך מרכזי בתוכניות המגרה של משרד הבריאות לבלימת מגפות. הורדתו הייתה קריטריון להקלות בסגר הראשון והיעד של תוכנית מגן ישראל לפני הסגר השני.

הבהרה: בגרסה קודמת של הבדיקה רמזנו שהטענה של שאשא-ביטון הייתה הטעיה מכוונת. אנחנו מתנצלים על הניסוח.

תחקיר: יפתח בריל