בחירות | פרשנות

עם צוללות ותקציבים, ריח הבחירות כבר באוויר: בכחול לבן מכינים את הקמפיין

הסדקים בקואליציה מתרחבים משעה לשעה, וספק אם יהיה דבק שיוכל להחזיק את המבנה הזה עד מרץ • זה במידה ונתניהו וגנץ יגיעו להסכמות על התקציב בחודש הקרוב • ובכחול לבן כבר מתכוננים: מוועדת חקירה לצוללות, דרך חקיקה אישית נגד נתניהו וכלה בחוקי דת ומדינה

בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: Associated Press
בנימין נתניהו ובני גנץ / צילום: Associated Press

בעוד חודש תתפזר הכנסת ה-23 ומדינת ישראל תצא לבחירות, כך לפי החוק היבש ובכפוף להתפתחויות הפוליטיות. אם נתניהו וגנץ יגיעו להסכמות על העברת תקציב לפני כן, ידחה תאריך היעד לסוף חודש מרץ, אך הסדקים בקואליציה מתרחבים משעה לשעה, וספק אם יהיה דבק שיוכל להחזיק את המבנה הזה לאורך תקופה כל כך ארוכה. אם לשפוט לפי התרחשויות היממה החולפת, גנץ מכין את עצמו לתהדיה ולפאודה (אם להשתמש במילותיו שלו, בראיון הבוקר בידיעות אחרונות).

ביד אחת יו"ר כחול לבן מגיע להסכמות שקטות מול הליכוד לגבי שורה של מינויים פוליטיים, וביד השנייה מכריז על הקמת ועדת בדיקה לרכש הצוללות. אפשר לפטור את זה בניתוח אופיו של גנץ כהססן, מי שמכין את כל האפשרויות לפניו ולא בוחר עד שהזמן מכריע עבורו לאן ללכת. אך בפועל, בכחול לבן מכינים את קמפיין הבחירות, כמו שהכריזו כבר מספר פעמים בחודשים האחרונים: או תקציב או הדרדרות איטית לבחירות כשכל האמצעים כשרים. מוועדת חקירה לצוללות, דרך חקיקה אישית נגד נתניהו וכלה בחוקי דת ומדינה שישרתו את כחול לבן ביום הבוחר בניסיון לבלום את איבוד המנדטים לטובת יש עתיד-תל"ם.

ויש עוד סיבה להתנהלות המתעתעת של גנץ מול נתניהו - המתחים הפנימיים בתוך סיעתו המאיימים לבקע אותה לשני חלקים: המתונים מול הרדיקליים. לקבוצה הראשונה שייכים גנץ ואנשיו הקרובים ביותר כמו הוד בצר וחילי טרופר, הם היו מעדיפים לסלול את הדרך לכהונתו של גנץ גם במחיר ויתורים שיעלו להם באלקטורט עוזב. לא סתם היו אלה אנשיו של גנץ שסגרו בשקט מול אנשי נתניהו את אישור המינויים בישיבת הממשלה שנערכה אתמול בבוקר ובניגוד להסכמת שדרת הבכירים בה.

בחלק הרדיקלי מסתופפים יחד ניסנקורן, חיימוביץ', אסף זמיר ונוספים, שמעריכים שהבחירות בפתח ויש לעצור את השת"פ הדל ממילא עם הליכוד. במקום, מציעים שם ללכת על כל הקופה: חקיקה מפרקת קואליציה, מינוי פרקליט המדינה בכל דרך שהיא והקמת ועדת חקירה לצוללות כפי שהבטיחו לבוחריהם לא מזמן, ממש לצד ההבטחה שלא ישבו תחת נתניהו. אם כבר ברור שתקציב אין, אומרים בחלק הזה של כחול לבן, צריך להגיע לבחירות בתנאים שלנו ולא להגרר לשם בתנאים של נתניהו.

כך, אתמול, תוך שעות ספורות קיבלנו הצצה למינויים בהסכמה שהכניסו את הוד בצר לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי והקמת ועדת חקירה לעניין הצוללות שכבר מתברר שהיא חסת שיניים לחלוטין אבל בעלת אפקט תודעתי מרתיע מבחינת הליכוד (ראו תגובותיהם של חברי הכנסת והשרים). הבחירות כבר כאן, הם באוויר. נתניהו סרב בתוקף לקדם תקציב ל-2021 ובכחול לבן יצטרכו להחליט בשבועות הקרובים - האם לוותר על כמויות האיומים שהשמיעו לאורך הסתיו או לצאת לבחירות עם כמה שיותר הישגים.