גנץ לא ידע: נתניהו נפגש אתמול בחשאי עם יורש העצר הסעודי

רה"מ טס אתמול אחה"צ לעיר ניאום שבסעודיה וקיים פגישה משולשת עם יורש העצר הסעודי ועם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו • לפי מקורות ישראליים, נושא השיחה העיקרי היה איראן והאפשרות כי ממשל ביידן ינסה לחזור להסכם הגרעין • שר החוץ הסעודי הכחיש את קיום הפגישה

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ראש הממשלה בנימין נתניהו טס אתמול (א') בחשאי לעיר ניאום בסעודיה לחוף הים האדום וקיים פגישה משולשת עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן ומזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. לנתניהו התלווה ראש המוסד יוסי כהן. בלשכת ראש הממשלה לא הכחישו אך סירבו לתת פרטים.

לפי מקורות ישראליים, נושא השיחה העיקרי היה איראן והאפשרות כי ממשל ביידן ינסה לחדש את המשא-ומתן עימה ואולי אף לחזור להסכם הגרעין. 

שר החוץ הסעודי פייסל בין פרחאן פרסם ציוץ ובו הכחשה למפגש בין נתניהו ליורש העצר מוחמד בין סלמאן. בציוץ כתב כי ראה את הדיווחים העיתונאיים על פגישה בין נסיך הכתר לבין גורמים רשמיים ישראליים במהלך ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני פומפיאו: "לא היה דבר כזה, הגורמים הרשמיים היחידים שהיו בפגישה הם אמריקנים וסעודים".

אפשר והציוץ מלמד שלא רק אצלנו לא כל גורמי הממשל הרלוונטיים מודרו מהפגישה אלא גם בסעודיה, ובין סלמאן העדיף לשמור אותה לעצמו. כמו כן יתכן ובסעודיה כועסים על עצם הפרסום שהחל אצלנו, ככל הידוע מאישור של גורם רשמי לידיעות שנפוצו אודות הטיסה המסתורית של מטוס המנהלים מישראל לסעודיה.

מנגד, גורמים מדיניים ישראלים וסעודים מוסרים כי במפגש אמש בין ראש הממשלה נתניהו לנסיך הכתר מוחמד בין סלמאן לא הוסכם על הסכם בין המדינות דוגמת ההסכמים עם בחריין ואיחוד האמירויות. לדבריהם, הנושא עלה בשיחה, אך העמדה הסעודית הרשמית של המלך סלמאן, כפי שהובעה על-ידי שר החוץ שלו שלשום בראיונות עיתונאיים, היא שהדבר כרוך בהתקדמות במישור הפלסטיני.

עם זאת, לפי הגורמים, במפגש נדונו דרכים לתיאום עמדות בסוגיות המטרידות את שני הצדדים, ובראשן איראן והחשש מפני שינוי מדיניות של ממשל ביידן כלפיה. בין השאר דובר על כמה קווים אדומים שיובהרו לאמריקאים אם אלה אכן יחדשו את המשא-ומתן עם טהראן באשר להסכם גרעין חדש או כל הסכם אחר.

מזכיר המדינה פומפיאו הציג עוד צעדי לחץ ועיצומים על אישים בממשל באיראן, אך הבהיר כי את רובם יוכל הממשל החדש לבטל.

ב"וול סטריט ג'ורנל" דווח מפי בכיר סעודי כי איראן והנורמליזציה היו על הפרק, אך לא הושגו הסכמות.

נתניהו הגיע לניאום במטוסו של איש העסקים אודי אנג'ל, שאותו משרד ראש הממשלה חוכר לנסיעות מיוחדות. המטוס המריא מישראל בשעה חמש אחר-הצהריים אתמול, בערך בזמן שבני גנץ הודיע על ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות. הוא טס ישירות לניאום והמריא חזרה ארצה לאחר חמש שעות.

סעודיה כמו ישראל מוטרדת מאוד משינוי מדיניות אמריקאי עם חילופי השלטון בארה"ב ובעיקר בכל האמור לאיראן. ממשל טראמפ הגביר העת האחרונה את העיצומים נגד בכירים איראניים, והחשש כאן הוא כי ביידן יסיר את העיצומים וינקוט בדרך פייסנית כלפי טהראן.

‏ יצוין כי בשעה שבה טס נתניהו הייתה אמורה להתקיים ישיבת קבינט הקורונה. במוצאי שבת הודיעה לשכת ראש הממשלה כי הישיבה תידחה ליום שני כיוון שהשרים זאב אלקין ויזהר שי לא סיימו להכין המלצות לשימוש באמצעים דיגיטליים לבלימת התחלואה. בכירים ישראלים אומרים כי היה מדובר בסיפור כיסוי לנסיעת נתניהו.

ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון בני גנץ לא ידע על טיסת ראש הממשלה נתניהו אמש לסעודיה, כך נודע הבוקר לגלובס. דבר הטיסה שפורסם הבוקר בתקשורת הישראלית לראשונה נשמר בסוד גם מבכירי ממשלתו של נתניהו, כמו גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי, שהתוודעו לפגישה הסודית רק היום.

אמש הלין גנץ על החלטת נתניהו לבטל את ישיבת הקורונה שנועדה להתקיים בערב ללא התראה מוקדמת, ומבלי שידע שנתניהו עושה את דרכו מעבר לים באותן שעות ממש. מטעמו של גנץ לא הגיבו לידיעה, אך אישרו את הפרטים.

לגלובס נודע כי במפגש בעיר נאום עלו לבד מאיראן עוד שני נושאים, האחד הוא המתקפות של המורדים החות'ים בתימן על מתקני נפט ואתרים אחרים בערב הסעודית. מתקפה כזו הייתה אמש אל מתקנים של ענקית הנפט הסעודית ערמקו בג'דה.

השני - העיר נאום מכונה "עיר העתיד" של סעודיה, היא תוכננה ונבנית כעיר דיגיטלית מתקדמת, שמשלבת תיירות לחופי הים האדום ומרכז לטכנולוגיה עילית. נתניהו קיבל הסברים ממוחמד בין סלמאן נסיך הכתר, שזה אחד מהפרוייקטים השאפתניים שלו.