4 סיבות לכך שכלכלת-העבודה-מהבית לא הולכת לשום מקום

גם אם הקורונה תיעלם בגלל החיסונים, השינויים בהרגלי הצריכה ובאופן שבו אנו סועדים, מתעמלים ומבדרים את עצמנו, צפויים להישאר איתנו כאן לעוד הרבה זמן

 

עבודה מהבית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב
עבודה מהבית / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

הטכנולוגיה עוזרת להפוך את החיים לנסבלים יותר בזמן המגפה. כשהמציאות תחזור לפסים נורמליים וכולם יוכלו לצאת מהבית לעבודה, ללימודים או לקניות, אנחנו כבר לא נחזור עוד לדרך שבה הדברים היו קודם לכן.

מה שהיה נחשב אולי ל"נוחיות" לפני המגפה הפך לצורך, שלא נוכל לוותר עליו גם אחרי, שיהיה חיסון לנגיף הקורונה. ישנן כמה סיבות למה הכלכלה המבוססת על עבודה מהבית ככל הנראה תהפוך לחלק חשוב מה"נורמלי החדש".

ראשית, חברות ביצעו השקעות גדולות מאוד בתשתיות הנחוצות על מנת לשלוח סחורות ושירותים לבתים במהירות וביעילות, מה שאומר שמוצרים אלה יותר קלים לשימוש ולעתים קרובות זולים יותר.

שנית, משפחות השקיעו בשירותים ובגאדג'טים שנועדו לשמור על בטיחותם בזמן שהם נשארים בבתים. שלישית, הרגלים ומנהגים השתנו: אנשים רבים התגברו על החסם באימוץ טכנולוגיות חדשות שבעבר אולי היה מונע מהם להשתמש בהן.

ולבסוף, מאות אלפי אמריקאים שפוטרו ממקצועות מסורתיים בקמעונאות ובשירות - באולמות התצוגה ובתוך המסעדות - מצאו עבודה חדשה במילוי ושילוח הזמנות מקוונות. אפילו אלה ששמרו על מקומות עבודתם רואים את תפקידיהם משתנים לכיוון האפיקים החדשים של הפעילות הכלכלית.

אין זה פלא שיו"ר הפדרל ריזרב ג'רום פאוול אמר בשבוע שעבר, "אנחנו לא חוזרים לאותה כלכלה - אנו מתאוששים, אך קמים אל כלכלה אחרת".

לא צריך לחפש בנרות: חברת הענק "אמזון" היא דוגמה לחברה, שמהמרת על כך שכלכלה המבוססת על עבודה-מהבית תהיה כאן איתנו לזמן רב. החברה הוציאה 30 מיליארד דולר בהשקעות הון בתשעה החודשים הראשונים של 2020. הרבה מהכסף יצא על חטיבת העסקים המקוונים שלה.

כמעט כל חברה אחרת, שמתחרה באמזון, השקיעה גם היא כדי להתמודד עם עליית הביקוש שהגיעה בעקבות המגפה. "וולמארט", "טארגט" ורשתות מזון גדולות השקיעו מאמצים רבים להפוך את החנויות שלהן למרכזי איסוף וחלוקה להזמנות שנארזות שם ונשלחות החוצה אל הלקוחות. "נטפליקס", "דיסני" וחברות סטרימינג נוספות הוסיפו לא רק מנויים, אלא גם עסקאות עם ספקי התשתית האלקטרונית ויצרניות התוכן, שנועדו לשמור על הלקוחות.

פלטפורמות שילוח כמו "DoorDash", שחולשת על כ-50% משוק משלוחים בארה"ב, או חברת ההסעות "אובר" השקיעו הרבה בשיווק ובמכירות, גם כדי להשיג מסעדות חדשות שישלחו אוכל דרך השירות שלהן וגם כדי לגייס לקוחות מזמינים חדשים.

"צ'יפוטלה", שמשתפת פעולה עם "DoorDash", חוותה זינוק אדיר בהזמנות של אוכל מהבית. הזמנות בטלפון והזמנות דיגיטליות, כולל אלה שנעשות באפליקציה ונאספות מהמסעדה, מגיעות עכשיו ביחד לבערך 50% מההכנסות שלה, אומר קורט גרנר, קצין טכנולוגיה ראשי בחברה.

דבר זה חיזק את שורת הרווח של החברה ואיפשר לה להמשיך לגייס עובדים במהלך 2020 בזמן שהמסעדות העצמאיות חוו מה שניתן לתאר כשחיטה.

עלייתם של "מטבחי הרפאים"

צ'יפוטלה עוקבת אחר המודל החדש בתעשייה של "מטבחי הרפאים" - מסעדות שעושות רק משלוחים. הרשת פתחה את "מטבח הרפאים" הראשון שלה בהיילנד פולס, ניו יורק. שלא כמו מטבחי רפאים אחרים, סניף זה של צ'יפוטלה מאפשר גם איסוף וגם משלוח. רשת "רד לובסטר" ורשתות רבות אחרות מבצעות כעת מהלכים דומים.

מיליארדי הדולרים, שהושקעו על ידי חברות אלה, הם כסף שהן מצפות לראות ממנו הכנסות גם זמן רב אחרי שנחזור לשגרה של החיים שלאחר המגפה.

דבר נוסף שעוזר הוא שאנחנו משלמים את החשבון על הכלכלה המבוססת על הישארות בבית, בדרכים הרבה יותר משמעותיות מלשלם על הבוריטוס או השרימפס שמגיעים אלינו במשלוח.

קחו לדוגמא את "פלוטון" (Peloton), החברה שמבחינתה למנוע מאמריקאים לחזור אי פעם אל מכוני הכושר הפך למשימת חיים. בשנה החולפת, החברה יותר מאשר הכפילה את מספר המנויים המשלמים על האופניים וההליכונים המקוונים שלה, מ-563 אלף ל-1.3 מיליון. הרישומים של החברה מראים שהמנויים שלה הכפילו את מספר האימונים שלהם לחודש באותה תקופה.

אופני הכושר הזולים ביותר של "פלוטון" עולים כמעט אלפיים דולר לזוג ועל זה יש להוסיף עוד 39 דולר למנוי חודשי. סגירת מכוני הכושר דחפה מאות אלפי אמריקאים לחצות את המחסום הכספי והמנטלי היישר אל זרועותיהם המיוזעות, אם כי רחוקות, של מדריכי "פלוטון" מלאי מוטיבציה.

מעטים האנשים שהשקיעו כסף בדרך חיים זו, שיהיו כל כך חסרי סבלנות לחזור לחדר כושר אמיתי. לרוב אנשים שונאים לנטוש השקעות, ובמדינה שרודפת אחרי השעון ושבה הומצאו המזון המהיר וארוחות-ערב-מול-הטלוויזיה (TV dinners), נוטים לשמר כל נוחיות חדשה שהתרגלו אליה.

קשה לשבור הרגלים שנוצרו

כפי שיוכלו לומר משווקי טכנולוגיות חדשות, החלק הקשה ביותר הוא לגרום לאנשים לאמץ הרגלים חדשים. העניין הפתאומי ברחבי ארה"ב באסלות בידה הוא דוגמא טובה לכך. אבל משמעותה של נטייה זו היא גם שהמצאות חדשות נוטות לדבוק בנו: מרגע שהרגל חדש נוצר, קשה לשבור אותו.

על פי סקר חדש של חברת מקינזי, המגפה דחסה תקופת הסתגלות למסחר מקוון, שלרוב הייתה אורכת כעשר שנים, לתוך שלושה חודשים בלבד. אימוץ הרגלים חדשים משתנה לפי קבוצות גיל, מכיוון שאנשים צעירים יותר, קונים יותר ברשת או עושים כל פעולה אחרת באופן מקוון לעומת דורות מבוגרים מהם.

סקר בקרב אנשים מדור הבייבי בום (ילידי השנים 1946-1964), שפורסם באחרונה על ידי חברת "מוביקוויטי" גילה עלייה של 47% מבני דור זה שדיווחו כי הזמינו משלוח ממסעדה דרך אתר או אפליקציה; עלייה של 193% במספר הבייבי בומרס, שהזמינו מוצרי מזון לבית דרך אתר או אפליקציה; ועלייה של 469% בשימוש ברפואה טלפונית. כמעט תשעה מכל עשרה בייבי בומרס אמרו, שימשיכו להשתמש בטכנולוגיות האלה אחרי שהמגפה נגמרת.

אחת הסיבות לכך שמיליוני צרכנים אמריקאים ימשיכו בשגרה שהתרגלו אליה בקורונה, היא שפעמים רבות צריכה כזו היא זולה יותר. המגפה עשתה נזק רב למשכורות ולכספים של אמריקאים רבים. כמו בכל מיתון, יותר סביר שצרכנים יאכלו בבית או ימצאו מקורות בידור בבתים, אומרת מישל אוונס, מנהלת בכירה של מחקר צריכה דיגיטלית בחברת "אירומוניטור".

שינויים בהרגליי התעסוקה

שילוח כל המוצרים והשירותים הללו לא היה יכול להיות אפשרי בלי שינוי מהיר במקום התעסוקה של מאות אלפים ומיליוני עובדים.

מראשית שנת 2020 ועד סוף אוקטובר, אמזון גייסה 400 אלף עובדים, רובם המכריע במערכת ההפצה המקוונת שלה, כולל לוגיסטיקה ושילוח. מדובר בכוח אדם המקביל לכלל העובדים ברשת "הום דיפו". ושלא כמו בתקופת החגים כאשר החברה שוכרת באופן זמני עובדים נוספים, כאן מדובר בתפקידי קבע. אמזון הגיעה לאחר גיוסים אלה ליותר מ-1.1 מיליון עובדים בסך הכול ברחבי העולם.

העובדים האלה היו צריכים להגיע ממקום כלשהו, ואפילו שקשה להעריך איך המספרים מתחלקים, סביר להניח שחלק ניכר מהם מגיע מתעשיית השירותים החבולה, כגון מלצרים במסעדות, עובדי בתי מלון, בתי קולנוע, חדרי כושר ועסקים אחרים שנסגרו באופן מסיבי בגלל הקורונה.

מרגע שירגישו בטוחים, רבים יחזרו למסעדות ולברים, לאולמות הקונצרטים ולקניונים, לפארקי השעשועים ולבתי הקולנוע - אם כי לפחות בהתחלה יהיו פחות מקומות לחזור אליהם. "דיסני", חביבת הסטרימינג של תקופת המגפה, פיטרה 28 אלף עובדים של פארקי השעשועים וחטיבות מוצרי הצריכה שלה בספטמבר; חברת AMC, רשת בתי הקולנוע הגדולה ביותר בעולם, עומדת בפני פשיטת רגל.

באיגוד המסעדות הלאומי חוזים שכ-100 אלף מסעדות ייסגרו השנה; באתר ביקרות המסעדות Yelp אומרים שעד ספטמבר, 98 אלף עסקים הרשומים באתר בארה"ב, נסגרו באופן קבוע.

האמריקאים חסכו 2 טריליון דולר

בתעשיות מסוימות, בהן האלטרנטיבה מהבית אינה מהווה תחליף ראוי, כמו קניית בגדים או הופעות מוזיקה חיה, ההתאוששות עשויה להיות מהירה יותר מאשר בתעשיות אחרות. מתישהו בקרוב, יציאה למסעדה תיראה כאפשרות בסיכון נמוך ועלות זולה יותר מהזמנה מקוונת. חוץ מזה, כל מי שרוצה מעט יותר גיוון מעבר לשאלה איזה תוספת לשים על ההמבורגר, ילך לבסוף לכל מסעדה מקומית אהובה שהצליחה לשרוד.

ישנה גם האפשרות שאמריקאים ירגישו כזו הקלה להיות מסוגלים לצאת שוב שהם "יקפצו" על חוויות שמוגדרות כחוויות מחוץ-לבית. למרות כל ההוצאה על אופני פלוטון, טלוויזיות ומחשבים ולמרות שיש עדיין עשרה מיליון מובטלים, החסכונות של האמריקאים צמחו בין פברואר לאוקטובר בקרוב לשני טריליון דולר - כך על פי הכלכלן איאן שפרדסון מחברת "פנתיאון מקרואקונומיקס". "יש עוד הרבה שאנחנו לא יודעים, אבל מה שאני בטוח לגביו זה שיש המון כסף לממן הוצאות, והמון ביקוש לא ממומש לשירותים", אמר שפרדסון.

אם הדברים כן יחזרו ל"נורמלי", יש חברות שכרגע נהנות מהכלכלה המבוססת על עבודה מהבית שיהיו בסכנה. חברת DoorDash, שכיום חולשת על מחצית משוק משלוחי המזון בארה"ב, דיווחה על רווחים מפתיעים ברבעון השני של 2020 אך ברבעון הבא חזרה לשרוף כסף. החברה גם הזהירה משקיעים לקראת ההנפקה הראשונית שלה שהיא עשויה להמשיך להפסיד כסף - הימור די בטוח אם המשמעות של סוף המגפה היא הקץ לרווחים שלה או אפילו רק ירידה בהכנסות.

בתעשיות רבות מתמודדים כעת עם שאלות דומות: האם האמריקאים שכרגע מרוצים מאימוני כושר בבית ירצו להתמודד עם פקקי תנועה וחדרי לוקרים כדי להתאמן במכון? האם הם יעזבו את הקולנוע הביתי והמזנון המגוון של אפשרויות הסטרימינג לטובת ביקור באולם הקולנוע עם הפופקורן המפוזר על הרצפה במחיר של 15 דולר לכרטיס? האם הם ייסעו לחנויות מוצרי צריכה אלקטרוניים או לסופרמרקט אם המבחר אינו גדול כמו מה שניתן למצוא באפליקציה? האם אנשים יעשו איזשהו מאמץ כלשהו כאשר הם יודעים שכל מה שהם רוצים ניתן למשלוח עד מפתן הדלת ביום למחרת - או במקרי מסוימים תוך שעתיים?

במידה שהתשובה לשאלות האלה היא "לא", נראה כי כלכלת-העבודה-מהבית תישאר איתנו עוד זמן רב.

איך הקורונה שינתה את אורחות החיים

● השקעות במיליארדים של החברות על מנת לשלוח סחורות ושירותים
● רבים בציבור השקיעו כסף בשירותים וטכנולוגיות שמתאימות לעידן הקורונה
● הרגלים השתנו: בדומה לצעירים, הדורות המבוגרים התגברו על מעצורים והתחילו להזמין ברשת
● חלק מהעובדים מצאו עבודות חדשות שמותאמות לעידן הקורונה (לוגיסטיקה, משלוחים)