ארגוני הנשים לפולקמן: לחייב את הערוצים בשידור אירועי ספורט נשי כחלק מתנאי הרישיון

נציגות ארגוני הנשים "סיקור שוויוני" ו"זזה - עמותה לקידום ספורט נשים" הופיעו בפני ועדת פולקמן וביקשו להפוך את השידורים של ספורט נשים לחלק מהחובות הבאות של זיכיונות השידור • לטענתן, הדבר יביא לתקציבים גדולים יותר לתחום וללגיטימציה ציבורית לענפי הספורט הנשי

ארגוני הנשים "סיקור שוויוני", העוסק בקידום ספורט נשים בתקשורת, ו"זזה - עמותה לקידום ספורט נשים", הופיעו היום (ב') בפני ועדת פולקמן וביקשו להפוך את השידורים של ספורט נשים לחלק מהחובות הבאות של זיכיונות השידור.

מרב שמש, מנהלת "סיקור שוויוני", והדר קלינמן, יו"רית עמותת "זזה - עמותה לקידום ספורט נשים", טענו כי שידור אירועי ספורט לנשים צריך להיות תנאי בסיסי לקבלת הרישיון של ערוצי הטלוויזיה, ויש לאכוף אותו כך שמי שמפר תנאי זה ייאלץ לשלם קנסות כבדים.

לדעתן, יש לחייב לא רק את ערוצי הטלוויזיה אלא גם את פלטפורמות השידור על גבי אינטרנט של כל החברות הקיימות בשוק כיום: פרטנר TV, סלקום TV, הוט, yes וכדומה.

נציגות הארגונים הציגו רשימה של אירועי ספורט עליהם יש להכיל חובת שידור במקצועות ספורט כמו כדורגל, כדורסל, טניס ובמשחקים האולימפיים.

נציגות ארגוני הנשים טענו כי היעדר שידור ספורט הנשים פוגע בסיכוי של קבוצות וספורטאיות לקבל חסויות משמעותיות ומפלה אותן לעומת עמיתיהן הגברים. כמו כן, אי-חשיפה של ילדות ונשים לספורטאיות יוצר עיוות של המציאות ותפיסת הספורט כמרחב גברי בלבד, מה שבתורו משפיע עמוקות על ילדות וילדים בתהליך התבגרותם ועל עיצוב תפיסתם החברתית לאור היבטים של שוויון מגדרי. כמו כן, הנושא משפיע גם על מבוגרים והורים החיים בסביבה שמכווינה לראות ספורט ולצרוך ספורט במשקפיים מגדריות.

לטענתן, יש לחייב לשדר אירועים חשובים בשידור פתוח לציבור ולוודא כי הם משווקים במידה זהה לזה של גברים, מתוך הבנה כי ספורט נשים, גם כאשר הוא משודר, כיום לא משווק כמעט לחלוטין.

עוד נטען כי על-מנת לידע את הציבור בדבר שידור האירועים המיוחדים, יש לוודא שידור תשדירי פרסומות כארבעה ימים לפחות טרם האירוע ובתדירות מספקת, הן בערוץ הטלוויזיה והן ברשתות החברתיות שהערוץ מנהל.

הצורך בפרסום המוקדם נובע מכך שחשיפה מובילה גם להתעניינות, ולכן חשוב שכמה שיותר אנשים ייחשפו מראש לאירועים חשובים ויוכלו לצפות בהם.

לטענת ארגוני הנשים, עד שתפיסת התרבות הספורטיבית בארץ לגבי ספורט נשים לא תשתנה, הספורט הנשי והנשים עצמם לא יתקדמו. כדי שאפשר יהיה לקדם את קבוצות הנשים בספורט, לתת השראה לילדות השואפות להיות ספורטאיות ולא רואות אופק הולם, ולתת השראה ומוטיבציה להורים, צריך לשנות את התפיסה התרבותית בתחום הספורט, והגורם המשמעותי לשינוי הוא התקשורת. זאת מכיוון שהתקשורת משפיעה באופן משמעותי, מזינה ומניעה את החיבור לתחום, ולכן חשוב שיהיה סיקור שוויוני.