הקרן האמריקאית החשאית Ibex תשקיע 100 מיליון דולר בסטארט-אפים מתחילים

קרן הגידור, ששומרת לרוב על פרופיל נמוך, תתמקד בהשקעה בחברות בסבב סיד ו-A • ניקול פריאל, סגנית נשיא באייבקס: "יש לנו סבלנות לתת לחברות לגדול ולהשקיע בהן עד להנפקה וגם אחריה"

נציגי הקרן בישראל ניקול פריאל וגל גיטר / צילום: Elisa Szklanny
נציגי הקרן בישראל ניקול פריאל וגל גיטר / צילום: Elisa Szklanny

קרן אייבקס השקעות (Ibex) האמריקאית הודיעה היום (ב') על השלמת גיוס לקרן השנייה שלה בישראל בהיקף של כ-100 מיליון דולר. הקרן תתמקד בהשקעה בחברות בשלבים מוקדמים בסבבי סיד ו-A ומתכוונת לחלק צ'קים ראשוניים של עד חמישה מיליון דולר.

"אנחנו אופורטוניסטים ומוכנים להשקיע בכל התחומים. אנחנו רוצים להיות הצ'ק הראשון של החברות ויש לנו את ההון והסבלנות לתת לחברות לגדול ולהמשיך בהשקעה בהן עד להנפקה ואחריה", אמרה לגלובס ניקול פריאל, סגנית נשיא באייבקס הפועלת מישראל.

קרן הגידור אייבקס הוקמה ב-2003 בדנבר, קולורדו, וב-2012 החלה להשקיע באופן פעיל בישראל, בתחילה אפילו ללא משרד בארץ. משרד פעיל פתחה הקרן רק ב-2018. הקרן משקיעה בחברות פרטיות אך גם בחברות ציבוריות.

הקרן הראשונה של אייבקס בישראל הייתה קרן "אופן אנד" (או אבר-גרין), כלומר קרן שאין לה תאריך תפוגה. בניגוד למודל הקלסי של הון סיכון שבו מגייסים הון לפתיחת הקרן, שאותו משקיעים בתקופה של שלוש-ארבע שנים בחברות חדשות, במודל האבר גרין ממשיכים לגייס כל הזמן כסף ממשקיעים חדשים וגם לבצע השקעות חדשות כל הזמן.

הקרן הראשונה של אייבקס שעדיין פעילה מתמקדת בחברות בתחומי תוכנות ארגוניות ואבטחת סייבר. לעומת זאת, הקרן השנייה של אייבקס, עליה היא מודיעה כעת, תפעל במודל ההון סיכון הקלסי.

קרן אייבקס, שנשארת לרוב מתחת לרדאר ובפרופיל נמוך, ופעילותה בישראל נחשפה רק בשני ראיונות שנתן לגלובס ג'סטין בורוס, אחד ממייסדיה ומנהל תחום ההשקעות, ב-2015 וב-2018.

לפי הודעת אייבוקס, מאז 2012 היא השקיעה ב-23 חברות במגוון שלבים אך בחברה סירבו למסור כמה כסף השקיעו עד היום בישראל. מאייבוקס נמסר רק כי הם מנהלים כ-670 מיליון דולר של משקיעים מכל העולם, כשמרבית הסכום מופנה להשקעות בישראל. בראיון ב-2018 נקבו בקרן בסכום של מעל 300 מיליון דולר שהושקעו בארץ.

על פי מאגר המידע IVC, קרן אייבקס רשמה עד היום שישה אקזיטים בחברות בהן השקיעה, ארבעה מתוכם בהיקף 15-23 מיליון דולר. אולם לפחות באחד האקזיטים, של חברת הציוד הרפואי סטימטיקס, סכום העסקה בפועל יכול היה להגיע עד ל-150 מיליון דולר כתלות בעמידה באבני דרך של החברה. האקזיט הגדול ביותר שאייבקס הייתה מעורבת בו הייתה רכישת Dome9 (דום9), חברת סייבר ישראלית שנרכשה על ידי צ'ק פוינט ב-175 מיליון דולר. דום9 גייסה רק 25 מיליון דולר בשנות קיומה.

אייבקס אומנם מודיעה על השלמת גיוס הקרן החדשה כעת, אך בפועל כבר בוצעו שלוש השקעות מקרן זו מאז אפריל והרביעית עומדת על סף סגירה. ההשקעה הראשונה מהקרן היתה בחברת הסייבר Lightspin, שגייסה 4 מיליון דולר מאייבקס בסיבוב סיד.