האם בשום מדינה דמוקרטית אין חוק חיסון חובה?

האם כפיית חיסון בחוק תהיה תקדים בעולם הדמוקרטי? שר הבריאות יופתע מהתשובה • המשרוקית של גלובס

שר הבריאות יולי אדלשטיין, הליכוד / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת
שר הבריאות יולי אדלשטיין, הליכוד / צילום: יצחק הררי, דוברות הכנסת

 מן הסתם מישהו העליל על יולי אדלשטיין, שכן בוקר אחד הוא נעצר מול כותרת שלפיה הוא מקדם חיסון חובה לקורונה. "מישהו הוציא כותרת באחד האתרים בלי לבדוק, בלי לדבר עם הדובר, בלי כלום", מחה האזרח א' ב"כאן ב'" על הפרסומים מיום ה'. "על סמך מה? אין לי מושג. לא התקיים שום דיון, בחיים לא חשבתי על זה, ואף אחד במשרד הבריאות לא חשב על זה". ובכלל, הוא הוסיף, "למיטב ידיעתי אין אף מדינה דמוקרטית שבה יש חוק חיסון חובה".

שירותי הבריאות בעולם המודרני עושים מאמצים גדולים להרחיב את תפוצת החיסונים לכל האוכלוסייה. האם כפיית החיסון בחקיקה היא באמת קו אדום שמדינות דמוקרטיות מסרבות לחצות? ידידתנו ד"ר דיצה לוין מעמותת "מדעת" הפנתה אותנו לסקירה מקיפה של מכון סבין, ארגון הפועל להנגשת חיסונים בעולם, ונושא את שמו של מפתח החיסון לפוליו ד"ר אלברט סבין. אנשי המכון מיפו את מדיניות החיסון ב-53 מדינות, רובן באירופה. אחת משאלות המפתח הייתה כדלקמן: האם במדינה יש חקיקה שמחייבת ילדים או מבוגרים להתחסן בחיסון מסוג אחד או יותר?

המדינות סווגו לחמש קבוצות, מהרכה למחמירה. ישראל נמצאת עם בריטניה וארצות סקנדינביה בקבוצה הרכה ביותר: כל החיסונים הם המלצה בלבד. גרמניה, אוסטריה ויוון נמצאות בשתי הקבוצות הבאות: אין חובה, אבל יש מנגנונים אחרים, כגון דרישה להתחסן כדי ללמוד במערכת החינוך. המדינות בשתי הקבוצות האחרונות כופות חיסונים מסוימים בחוק. החוקרים חילקו אותן לשתיים, לפי חומרת הסנקציות על הסרבנים. 

בקבוצה החמורה ביותר אפשר למצוא מדינות כמו אוזבקיסטן והונגריה, אבל גם כמה דמוקרטיות מובהקות. צרפת, איטליה ובלגיה, למשל, כולן חוקקו חוקים עם שיניים לכפיית חיסון לילדים. הורים איטלקים חייבים מאז 2017 לחסן את ילדיהם לעשר מחלות, ובהן חצבת, שעלת, טטנוס, אבעבועות רוח ופוליו. המשתמטים משלמים קנסות. בצרפת רשימת חיסוני החובה דומה. בבלגיה רק החיסון לפוליו מחייב. מרכז המחקר של הכנסת, בסקירה משלהם, מנו גם את צ'כיה עם המדינות שהנהיגו חובת חיסון. עם זאת, בית המשפט העליון בצ'כיה פסל את ההוראה, וכיום חיסון הוא רק תנאי כניסה למערכת החינוך.

חוקרי סבין, במפתיע, לא מצאו מתאם בין חובת חיסון ובין שיעור ההתחסנות. כמו שמראה המקרה הישראלי, כמה מהמדינות המקלות ביותר הן גם המחוסנות ביותר.

בשורה התחתונה: דברי אדלשטיין לא נכונים. כמה מדינות דמוקרטיות, ובהן צרפת, בלגיה ואיטליה, מחייבות בחוק התחסנות בחיסונים מסוימים, לרבות חיסון משולש וחיסון נגד פוליו.

תחקיר: אוריה בר-מאיר