הבורסה בת"א | סיקור שוטף

נעילה ירוקה בתל אביב בהובלת הבנקים: ת"א 35 קפץ ב-1.9%

מדד ת"א 125 עלה ב-1.1% ומדד ת"א 90 נוסג ב-0.2%. מדד הבנקים קפץ ב-2.1% • מניית לאומי קפצה ב-3.2%, מניית הפועלים עלתה ב-2.4% • חברה לישראל קפצה ב-7%

בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס
בניין הבורסה לניירות ערך בתל אביב / צילום: Baz Ratner , רויטרס

פייזר ומודרנה לא לבד: מי עוד במירוץ לחיסון ומה הוא עושה לשווקים? רון אייכל הכלכלן הראשי של קולמקס וסטיבן טפר אנליסט הפארמה של אייביאיי בשיחה עם גיא בן סימון.

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

17:30

יום המסחר בבורסה בתל אביב ננעל בעליות שערים. מדד ת"א 35 קפץ ב-1.9%, מדד ת"א 125 עלה ב-1.1% ומדד ת"א 90 נסוג ב-0.2%.

את העליות מניות הבנקים ומדד הבנקים קפץ ב-2.1%. מניית לאומי קפצה ב-3.2%, מניית הפועלים עלתה ב-2.4%.

עוד בקרב המדדים הענפיים, מדד פיננסים ומדד ביטוח עלו ב-1.7%, מדד נדל"ן התקדם ב-1%. בצד השלילי מדד תקשורת ו-IT ירד ב-0.7% ומדד נפט וגז נחלש ב-0.1%.

עוד בין המניות הבולטות בעליות: חברה לישראל קפצה ב-7%, אלביט מערכות עלתה ב-5.9% לאחר הדוחות, בזק נסקה ב-5.9% ומליסרון התקדמה 5.5%. 

16:45

פתיחת המסחר החיובית בוול סטריט לא שינתה את התמונה בתל אביב. ת"א 35 קופץ ב-1.4%,  ת"א 125 מוסיף 0.7% ומדד ת"א 90 יורד ב-0.5%.

15:00

מגמה מעורבת בתל אביב. מדד ת"א 90 המשקף את מניות השורה השנייה משיל 0.3%, מנגד הבנקים בולטים בעליות, לצד מניות הקניונים ומרכזי המסחר שרושמות עליות על רקע ההחלטה על פיילוט לפתיחת הקניונים והשלמת מתווה החזרה ללימודים.

מניית עזריאלי  משלימה עלייה של כ-23% מתחילת החודש; מליסרון  משלימה עלייה של כ-30% החודש. חברת הנדל"ן והבינוי של האחים עופר נמצאת במגעים מתקדמים לכניסה לתחום הדאטה סנטרים. מליסרון נמצאת במו"מ עם חברת ההשקעות קריסיה (Chirisa), המתמחה בתשתיות דיגיטליות, להקמת פרויקט בהיקף של כחצי מיליארד שקל לבניית מספר דאטה סנטרים ביוון, קפריסין וישראל.

אלביט מערכות  סיכמה את הרבעון השלישי עם הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר, צמיחה של 3% ביחס לרבעון המקביל ב-2019. הרווח הגולמי לפי כללי GAAP ירד ב-17% ל-237 מיליון דולר, בשל המחיקה, ולפי כללי GAAP הרווח הנקי הרבעוני המיוחס לבעלי המניות הסתכם ב-17 מיליון דולר, ירידה של 76.4%. המנכ"ל בוצי מכליס בראיון לגלובס: "העסקים כרגיל'. החברה ממשיכה להתפתח ולשפר את הרווחיות. היו עיכובים לוגיסטיים בשל המשבר, אבל למדנו להתמודד היטב עם ההשלכות של הקורונה על החברה, ולהגיע ללקוחות דרך החברות הבנות בשוקי היעד. לכן, ההשלכות של הקורונה על אלביט - מאחורינו".

13:37

המסחר בבורסה בתל אביב מתנהל בעליות בהובלת מניות הבנקים, ובדומה לסנטימנט מעבר לים. מדד ת"א 35 קופץ ב-1.4%, ת"א בנקים ב-1.7%.

מנייתה של חברת האנרגיה אנרג'יאן מזנקת ב-6%, תפרון מזנקת ב-12%, מדיגוס ב-21%, פורסייט מזנקת ב-22%, מליסרון קופצת ב-4% ומנגד דלק צונחת ב-3%.

12:00

מניות פורסייט  ומדיגוס מזנקות ביותר מ-20% כל אחת, במחזורים גבוהים. גם מניית אקסל  עולה בחדות לאחר שהחברה עדכנה כי התקשרה בהסכם השקעה עם חברת אי.בי.אי אקטיב ובעל המניות היחידי שלה לפיו תרכוש ממנו 50.1% מהון המניות של אקטיב בעסקת מזומן ומניות בהיקף של כ-13 מיליון שקל. 

11:00

עליות בבורסה במקביל למגמה חיובית בעולם. מדד ת"א 35 מטפס בכ-1.1%. עליות בולטות רושמות מניות מליסרון, מיטרוניקס  ואלביט מערכות, שפרסמה היום דוחות. 

חברת אאורה  שבשליטת יעקב אטרקצ'י דיווחה על ביקושים גבוהים של 273 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת האג"ח שביצעה אמש בבורסה בת"א. החברה צפויה להשלים את המכרז הציבורי השבוע. מתוך סכום זה, החברה החליטה לקבל הזמנות בהיקף 100 מיליון שקל. ההנפקה בוצעה באמצעות הרחבת סדרת אג"ח ט"ו של אאורה. המחיר שנסגר במכרז משקף לאג"ח ריבית של 4.88%, בעלות משך חיים ממוצע של כ-3 שנים.

10:00

יום המסחר בבורסה נפתח תוך המשך המגמה החיובית במדדי המניות. מדד ת"א 35 מטפס בכ-0.8%. 

מניית אנרג'יאן  מטפסת על רקע עליית מחירי הנפט בעולם. נובולוג  עולה בחדות לאחר שפרסמה הבוקר דוחות לרבעון השלישי. 

גזית גלוב  דיווחה הבוקר כי ה- FFO ברבעון השלישי הסתכם בכ-62 מיליון שקל לעומת כ- 138 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי עמד על כ-23 מיליון שקל לעומת רווח של כ-474 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הקיטון ברווח הנקי נובע בעיקר מרווח משערוך נגזרים פיננסיים של כ-187 מיליון שקל ברבעון לעומת רווח של כ-482 מיליון שקל ברבעון המקביל. בנוסף, הושפעו התוצאות מירידת ערך נכסים בסך של כ- 95 מיליון שקל ברבעון לעומת כ-18 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

08:50

בנק דיסקונט  דיווח הבוקר כי הרווח הנקי ברבעון השלישי של השנה הסתכם ב-258 מיליון שקל, ירידה של כ-40% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד. זאת, על רקע משבר הקורונה והשלכותיו הכלכליות ומרכיבים חד פעמיים: רווחים ממכירת מניות בוויזה, הוצאה בגין תוכנית פרישה בחברת כאל ועלייה בהפרשה לתביעות. בניטרול רכיבים חד פעמיים, הרווח הנקי ברבעון השלישי היה מסתכם ב-357 מיליון שקל. 

אלביט מערכות דיווחה על רווח של 72.7 מיליון דולר ברבעון השלישי, עלייה של 24% לעומת הרבעון המקביל.

בשוק המטבעות, הדולר נסחר הבוקר בעלייה של כ-0.1% סביב 3.341 שקלים והאירו רושם ירידה של כ-0.3% סביב 3.96 שקלים. 

07:50

5 דברים שכדאי לדעת לפני פתיחת המסחר בבורסה

1. צפי לפתיחה חיובית

המגמה החיובית בבורסה צפויה להימשך הבוקר, לאחר שאתמול ננעל המסחר בוול סטריט בעליות. גם במרבית בורסות אסיה המגמה חיובית היום בהובלת בורסת טוקיו. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים כעת בעליות של 0.6%-0.9%. 

אתמול ננעל המסחר בבורסה בעליות בהובלת מניות הנדל"ן והתקשורת, ובדומה לסנטימנט מעבר לים, שם המדדים מטפסים על רקע הדיווח על חיסון נוסף לקורונה של אסטרה זניקה שהצביעה על יעילות של 90% בחיסון. מדד ת"א 35 עלה ב-1.3%, מדד ת"א 90 עלה ב-1.7%, ומדד הבנקים טיפס ב-1.2%.

המניות הדואליות חוזרות מוול סטריט עם פערים מעורבים. אורמת עם פער שלילי של כ-3.3%, פרטנר 2.8% ולייבפרסון 1.5% כך שהן צפויות לרדת. מנגד, טאואר  עם פער חיובי של 2.9% ונובה 1.2% והן צפויות לטפס. 

2. הקניונים נפתחים, בהדרגה

קבינט הקורונה החליט הלילה על חזרה ללימודים, כשכיתות ה'-ו' חוזרות היום, כיתות י׳-י״ב החל מהשבוע הבא (29.11) וכיתות ז'-ט' החל מה-6 בדצמבר. החזרה ללימודים היא בהתאם למתווה שר החינוך, ביישובים ירוקים וצהובים, תוך ביצוע בדיקות ניטור רחבות.

בנוסף, הוחלט לאמץ את ההצעה שהוצגה לפתיחה ניסיונית מצומצמת של הקניונים ולהאריך את הפיילוט כך שיסתיים ב-6 בדצמבר. בהתאם להצעה זו יובאו תקנות לאישור הקבינט. בכפוף לממצאי הפיילוט ולתמונת מצב התחלואה הכללית, יקבע מועד הפתיחה המלאה של הקניונים.  במקביל תוגש הצעה לפיילוט לשווקים. השווקים יפתחו כשהקניונים יפתחו. ההחלטה עשויה להשפיע לחיוב על מניות עזריאלי ומליסרון.

3. עונת הדוחות: אלביט מערכות ודיסקונט

היום יפרסמו דוחות, בין השאר, אלביט מערכות , דיסקונט , גזית גלוב  והבורסה. 

אתמול דיווחה דמרי על תוצאות טובות לרבעון השלישי. בפסגות מציינים בתגובה לדוחות כי "על אף שהמודל שלנו מניח, מטעמי שמרנות, ירידה של 5% במחירי הדירות בשל הפגיעה הכלכלית ממשבר הקורונה, הולכים ומתרבים הסימנים ליציבות ועמידות הענף נכון לעכשיו. עמידות זו נובעת מהעובדה כי המדינה לא מפשירה קרקעות שמוביל לעליית מחירי הקרקע. בנוסף, הריבית הנמוכה על המשכנתאות עוזרת לרוכשים ובחודשים האחרונים היינו אף עדים להיקפי מכירות גבוהים בשוק. גם הפחתת המס למשקיעים תורמת לביקושם".

"אנו מבצעים שינויים מעטים במודל שלנו, שעיקרן הן שקלול התוצאות הכספיות של הרבעון והגדלת שווי הקרקע בחדרה, לאור צפי ההנהלה כי בשנה הקרובה עשויה להתקבל התב"ע. דמרי, לה פרויקטים בהקמה, ביצוע ותכנון בהיקף של כ-19 אלף יח"ד תמשיך לייצר פרויקטים בהיקפים גדולים בשנים הקרובות מהקרקעות הקיימות ומפרויקטי התחדשות עירונית, כאשר היא צפויה להגדיל את היקף המכירות השנתיות בהתאם לפיתוח הפרויקטים. אנו שומרים על המלצת תשואת היתר ומעלים את מחיר היעד ל-129 שקל, גבוה בכ-10% ממחיר המניה". 

4. מאקרו וסחורות

בתחום המאקרו, בגרמניה יתפרסם היום מדד IFO לחודש נובמבר, ונתוני תמ"ג לרבעון השלישי. בארצות הברית- מדד ביטחון הצרכנים לחודש נובמבר (צפי ל-97.7 נק').

בזירת המסחר בסחורות רושם היום הנפט מסוג ברנט עלייה של כ-1% לרמה של 46.5  דולר לחבית (חוזה לדצמבר), והזהב מנגד ממשיך לאבד גובה ונסחר בירידה של 0.85% לרמה של 1,822 דולר לאונקיה.

5. פז מבצעת הפחתה של כ-200 מיליון שקל

לסיום, פז  הודיעה אתמול לאחר סגירת המסחר בבורסה על הפחתה של 210-190 מיליון שקל משווי בית הזיקוק באשדוד שנעשית בשל קבלת תחזית מעודכנת למרווחי הזיקוק לקראת פרסום הדוחות לרבעון השלישי של השנה. זאת, על רקע השפעות התפשטות נגיף הקורונה שהובילו, בין היתר, לירידה חדה בביקוש לנפט ובהתאם לירידה חדה במחיר הנפט ושחיקה במרווחי הזיקוק העולמיים, ממשיכות לבוא לידי ביטוי בהרעה בתוצאות העסקיות של פז.