בדרך להסכם? דיסקונט הפריש כרבע מיליארד שקל בגין הפרשה האוסטרלית

בצל ההפרשה, והשלכות הקורונה, קטנו רווחי הבנק ברבעון בכ-40% לכ-258 מיליון שקל • כפי שפורסם בגלובס, דיסקונט ובנק מרכנתיל שבבעלותו, לקחו חלק בפעולות שנועדו להסתרת כספים ולהורדת חבויות מס של משפחת בינטר - משפחה יהודית עשירה מאוסטרליה

לבנקים הפועלים, לאומי ומזרחי טפחות הייתה בשנים האחרונות פרשה בינלאומית שהכבידה מאוד על תוצאותיהם הכספיות - פרשת המעורבות בסיוע בהעלמות מסים של לקוחות אמריקאים, שעלתה הון רב לכל אחד מהשלושה, וגם לבעלי המניות שלהם. עתה לדיסקונט יש פרשה משפטית ממדינה רחוקה שמשפיעה על התוצאות, במקרה הזה ה"פרשה האוסטרלית", שקרתה לפני שנים ושמנהלי הבנק כיום לא לקחו בה חלק ומנסים לסגור אותה עתה, בעלות של מאות מיליוני שקלים.

ההפרשה לתביעה משפטית היא הגדלה - שנעשתה ברבעון השלישי - של הפרשה שכבר נעשתה בעבר, ואשר קשורה ככל הנראה לתביעה נגד הבנק באוסטרליה. דבר זה מעיד כנראה על כך שהבנק פועל לסיים את ההליכים מחוץ לכותלי בית המשפט. סכום התביעה הכולל בפרשה הזו עומד על 200 מיליון דולר אוסטרלי, כחצי מיליארד שקל, והיא מתייחסת להתנהלות הבנק בעבר, תחת הנהלות קודמות. סביר שלאחר הגדלת ההפרשות השנה הבנק קרוב לסיום הפרשה, לאחר שכבר הפריש את הסכום הנדרש כאמור.

ברבעון השלישי של 2020 ביצע דיסקונט, שבניהול אורי לוין, הגדלת ההפרשה בגין תביעה משפטית - בהיקף של כ-168 מיליון שקל לפני מס ו-109 מיליון שקל לאחר מס. בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים של השנה ההפרשה הנוספת שביצע דיסקונט בגין הפרשה האוסטרלית הסתכמה ב-239 מיליון שקל לפני מס ו-155 מיליון שקל לאחר, שנגרעו ישירות מהשורה התחתונה.

ומהי אותה פרשה? כפי שעלה מהתחקיר של שלומית לן שפורסם ב"גלובס" בספטמבר האחרון, מדובר בספיח להסתבכות הפיננסית של משפחת בינטר - משפחה יהודית עשירה מאוסטרליה - ולרשת סבוכה של העלמות מס שבו כביכול הסתבכה, ושלכאורה קשורה גם לבנק הישראלי ולבנק מרכנתיל שבבעלותו, שעל פי החשד לקחו חלק בפעולות שנועדו להסתרת כספים ולהורדת חבויות מס. הנושא נדון לאורך שנים בבתי משפט באוסטרליה, וספיחים של הפרשה הגיעו גם לכותלי ביהמ"ש בישראל.

ואולם, הפרשה האוסטרלית אינה מספרת את כל סיפור הרבעון השלישי של דיסקונט, שכמו יתר הבנקים מציג תוצאות שהן בראש ובראשונה תוצאה של השלכות משבר הקורונה, תוך שהוא מציג קיטון משמעותי בקצב הגדלת כרית הביטחון שלו להרעה עתידית במצב הלווים שלו.

בסיכומו של הרבעון השלישי של 2020 מציג דיסקונט רווח נקי של 258 מיליון שקל, קיטון של כ-40% ביחס לרווח שרשם ברבעון המקביל אשתקד, ולצד זאת הוא מציג תשואה להון נמוכה למדי של 5.5%. זאת למרות שהבנק הקטין את ההוצאות בגין הפסדי אשראי שרשם ברבעון האחרון במחצית כמעט לעומת מה שרשם בכל אחד משני הרבעונים הראשונים השנה - דבר המסמן שלתפיסת הבנק אין צורך בהמשך עיבוי המחסנית להפסדי אשראי בעתיד, ואולי יש ניצנים חיוביים באופק. מתחילת השנה הבנק מציג רווח נקי של 711 מיליון שקל, המהווה קיטון של כ-48% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.

אלא שהתוצאות של דיסקונט כוללות ברבעון השלישי עוד השלכות חד-פעמיות, בהן כאלה שישפיעו לחיוב על תוצאות הבנק בעתיד. מדובר בראש ובראשונה בתוכנית התייעלות שמקדם המנכ"ל לוין, שהביאה להוצאות חד-פעמיות בדוחות הנוכחיים, ושבעיקר צפויה להשפיע לרעה על תוצאות הבנק ברבעון הרביעי השנה, עם הוצאה של יותר מ-340 מיליון שקל לפני מס.

במסגרת זו מדווח הבנק כי 540 עובדים כבר חתמו על הסכם הפרישה מרצון, ויפרשו ממנו עד תום השנה, עוד פחות מחודש וחצי מהיום. מדובר בהיקף שיא של פורשים לבנק, שכולל גם התייעלות בחברות הבנות מרכנתיל ובכאל, ולא רק בבנק דיסקונט עצמו.

לצד זאת הבנק גם נהנה מרווח ממכירת מניות של ויזה אינק, שהניבה לקבוצה רווח חד-פעמי באופיו של 44 מיליון שקל. בנטרול כל הרכיבים החד-פעמיים הללו, כולל ההפרשה לתביעה האוסטרלית, הרי שהבנק מציג רווח של כ-866 מיליון שקל מתחילת השנה, ירידה של כ-39% ביחס לרווח שרשם בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019. ברבעון השלישי היה הבנק מציג רווח של 357 מיליון שקל ללא ההפרשה בגין התביעה האוסטרלית, קיטון של כ-19% ביחס לרבעון המקביל.

בדוחות יש כמה נקודות טובות מעבר להתייעלות. בבנק גאים בחוסן תיק האשראי, ומתחיל השנה צומח הבנק בשיעור ניכר של כ-11% בתיק האשראי העסקי ובתיק המשכנתאות, גם תוך כדי המשבר, ואינו צומח בעסקים קטנים ובמשקי בית, בגלל תפיסת הסיכון בימים אלה.

בשורה התחתונה, האשראי שמעמיד הבנק בישראל גדל מתחילת השנה ביותר מ-4%, ותיק האשראי הכולל של הקבוצה צמח מתחילת השנה בכ-3.4%. אגב, תיק האשראי של הבנק צמח ב-2% כמעט מאז תום הרבעון השני השנה, כשהפסימיות הייתה בשיא. עוד נציין כי בניגוד למגמה אצל מתחריו, דיסקונט דווקא מציג קיטון בהכנסות מעמלות מתחילת השנה, גם בגלל הבעלות בכאל.

ומה עם ההפרשות להפסדי אשראי שכבר עומדות על 3.64 מיליארד שקל, לאחר הפרשות העתק מתחילת השנה, בדיסקונט ואצל כל המתחרים? לאחר שברבעונים השני והראשון השנה הבנק ביצע הפרשות קבוצתיות של 521 מיליון שקל ושל 545 מיליון שקל, בהתאמה, הרי שברבעון השלישי הוא האט מאוד את קצב הגידול של כרית הביטחון שלו להרעה כוללת באיכות תיק האשראי, כמו רוב המתחרים. ההפרשות הקבוצתיות ברבעון השלישי עמדו על 283 מיליון שקל "בלבד". עם זאת, עדיין מדובר בהפרשה גבוהה בהרבה מסך של כ-128 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

עוד מפרטים בבנק, כי "מפרוץ המשבר ועד לסוף ספטמבר 2020 אפשרו דיסקונט ומרכנתיל דחיית תשלום של הלוואות בהיקף של כ-18 מיליארד שקל", כאשר "מתוכם כ-11 מיליארד שקל הלוואות חזרו להיות משולמות, ו-7 מיליארד שקל הלוואות נותרו בדחייה".