העורכים יצאו למרד, ובתאגיד שוקלים לבטל את חדשות הלילה

עורכי חטיבת החדשות מסרבים ליישר קו עם החלטת ההנהלה שתהפוך אותם גם לקריינים, לאחר שהנהלת התאגיד החליטה להפסיק בסוף שנת 2020 את עבודתם של חלק מהמגישים הבכירים והוותיקים • "כאן חדשות" בתגובה: "לא הייתה כוונה לבטל את מבזקי הלילה"

משרדי תאגיד השידור הציבורי "כאן 11" / צילום: שלומי יוסף, גלובס
משרדי תאגיד השידור הציבורי "כאן 11" / צילום: שלומי יוסף, גלובס

מרד סמוי של עורכי חדר החדשות בתאגיד השידור "כאן"? לגלובס נודע כי בתאגיד שוקלים לבטל את שידור מהדורות החדשות בלילה, זאת לאחר שעורכי חטיבת החדשות מסרבים ליישר קו עם החלטת ההנהלה שתהפוך אותם גם לקריינים.

תחילת הפרשה בהחלטה של הנהלת התאגיד להפסיק בסוף שנת 2020 את עבודתם של חלק מהמגישים הבכירים והוותיקים, בהם דן כנר, מלאכי חזקיה, איריס לביא, דן עופרי וצבי סלטון. המגישים הגיעו לגיל פרישה, ולמרות שלכאורה ניתן היה להאריך את ההתקשרות עימם כפי שנעשה בעבר, בהנהלה הוחלט שלא לעשות כן. זהו גל הפיטורים הראשון, ובעוד חצי שנה צפוי סבב נוסף, שבו אמורה להסתיים גם עבודתם של מגישים ותיקים נוספים, בהם קובי ברקאי ונאווה סביון.

בעת פרסום ההחלטה על הפרידה נמסר מחדשות התאגיד כי "בימים אלה התאגיד מגבש עבור העובדים הפורשים מסגרת בה יוכלו להפוך לחונכים ולמנטורים לדור השדרנים והעורכים הצעיר, במטרה להעביר הלאה את הידע ואת הניסיון שצברו".

אך נדמה כי התוכנית לא גובשה עד הסוף: לגלובס נודע כי עורכי החדשות שבינם לבין מקצוע הקריינות אין דבר, התבקשו לקריין את המהדורות בנוסף לתפקידם כעורכים, ואף נדרשו לעבור הקלטות ניסיון. אך העורכים לא הזדרזו לקחת על עצמם תפקידים נוספים שאינם במסגרת תפקידם וכישוריהם, חלקם אף התקוממו על פיטורי קריינים ותיקים ומסורים, והם נמנעו מלשתף פעולה עם מהלכי ההנהלה.

בתגובה לכך שלח מנהל חדר החדשות בתאגיד, יותם ברזני, הודעה בקבוצת "חדר חדשות", ובה איום מרומז על כך שחוסר שיתוף-הפעולה עלול להביא לכך שהחדשות ישודרו ללא אנשי החדשות: "אבקש להביא לתשומת-לבכם שהיעדר שיתוף-פעולה עם הקלטות הניסיון של מהדורות הלילה, פירושו ביטול הלילות העמוקים מהאחד בינואר. אישית לא אתפלא אם תימצא דרך לשדר חדשות בלי אנשי חדר החדשות".

ברזני מתייחס למהדורות המשודרות מהשעה 01:00-05:00, שעבורן מתוגמלים הצוותים בחדר השידור בתשלום גבוה יותר. אומנם ברוב הלילות מדובר במהדורות הכוללות הקראת חדשות בלבד, אולם אם יש התרחשות חדשותית בלילה, אנשי חדר החדשות מופקדים על דיווחים אלה.

כאמור, התאגיד החליט לוותר על שירותיהם של חלק מהקריינים הוותיקים, זאת למרות שעל-פי חוק שמורה להם האפשרות להאריך עימם חוזה, כפי שעושים עם עובדים ותיקים אחרים ש"ירש" התאגיד מרשות השידור, כמו אריה גולן וכרמלה מנשה. אחת האופציות שנבחנות בחטיבת החדשות היא להחליף אותם בצעירים מסיימי גלי צה"ל שאמורים להיקלט במחלקת הדיגיטל ויתבקשו על הדרך גם לקריין חדשות.

ההחלטה להיפרד מוותיקי רשות השידור הצליחה להרגיז גם גורמים מחוץ לתאגיד, שסבורים כי מדובר בהחלטה לא מוצדקת המושתת על גילנות. ראש המוסד לשעבר ויו"ר פורום ותיקי ישראל, דני יתום, מסר לגלובס: "ההחלטה לפטר קריינים מנוסים ואיכותיים בשל גילם היא החלטה שערורייתית. רק לפני שבועיים נבחר נשיא בן 78 למעצמה הגדולה ביותר בעולם, ואין שום סיבה ושום הצדקה לפעול בצורה שונה".

לדברי יתום, "הגיע הזמן שיפנימו כי פיטורים כאלה הם הכרזה על דין מוות עבור מי שעוד רוצה לעבוד ולממש את עצמו. הגיע הזמן שיחדלו מפיטורים על רקע גיל, כשם שאסור לפטר על רקע דת גזע, מין, ודעות פוליטיות". 

מ"כאן חדשות" נמסר בתגובה: "על רקע משבר הקורונה, חטיבת 'כאן חדשות' נערכת תקציבית לשנת 2021. כחלק ממהלכי התייעלות ישנה כוונה לחסוך בעלויות בשעות הלילה ולאחד בין תפקידי העריכה והקריינות, כפי שקורה גם במערכות תקשורת אחרות. תפקידה העיקרי של חטיבת החדשות הוא לספק מהדורות חדשות ומבזקים לציבור. לא הייתה כוונה לבטל את מבזקי הלילה, והם ימשיכו להיות משודרים כסדרם על-ידי הצוות המקצועי של חדר החדשות". 

מארגון העיתונאים נמסר: "הנהלת התאגיד החליטה באופן חד-צדדי לשנות את מתכונת העבודה בחדר החדשות. מדובר בצעד שגם משנה את הגדרות התפקיד של העובדים וגם יביא לפגיעה מקצועית בשידורי החדשות.

"מקצוע הקריינות מוערך וחשוב, ואנו בטוחים שהיא תשכיל להבין זאת בטרם נקיטת צעדים בלתי הפיכים. אנו קוראים להנהלה לקיים הידברות אמיתית עם נציגות העובדים למציאת פתרונות ראויים למצב שנוצר".