דיווח בסוריה: ישראל תקפה מטרות סמוך לקוניטרה ולדמשק

לפי סוכנות הידיעות הסורית, ישראל תקפה מטרות בשני יעדים במדינה, דרומית לעיירה הסמוכה לגבול ישראל ובאזור הבירה • צבא סוריה מסר כי לא היו נפגעים כתוצאה מהתקיפות • התקיפות בוצעו באזורים שבהם ידועה נוכחות צבאית איראנית משמעותית 

גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר
גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר

סוכנות הידיעות הסורית הרשמית דיווחה הלילה על שתי תקיפות ישראליות שבוצעו בשני יעדים שונים: דרומית לעיירה קוניטרה שבדרום רמת הגולן הסורית, סמוך לגבול ישראל, ובאזור ג'בל אל-מאנה שליד הבירה דמשק. צבא סוריה מסר כי לא היו נפגעים כתוצאה מהתקיפות וכי נגרם נזק לרכוש בלבד. עם זאת, לפי המרכז הסורי לזכויות אדם ישנם כמה הרוגים.

התקיפות בוצעו באזורים שבהם ידועה נוכחות צבאית איראנית משמעותית. לפי גורם בכיר שערק מהצבא הסורי, מדובר באזורים אסטרטגיים ותקיפות ישראליות בוצעו שם כבר בעבר. לדבריו, בחודש יולי הותקפו פעילי חיזבאללה ומיליציות פרו-איראניות אחרות סמוך לכפר אל-קיסווה. בצה"ל לא הגיבו בשלב זה.

התקיפה המיוחסת לישראל הלילה, מגיעה לאחר שבשבוע שעבר תקף צה"ל שורת מטרות בסוריה השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא הסורי, בתגובה לחשיפת זירת מטענים בסמוך לגבול. בין שמונת היעדים שתקף חיל האוויר היו מגורי בכירים ומפקדה ראשית של הכוחות האיראניים באזור דמשק, וכן סוללות טילי קרקע-אוויר.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, בתקיפות ההן נהרגו עשרה אנשים, בהם חמישה איראנים ואזרחים זרים אחרים. בסוכנות הידיעות הרשמית הסורית דווח על שלושה חיילים הרוגים. דובר צה"ל תת-אלוף הדי זילברמן אמר כי המטרות שהותקפו נחלקות לשני סוגים - יעדי צבא סוריה ויעדי כוח קודס האיראני. "תקפנו מחנה צבאי איראני שמשמש מפקדה ראשית של הכוחות האיראניים במרחב דמשק והוא נמצא בסמוך לשדה התעופה. בנוסף תקפנו אתר צבאי מאובטח וחשאי שמשמש למגורי בכירי כוח קודס בסוריה בסמוך לדמשק", מסר.

זילברמן הוסיף כי מלבד שני האתרים הותקפו שש מטרות נוספות בהן מחסנים, מפקדות, מתחמים צבאיים ורכב שיגור טילי קרקע-אוויר.

באופן חריג, פרסם צה"ל תיעוד של תקיפת חיל האוויר בסוריה, כשבסרטון נראים מטוסי הקרב מפציצים חלק משמונה המטרות השייכות לכוח קודס האיראני ולצבא המדינה. ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לתקיפה ושלח איום לכוחות האיראניים. "לפנות בוקר תקפנו מטרות איראניות משמעותיות בסוריה. לא נאפשר התבססות איראנית נגדנו. מי שמנסה לתקוף אותנו - דמו בראשו", כתב בחשבון הטוויטר שלו. בתחילת השבוע הזהירה איראן כי היא תסכל כל ניסיון של ישראל לפגוע בה בסוריה, ואמרה כי עידן מתקפות "הפגע וברח" שלה נגמרו. האזהרה של דובר משרד החוץ האיראני הגיעה כמה ימים אחרי תקיפה נרחבת של חיל האוויר בסוריה, שכללה פגיעה במטרות של משמרות המהפכה.

טהראן מכחישה שיש לה נוכחות צבאית בסוריה, וטוענת שאנשי משמרות המהפכה שלה נמצאים שם בתפקידי יעוץ למשטרו של בשאר אסד. איראן סייעה למשטר בדמשק מאז 2012, ויחד עם רוסיה, עזרה לו להדוף את המורדים ולהשיב את השליטה על מרבית שטחי המדינה.