שופרסל לא מחכה לחיסון: רווחי הרשת נסקו בתקופת הקורונה ב-77%

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסות שופרסל גדלו ב-13% לסך של 11,362 מיליארד שקל, ואילו הרווח הנקי צמח ב-77% לסך של 267 מיליון שקל • שופרסל מעריכה כי סכום של כמיליארד שקל מיוחס להכנסות עודפות עקב המשבר

איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף
איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל / צילום: שלומי יוסף

על רקע השפעות הקורונה, שופרסל  בניהולו של איציק אברכהן מסכמת רבעון שלישי חזק עם גידול של 14% בהכנסות לסך של 3.9 מיליארד שקל. בשורה התחתונה רושמת שופרסל זינוק של 76% לסך של 97 מיליון שקל. זאת בין היתר הודות להשפעות משבר הקורונה, אשר להערכתה מהוות 12%-13% מהגידול, המהווים תוספת כספית של 380-420 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של 2020 הכנסות שופרסל גדלו ב-13% לסך של 11,362 מיליארד שקל, ואילו הרווח הנקי צמח ב-77% לסך של 267 מיליון שקל. שופרסל מעריכה כי סכום של כמיליארד שקל מיוחס להכנסות עודפות עקב המשבר.

בדומה למתחרותיה, שופרסל נהנתה מהשלכות משבר הקורונה בישראל ומכך שלקראת סוף רבעון שני ובמהלך הרבעון השלישי של שנת 2020 חלה עלייה תלולה מאוד בתחלואה בישראל, שהובילה לנקיטת הגבלות דרסטיות, ובכללן הטלת סגר כלל-ארצי, השבתת מערכת החינוך, סגירת עסקים ומסחר ומגבלות על תנועה של אזרחים, מה שהביא לצריכה מוגברת של מזון הודות לכך שהציבור צורך את המזון שלו בבית.

מהדוחות עולה כי הרווח הגולמי של החברה ברבעון השלישי גדל ב-11% לסך של 1.03 מיליארד שקל, אולם שיעורו מתוך סך המכירות נשחק ב-0.9 נקודות אחוז, לרמה של 26.1%. בשופרסל מציינים כי הקיטון נובע "בעיקר מגידול בשיעור המכירות באמצעות פלטפורמת האונליין והורדת מחירים". הרווח התפעולי של שופרסל ברבעון גדל ב-30% לסך של 180 מיליון שקל.

"מאז הקורונה שופרסל היא הרשת היחידה שהורידה מחירים, וזה תורם למיצוב שלנו בעיני הלקוחות", אומר היום (ד') מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, שסירב לפרט מהו סדר גודל הירידה עליה הוא מדבר, תוך שהוא טוען כי העובדה שהמחירים ברשתות המזון עלו רק ב-0.3% מתחילת השנה לפי סטורנקסט, נובעת מתרומה משמעותית של שופרסל להורדת מחירים, בעוד שהוא רומז כי המתחרות של שופרסל העלו מחירים במידה ניכרת.

בניגוד לחלק ממתחרותיה, שחלק ניכר מהצמיחה שלהן מיוחס לפתיחת חנויות חדשות, שופרסל מציגה גידול משמעותי גם במכירות מחנויות זהות במגזר הקמעונאות, שגדלו ברבעון השלישי ב-13.6% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, זאת בקצב גבוה מהממוצע בשוק מוצרי הצריכה לפי סטורנקסט. 

Be תעבור לאיזון תפעולי

הכנסות מגזר Be, רשת הפארם שבבעלות שופרסל, עמדו על 216 מיליון שקל, גידול של 14.3% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, הודות לפתיחת סניפים חדשים, וגידול של 14.9% במכירות חנויות זהות. ההפסד התפעולי של המגזר הסתכם בכ-5 מיליון שקל, קיטון של 58%. זאת הודות להגידול בהכנסות וכן לקיטון בשיעור הוצאות המכירה, שיווק, הנהלה כלליות מסך ההכנסות, הנובע, בין היתר, מהתייעלות תפעולית. שופרסל מציינת כי הוקורונה השפיעה לטובה, אך לא באופן מהותי, על תוצאות המגזר, כשברבעון הבאה צופה מנכ"ל שופרסל כי הפעילות לראשונה "תעבור לאיזון תפעולי".

אגב, בסיכום תשעת החודשים הראשונים של 2020 תרמה Be לשופרסל הכנסות 606 מיליון שקל, המהוות גידול של 15% לעומת התקופה המקבילה ב-2019, לצד הפסד תפעולי של 19 מיליון שקל, המהווה קיטון של 53%.

הכנסות מגזר הנדל"ן של שופרסל ברבעון השלישי הסתכמו ב-46 מיליון שקל, קיטון של 2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. 

השחקנית הגדולה ביותר באונליין 

משבר הקורונה ממשיך לתמוך בכך ששופרסל היא השחקנית הגדולה ביותר בתחום האונליין בישראל. שיעור המכירות שלה באונליין ברבעון השלישי עמד על 20.8%, לעומת 14.8% ברבעון המקביל אשתקד.

עוד עולה מהדוחות כי בתשעת החודשים הראשונים של השנה מכירות שופרסל אונליין טיפסו ל-19.4%, לעומת 14.8% בתקופה המקבילה ב-2019. בכך שופרסל ממשיכה בביסוס מעמדה כשחקנית הגדולה בתחום.

במבט קדימה אומר היום מנכ"ל שופרסל אברכהן כי "המכירות באונליין אמורות להתייצב על כרבע מהמכירות של שופרסל באופן כללי".

דווקא המותג הפרטי של שופרסל התקשה לפרוץ קדימה בצל השפעות הקורונה על הפעילות ועמד בתשעת החודשים הראשונים של 2020 על 25.6% מהמכירות בסניפי שופרסל, שיפור של 0.5 נקודות אחוז לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

השפעת מגפת הקורונה ניכרת גם בשורת ההוצאות של שופרסל על שכר וכוח-אדם, שגדלו ב-49 מיליון שקל ברבעון. החברה מציינת כי במהלך הרבעון 3,700 עובדים מעובדי החברה שהו בבידוד, ועל כן היא מגייסת גם עובדים זמניים בהתאם לביקושים.

במבט צופה פני עתיד מציינת שופרסל כי מגמת הגידול בהכנסות מגזר הקמעונאות המשיכה גם לאחר תקופת הדוח, ומציינת כי הכנסות מגזר הקמעונאות בחודש אוקטובר 2020 כוללות הכנסות עודפות בסך של 130-170 מיליון קל (גידול של כ13%-14%). לצד זאת, היא מציינת כי משבר הקורונה עלול להשפיע לרעה על פעילותה של הקבוצה ועל תוצאותיה הכספיות, וזאת בין היתר עקב אפשרות של מעבר המשק להאטה ומיתון, כמו גם המשך ההתפרצות של הנגיף.

שופרסל היא קבוצת קמעונאות בעלת רשת הסופרמרקטים הגדולה בישראל. הקבוצה מפעילה 385 סניפים בכל הארץ, מתוכם 300 סניפי שופרסל ו- 85 סניפי Be. סך שטחי המסחר של הקבוצה עומד על כ-547 אלף מ"ר, מתוכם 514 אלפי מ"ר סניפי שופרסל ו-33 אלפי מ"ר סניפי Be. בנוסף, לחברה יש 8 מרכזי שילוח ידניים בשטח של כ-22 אלפי מ"ר. הקבוצה מעסיקה כ-18 אלף עובדים.

שופרסל מפעילה גם מועדון כרטיסי אשראי, אשר בתשעת החודשים הראשונים של 2020 עמד על כ- 623 אלף כרטיסים, גידול של 6% לעומת התקופה המקבילה.

עם סיכום תקופת הדוח, שופרסל גם נפרדת מהיו"ר שלה בשנתיים האחרונות - מאוריסיו ביאור, ואת מקומו צפוי לתפוס יקי ודמני, לשעבר מנכ"ל קופיקס. זאת לאחר שבקיץ האחרון הפכה שופרסל באופן רשמי לחברה ללא גרעין שליטה, לאחר שדסק"ש מכרה את כל החזקותיה בחברה (26%).