הסכסוך לא נגמר: אורן יוניוב בדרך לקרב בינלאומי עם קבוצת WPP

לגלובס נודע כי עו"ד בעז בן-צור, המייצג את יוניון, שלח מכתבים לחלק מלקוחות קבוצת WPP בישראל, בבקשה להעביר לידי יוניון כל מידע על טרנזקציה כספית שיש להם עם הקבוצה, כדי שניתן יהיה להוציא צווי הוצאה לפועל ולעקל את הכסף

אורן יוניוב, בעלי חברת המדיה יוניון / צילום: איל יצהר
אורן יוניוב, בעלי חברת המדיה יוניון / צילום: איל יצהר

שנים לאחר שאורן יוניוב, בעלי חברת המדיה יוניון, הצליח לנצח את קבוצת הפרסום WPP בבוררות סביב השאלה מי ישלוט בחברה ולזכות בבעלות המלאה עליה, נראה כי בין הצדדים עומד להתחולל קרב משפטי נוסף, והפעם בבתי משפט בינלאומיים.

סימנים ראשונים לקרב המתקרב ניתן לראות בימים האחרונים: לגלובס נודע כי עו"ד בעז בן-צור, המייצג את יוניון, שלח מכתבים לחלק מלקוחות קבוצת WPP בישראל, ביניהם פרוקטר אנד גמבל, שסטוביץ', משרד הפרסום אדלר-חומסקי ואחרים, בבקשה להעביר לידי יוניון כל מידע על טרנזקציה כספית שיש להם עם הקבוצה, כדי שניתן יהיה להוציא צווי הוצאה לפועל ולעקל את הכסף. מדובר במכתב מאוד יוצא דופן בענף הפרסום, בו נוטים בד"כ שלא לערב לקוחות בסכסוכים המסחריים שבין סוכנויות הפרסום והמדיה.

המכתב חושף התנהלות שהתרחשה בשנים האחרונות בין הצדדים הרחק מאור הזרקורים, כמו למשל בוררות נוספת בה נידונו חובות בהיקף של כ-5.6 מיליון שקל של WPP ליוניון, שנוצרו מכך שבמהלך שנות הבוררות סבב א' יוניון שילמה עבור זמן הפרסום שנרכש עבור לקוחות משרד הפרסום y&r ישראל (שבבעלות WPP). בפברואר 2020 פסק הבורר לטובת יוניון, וההחלטה קיבלה תוקף של בית משפט, אולם למרות שעברו חודשים מאז, WPP נמנעת מלשלם.

"צווי העיקול תפסו רק חלק קטן ביותר מסכום החוב"

במכתב מתאר עו"ד בן-צור את השתלשלות הדברים מאז: "מרשתי פנתה לבית המשפט וקיבלה צווי עיקול המופנים נגד משרד y&r ישראל. צווי העיקול תפסו רק חלק קטן ביותר מסכום החוב. נכון להיום, חודשים רבים לאחר שניתן ואושר פסק הבוררות על-ידי בית המשפט המחוזי, משתמטת קבוצת WPP Plc. מפירעון החוב, ובכלל זה מתשלום הוצאות שנפסקו על-ידי בית המשפט, ומתנערת למעשה מהפעילות שהיא קיימה - ועדיין מקיימת בעקיפין - בישראל".

לדבריו, "את המסקנות שיש להסיק מהתנהלותה של קבוצה בינלאומית בעלת מוניטין דוגמת WPP Plc בישראל - וספק אם קבוצה זו הייתה מתירה לעצמה לנהוג כך במדינות אחרות - ניתן ואף כדאי להסיק. מכל מקום, מרשתי אינה מתכוונת לעבור על התנהלות זו לסדר היום. בכוונת מרשתי למצות את כל זכויותיה אל מול התנהלות נפסדת זו, ולפעול נגד גורמים שונים הפועלים במסגרת קבוצת פרסום זו ו/או קשורים עמה, בין בארץ ובין בעולם, ובכלל זה בדרך של הרחבת צווי העיקול וקבלת סעדים זמניים נוספים".

כאמור, במכתב מתבקשים הלקוחות להעביר מידע ליוניון כדי לאפשר לה לפעול: "חברתכם מצויה בקשרים עסקיים עם קבוצת WPP Plc., ובכלל זה מקיימת מולה התנהלות כספית. הנכם מתבקשים, אפוא, להבהיר בחוזר את טיב הקשרים שביניכם ובין קבוצת WPP Plc, ובפרט האם הנכם מחזיקים, מעת לעת, כספים ו/או זכויות עבור קבוצה זו. כאמור לעיל, לזכותה של מרשתי עומד חוב פסוק וחלוט בהיקף של למעלה מ-5,500,000 שקל, וכל גורם שיסייע לקבוצת WPP Plc להשתמט מפירעון חוב זה, במישרין או בעקיפין, עלול למצוא עצמו אחראי כלפי מרשתי", נכתב במכתב.

סכסוך משפטי ממושך

WPP היא קבוצת ההחזקות הגדולה בעולם בתחום הפרסום והמדיה. לפני למעלה מ-20 שנה, בעת שנדמה היה כי השלום עומד לפרוץ בישראל, הזדרזו קבוצות הפרסום הגדולות, ביניהן WPP, לרכוש משרדי פרסום מקומיים כדי שיהיו להם נציגויות בישראל. WPP רכשה פה שני משרדים גדולים - תחילה את טמיר-כהן (באמצעות סוכנות JWT) ובהמשך בשרשור של מהלך בינלאומי את שלמור-אבנון-עמיחי (באמצעות y&r).

שלמור-אבנון-עמיחי נמנה עם אחד משלושת המשרדים הגדולים, אך פרט לקריאטיב היה לו גם נכס כלכלי חשוב: שותפות עם ראובני-פרידן בחברת המדיה יונייטד, שהרוח החיה בהקמתה היה אורן יוניוב, לשעבר מנכ"ל ראובני-פרידן.

יונייטד עשתה חיל מתחילת דרכה והצליחה להשתלט על תקציבי מדיה גדולים שלא נוהלו עד אז במשרדים דוגמת שטראוס ופרטנר. אולם בסופו של דבר החברה פורקה בהוראת הממונה על ההגבלים דאז, רונית קן, ובעקבות זאת יוניוב, שנחשב לאיש החזק בה, חבר למשרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי, לצורך הקמת חברת מדיה חדשה - יוניון.

השותפים לשעבר בראובני-פרידן לא אהבו את המהלך ופנו לבית המשפט בבקשה לעצור את שיתוף-הפעולה בין יוניוב לשלמור, ואכן בית המשפט קבע כי המשרד לא יוכל לעבוד עם יוניוב למשך שנה. בתגובה הוחלט אז בשלמור להפסיק את פעילותם בתחום המדיה. יוניוב הפעיל את החברה לבדו, תוך שהוא חותם על הסכמים עם לקוחות העוגן של יונייטד לשעבר. רק ב-2011, אחרי משא-ומתן ממושך, הוסכם בין יוניוב לקבוצת WPP (בעלי השליטה בשלמור) על הפיכתם לשותפים בחברה, כשבידי יוניוב 25% מהמניות, ובידי הקבוצה הבינלאומית 75%.

בסוף 2011 ספגה WPP מכה קשה, כשהתברר כי גדעון עמיחי, ממייסדי שלמור-אבנון-עמיחי, מתעתד תוך זמן קצר לפרוש מפעילות. הלקוחות הגיבו ברגליים, ותוך פרק זמן קצר איבד המשרד חלקים ניכרים מפעילותו, וממשרד הממוקם בשלישייה הפותחת, הפך למשרד שולי.

למכה הייתה אמורה להיות השפעה גם על חברת המדיה יוניון, אולם לקוחות שלמור היוו אז 50% מפעילותה, אך יוניון הצליחה לשמר את לקוחותיה (גם אלה של שלמור) ואפילו לגדול באופן משמעותי.

אל מול ההתרסקות של משרדי הקבוצה בישראל וההבנה כי על לפחות חלק מהסיכונים ידעו בקבוצה הבינלאומית כבר בזמן שנכנסו ביוניון כשותפים, סירב יוניוב לשבת בחיבוק-ידיים והגיש תביעה לבית המשפט, בטענה כי WPP הציגו בפניו מצג שב והטעו אותו ביודעין.

בזמן ההליך המשפטי ובמהלך הבוררות נותרה WPP פורמלית בעלת מניות, אך בפועל היא נושלה מכל יכולת לקבל החלטה ניהולית מעשית כלשהי, בגלל שהחוזה של יוניוב הותיר לו סמכויות ניהול כמעט בלתי מוגבלות. ב-2017 קבע הבורר כי WPP הטעו את יוניוב, ולכן החברה תישאר בבעלותו בלבד.

התשלום ליוניון לא נפרע גם לאחר סיום שתי בוררויות

אלא שבמהלך שנות הבוררות הראשונה וכחלק מההסכמי השותפות על יוניון, המשיכו לקוחות משרדי הפרסום שבבעלות WPP לרכוש מדיה באמצעות יוניון. יוניון שילמה על המדיה, והמשרדים אמורים היו להחזיר ליוניון את הכסף. במהלך הבוררות הבהירה החברה הבינלאומית כי לכשיסתיים ההליך המשפטי תיעשה ההתחשבנות הכספית. אולם כאמור התשלום לא נפרע גם לאחר סיום הבוררות, ואפילו לא בתום הבוררות השנייה.

כידוע, בינתיים התחוללו גם שינויים במצבה של WPP בישראל: המשרדים שבבעלותה המשיכו להיחלש, ולאחר שגם מיזוג בין שניהם לא עזר, החליטה הקבוצה על סגירת הנציגות בישראל. כיום הקשר היחיד שיש לה זה הסכם עם משרד הפרסום אדלר-חומסקי, המייצג את סוכנות גריי שבבעלותה. אדלר-חומסקי מטפלים בתקציבים בינלאומיים של WPP דוגמת קולגייט, דייסון ואחרים. עם זאת, ל-WPP יש נגיעה בעסקים שלא מתחום הפרסום - השקעות בסטארט-אפים, חברות יחסי ציבור וכאמור לקוחות בינלאומיים, מהם מקווים ביוניון לחלץ כספים.

אורן יוניוב, בעלי יוניון, בחר שלא להתייחס לידיעה.