רווחי עזריאלי נשחקו לצד עלייה חדה בהוצאות המימון

בהשפעת משבר הקורונה, קטן הרווח הנקי הרבעוני של חברת הנדל"ן המניב ב-33% ל-193 מיליון שקל • מגזר המשרדים של עזריאלי כמעט שלא נפגע ברבעון

אדם עם מסכה הולך ליד קניוני עזריאלי בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס
אדם עם מסכה הולך ליד קניוני עזריאלי בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס

בהשפעת משבר הקורונה, הרווח הנקי של קבוצת הנדל"ן המניב עזריאלי  לרבעון השלישי של השנה נשחק ב-33% והסתכם ב-193 מיליון שקל. מלבד הפגיעה בפעילות השוטפת, בעיקר בקניוני החברה, שבאה לידי ביטוי בירידה בהכנסות וברווח התפעולי הנקי (NOI) שלה, בסיכום רבעוני סבלה עזריאלי גם מעלייה חדה בהוצאות המימון, בהשפעת שינויי מדד המחירים לצרכן.

עזריאלי, שנמצאת בשליטת היו"ר דנה עזריאלי, מחזיקה ברחבי ישראל ב-18 קניונים ומרכזים מסחריים, 15 נכסי משרדים וארבעה בתי דיור מוגן. בחו"ל היא מחזיקה בשמונה נכסי משרדים, בעיקר בעיר יוסטון שבטקסס, ארה"ב, בשטח מצרפי המתקרב ל-1.3 מיליון מ"ר.

בפילוח תוצאות הרבעון השלישי, בולטת בעיקר ההרעה בפעילות מרכזי המסחר והקניונים של עזריאלי, בעקבות סגירתם בהתאם להחלטות הממשלה. בסיכום רבעוני, הכנסות מגזר הקניונים של הקבוצה נשחקו ב-22% ל-209 מיליון שקל, והרווח הנקי התפעולי (NOI) מהם ירד ב-26% ל-156 מיליון שקל.

בעזריאלי מעריכים את סך ההקלות שהעניקה החברה לשוכרים בקניוניה ממועד הסגר השני במהלך ספטמבר ועד לסוף אותו חודש בכ-21 מיליון שקל, אחרי שתוכנית ההקלות הקודמת שגיבשה מוקדם יותר השנה לאותם שוכרים הגיעה לכ-180 מיליון שקל. כך, הכנסות מגזר הקניונים בתשעת החודשים הראשונים של 2020 נשחקו ב-32%, ל-531 מיליון שקל, וה-NOI מהן ירד ב-37% ל-391 מיליון שקל.

מגזר מרכזי המסחר והקניונים של עזריאלי בישראל מהווה כ-26% מסך נכסי החברה, ובמבט קדימה בעזריאלי מעריכים כי פתיחת הקניונים מחדש לאחר הסגר השני תתאפיין במגמה דומה לזו שנרשמה לאחר פתיחתם בסיום הסגר הראשון, עם "חזרה מהירה של ציבור הצרכנים".

שחיקה בהכנסות מהנכסים בארה"ב

בפעילות המשרדים של עזריאלי בישראל, שבמסגרתה היא משכירה שטחים לכ-670 שוכרים שונים, החברה מציינת כי הכנסותיה "לא הושפעו באופן מהותי מאז פרוץ משבר הקורונה, למעט בשל היענות לפניות נקודתיות של שוכרים" בבקשה להקלות. בסיכום רבעוני, הכנסות מגזר המשרדים של עזריאלי נשחקו ב-2% ל-181 מיליון שקל, וה-NOI ירד ב-1% ל-151 מיליון שקל.

בחברה מציינים כי פעילות המשרדים הושפעה לחיוב "מהמשך איכלוס המשרדים בשרונה ובמרכז עזריאלי חולון ומעלייה ריאלית בדמי השכירות בעת חידוש חוזרים בנכסים השונים", והושפעה לשלילה "מתקופות ביניים של החלפות שוכרים ומירידה בהכנסות החניונים לאור מגבלות הקורונה".

פעילות הדיור המוגן של עזריאלי שמרה על יציבות בהכנסות הרבעוניות, ברמה של 40 מיליון שקל, אבל ה-NOI שלה ירד מ-10 מיליון שקל ל-6 מיליון שקל, בעיקר בשל פתיחת בית דיור מוגן בלהבים, המייצר לחברה הפסד תפעולי בשל איכלוס מדורג, ולפי החברה "יתאזן עם המשך האיכלוס".

בפעילות בארה"ב עזריאלי מדווחת על שחיקה בהכנסות ושיפור ב-NOI בהשפעת שינויים בתפוסה בחלק מהנכסים ומשינויים בשער הדולר.

כמו מרבית מניות חברות הנדל"ן המניב בבורסת תל אביב, גם זו של עזריאלי סבלה מירידות משמעותיות מוקדם יותר השנה, לאחר פרוץ משבר הקורונה, ובשבועות האחרונים נהנית (כמו מרבית מתחרותיה) משינוי כיוון חד, המקזז חלק מהנזק שנגרם לה. בסך הכל, מניית עזריאלי מציגה ירידה של כ-20% מתחילת השנה, המשקפת לחברה שווי נוכחי של יותר מ-24 מיליארד שקל - מה שממקם אותה כחברה השישית בגודלה בבורסה מבחינת שווי שוק.