האם ארגון הבריאות העולמי מכתיב לנו את רשימת המדינות הירוקות?

מי נתן את ההוראה להפוך את ערב הסעודית לירוקה? רמז למירי רגב: זה לא ד"ר טדרוס • המשרוקית של גלובס

מירי רגב / צילום: תמר מצפי
מירי רגב / צילום: תמר מצפי

שרת התחבורה מירי רגב נדרשה בבוקר יום ג' לענות על שאלה מביכה: האם עדכון מפתיע ברשימת המדינות הירוקות נבע משיקולים זרים. "אי-אפשר שלא לתהות על התזמון של שינוי הסטטוס לערב הסעודית, רגע אחרי שרה"מ בנימין נתניהו וראש השב"כ ביקרו במדינה", כתבה עמיתתנו בגלובס מיכל רז-חיימוביץ'. בראיון בגלי צה"ל, ישי שנרב הפנה את התהייה לרגב. השרה התקוממה: "כפי שאתה יודע, מי שקובע מי המדינות הירוקות זה לא אנחנו, אלא הארגון הרפואי הבינלאומי", היא מחתה. "הם קובעים את המדינות הירוקות ולא אנחנו. כל הניסיונות להוציא ממני תשובות לא יעזרו".

הטיעון של רגב משכנע. ירוק ואדום זה לא אני, זה ד"ר טדרוס; ארגון הבריאות העולמי החליט, אנחנו רק מילאנו הוראות. הבעיה היחידה בטיעון היא העובדות.

כפי שהראנו בבדיקה קודמת, כל ממשלה בעולם מנהלת רשימה משלה של "מדינות ירוקות", שהבאים מהן פטורים מחובת בידוד. הקריטריונים שונים, ואין שתי רשימות זהות. ארגון הבריאות העולמי מפרסם לפעמים אזהרות מסע כלליות שנוגעות לקורונה, אבל לא ממיין מדינות לצבעים.

מי מעדכן את רשימת המדינות הירוקות שלנו? ממשרד הבריאות שלחו לנו את הרכב הוועדה המייעצת שיושבת על המדוכה. יושב הראש הוא פרופ' איתמר גרוטו, שממשיך לכהן כמשנה למנכ"ל המשרד עד סוף 2020. לצדו משמשים חברים ממשרדי הבריאות והחוץ, מהמטה לביטחון לאומי וממרכז המידע והידע לקורונה של חיל המודיעין. אה, וגם ממשרד התחבורה של רגב. כל מדינה מקבלת ציון לפי קריטריונים שתלויים בין השאר בתחלואה, במספר הבדיקות ובמדיניות הריחוק החברתי. כשהציון עובר רף מסוים, חברי הוועדה דנים במעמד המדינה, ומחליטים אם להעניק לה צבע ירוק.

ביקשנו הסברים מרגב. דובר השרה כתב לנו: "סעודיה מעבירה נתונים לארגון הבריאות העולמי, ולכן הנתונים האלו הם הקובעים. כפי שאמרה השרה, סעודיה עומדת בכל הקריטריונים למדינה ירוקה, לרבות 0.6% שיעור הבדיקות חיוביות, 1,617 בדיקות למיליון תושבים ותחלואה בירידה".

אכן, הוועדה הישראלית משתמשת בנתוני ארגון הבריאות העולמי, לצד מקורות אחרים; ואכן, המספרים בערב הסעודית במגמת שיפור. אבל האדום והירוק הם עדיין כחול לבן. בריטניה, למשל, ממשיכה להזהיר את אזרחיה מסכנות ההידבקות בערב הסעודית. 

בשורה התחתונה: דברי רגב לא נכונים. ההחלטה לאילו מדינות מותר לטוס מישראל מתקבלת בוועדה במשרד הבריאות. סיווג המדינות לירוקות ואדומות משתנה ממדינה למדינה, ולא מוכתב מארגון הבריאות העולמי.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

שומרי הסף: הוועדה לסיווג צבעי מדינות

> יו"ר - פרופ' איתמר גרוטו, משנה למנכ"ל משרד הבריאות

> נציגי משרד הבריאות + נציג יועמ"ש המשרד

> נציגי מרכז המידע והידע

> נציגי משרד התחבורה

> נציג משרד החוץ

> נציג המטה לביטחון לאומי

מקור: משרד הבריאות