הבורסה מציגה: שחיקה של 21% ברווח הנקי ברבעון השלישי

בעוד הבורסה המשיכה ליהנות ממגמת הצמיחה בפעילות השוטפת ומעליית מחזורי המסחר על רקע המשבר, בדרך לשורה התחתונה היא נפגעה מירידת שווי תיק הני"ע הסחירים שלה

איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א  / צילום: תמר מצפי
איתי בן זאב, מנכ"ל בורסת ת"א / צילום: תמר מצפי

השפעות מנוגדות למשבר הקורונה וההתאוששות ממנו על התוצאות הכספיות של הבורסה לני"ע בסיכום הרבעון השלישי של השנה, עם שיפור של 9% בסך הכנסותיה, שהגיעו ל-72 מיליון שקל, לצד שחיקה של 21% ברווח הנקי שלה, שהסתכם בפחות מ-5.5 מיליון שקל.

בעוד הבורסה, בניהול המנכ"ל איתי בן זאב, המשיכה ליהנות ממגמת הצמיחה בפעילות השוטפת ומעליית מחזורי המסחר על רקע המשבר, מה שתורם להגדלת הכנסותיה, בדרך לשורה התחתונה היא נפגעה מירידת שווי תיק הני"ע הסחירים שלה, הכולל אג"ח ממשלתיות, שהגדיל את הוצאות המימון שלה.

נוסף לעליה של 10% בהכנסות עמלות מסחר וסליקה בהשפעת העלייה במחזורי המסחר, שהגיעו ל-31 מיליון שקל והיוו יותר מ-40% מסך הכנסותיה הרבעוניות, הבורסה נהנתה גם מפריחת שוק ההנפקות, עם הגדלת הכנסותיה מדמי רישום ואגרות ב-10% ל-15 מיליון שקל, בין היתר, "לאור ריבוי תשקיפים".

עוד בפעילות השוטפת הבורסה הציגה מגמה חיובית בהכנסות הרבעון משירותי מסלקה וגם בסעיף הכנסותיה מהפצת מידע ושירותי קישוריות, ומול אלה, הכנסותיה מפעילות מרכז הכנסים שלה - המהווים חלק שולי מסך המחזור שלה, נפגעו בצורה ניכרת.

עלויות הפעילות של הבורסה גדלו בסיכום רבעוני בכ-6%, ל-64 מיליון שקל, בין היתר בשל עלייה בהוצאות בגין הטבות לעובדים, ירידה בניצול ימי חופשה בהשפעת הקורונה, עדכוני שכר וכן עלייה בהוצאות השיווק שלה.

כאמור, בסעיפי המימון נרשם שינוי משמעותית, עם הוצאות מימון נטו רבעוניות של קרוב ל-1 מיליון שקל, לעומת הכנסות מימון של יותר מ-3 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. זאת, לפי הבורסה, "כתוצאה מירידה במחירי ניירות הערך על השקעות החברה המנוהלות בתיקי ניירות ערך סחירים והמורכבים מאגרות חוב של ממשלת ישראל", שנהנו מתשואה חיובית של 1.5% ברבעון המקביל.

בסיכום התקופה שבין ינואר לספטמבר, הצמיחה בפעילות השוטפת שנרשמה גם מוקדם יותר השנה, ובאה לידי ביטוי בקפיצה של 17% בהכנסות לתקופה זו, ל-227 מיליון שקל, הצליחה לחפות על השינוי השלילי בעלייה בעלויות הפעילות ובשינוי השלילי בסעיפי המימון, כך שהרווח הנקי של הבורסה לשלושת הרבעונים הראשונים של השנה גדל ב-74% לכ-26 מיליון שקל.

בתקופה זו הכנסות הבורסה מעמלות מסחר וסליקה קפצו כמעט ב-30%, ל-103 מיליון שקל, בעיקר בהשפעת העלייה במחזורי המסחר, ושיפור נרשם גם ביתר סעיפי ההכנסות המרכזיים.

הוצאות המימון נטו של הבורסה בין ינואר לספטמבר התקרבו ל-2 מיליון שקל, "בעיקר מתשואות שליליות ברבעון השלישי וברבעון הראשון של השנה על השקעות החברה בכנסים פיננסיים", וזאת אחרי שבתקופה המקבילה ב-2019 היא נהנתה מהכנסות מימון נטו של יותר מ-9 מיליון שקל, בזכות תשואה חיובית בשווקים.

מניית הבורסה הגיבה במגמה שלילית לתוצאות, וזאת אחרי שבמהלך משבר הקורונה הפגינה חוסן, ובסך הכול עם הירידות האחרונות, מתחילת השנה מציגה טיפוס של כ-30% בערכה, המשקף לבורסה שווי נוכחי של כ-1.5 מיליארד שקל.