ח"כ עבאס: "אני האחרון שיקבל החלטה לפרק את המשותפת"

העימות בין עבאס יו"ר רע"מ לבין עמיתיו למשותפת ח"כ אמטנס שחאדה ואיימן עודה, מחריף מיום ליום • הוא מציג קו כמעט ישיר בינו לבין נתניהו ("דרך אותנטית לשרת את ביבי"), יש לו דרישות הנוגעות להצבעות בעניינים שנויים במחלוקת (כמו חקיקה לטובת קהילת הלהט"ב) ומכחיש שהוא מושך להיפרדות

ח"כ מנסור עבאס / צילום: דוברות רע"מ
ח"כ מנסור עבאס / צילום: דוברות רע"מ

אם לתת הערכה מושכלת, הרשימה המשותפת לא תתפרק, ובוודאי לא אם ישראל תיקלע למערכת בחירות רביעית בחודשים הקרובים. העימות בין חבר הכנסת מנסור עבאס יו"ר רע"מ לבין עמיתיו למשותפת ח"כ אמטנס שחאדה, יו"ר בלד, ואיימן עודה, יו"ר חד"ש והמשותפת, מחריף מיום ליום, ועבאס נראה ונשמע כמי שדווקא נהנה מהמהומה שהוא מעורר. הוא נחוש לעשות שינוי של ממש בהתנהלות המשותפת, ולכן מציב תנאים ודרישות לשינוי בהתנהלותה.

ראשית, עבאס דורש לתת לו גיבוי בדרך שהוא הולך בה מול הממשלה, תוך שהוא מציג קבלות, לפחות על הנייר, של אוזן קשבת בלשכת ראש הממשלה לצרכי החברה הערבית וקו כמעט ישיר בינו לבין נתניהו. וזה בדיוק מה שמציק לחבריו.

ח"כ שחאדה למשל רואה במהלכי עבאס מתן לגיטימציה לנתניהו וזה "ביג דיל" כדבריו. בציוץ בטוויטר, בעקבות ראיון של עבאס בערוץ 20, כתב: "לא פלא שח"כ מנסור עבאס בוחר בשופר של נתניהו והימין הקיצוני (ערוץ 20) כדי להודיע על פרישתו מהרשימה המשותפת. דרך אותנטית לשרת את ביבי. ח"כ עבאס לא ראוי להנהגה. אנחנו נמשיך מכאן". 

 

גם שחאדה דוגל בהידברות עם משרדי הממשלה למען צרכי החברה הערבית, אבל מתנגד נחרצות לגישת עבאס, המוכנה לשקול תמיכה בחקיקה החשובה לליכוד או לנתניהו. הוא לא סומך עליו ואומר כי כי השיח בינו לנתניהו חשאי ולא ברור.

"אנחנו לא צריכים להיות בכיס של אף אחד"

דרישות אחרות של עבאס נוגעות להצבעות בעניינים שנויים במחלוקת, כמו חקיקה לטובת קהילת הלהט"ב. חברי הכנסת איימן עודה ועאידה תומא סלימאן הצביעו בעד הצעת חוק לאיסור על טיפולי ההמרה, בעוד חברי רע"מ התנגדו בתוקף ויתר חברי הכנסת של המשותפת נעדרו מההצבעה. ההצבעה הזו עוררה במלוא חריפותה את המחלוקת בציבור הערבי השמרן, ועבאס דורש כי יהיה איסור גורף להצביע בסוגיות האלה בניגוד להלכה האיסלאמית.

ל"גלובס" הוא אומר: "אני האחרון שיקבל החלטה לפרק את המשותפת, אבל גם בעבר של הפוליטיקה הישראלית ראינו שמפלגות שהתנתקו מהציבור שלהן נעלמו כמו קדימה והעבודה. אנחנו במשבר חמור עם החברה הערבית על רקע חלק מההצבעות של חברי המשותפת. כל טעות שעושה ח"כ אחד מהמשותפת - כל הרשימה משלמת את המחיר".

דרישה נוספת שהוא מעלה היא שינוי דרך קבלת ההחלטות, כדי להציג חזית אחידה ככל שניתן, בעיקר מול החברה הערבית פנימה.

הוא מכחיש שהוא מושך להיפרדות: "אני רוצה שהמשותפת תישאר כפי שהיא ומעוניין שהיא תמשיך ותייצג את החברה הערבית, אבל חייבים לחשב מסלול מחדש, לשנות את הדרך ואת סדר העדיפויות ולהעמיד בראש את הצרכים של החברה הערבית, לרבות בעיית האלימות והפשע ולא רק. צריך לצאת מהבונקר שאנחנו בכיס של מישהו בשמאל או במרכז. אנחנו לא צריכים להיות בכיס של אף אחד. גם לא הימין. אני לא חלק מהמשחק של ימין ושמאל בישראל - מול כל ממשלה אנחנו צריכים להשפיע על מקבלי ההחלטות לטובת החברה שלנו".

הוא לא חושש לדבריו מאחוז החסימה, מוכן להתמודד עימו ומתהדר בנתוני סקרים שלפיו מראים כי רוב הציבור הערבי מסכים לגישתו. "אין היתכנות להורדת אחוז החסימה. אני לא תומך בכך אבל אם נרוץ לבד אני לא מודאג".

הוא מאשים את חד"ש ובל"ד שניהלו קמפיין קשה נגדו שכלל מילים קשות כמו בוגד, וקריקטורות פוגעניות ומבזות, אפילו עם סממנים מיניים, אולם אומר כי "למרות זאת אני רוצה שנישאר יחד אבל בדרך חדשה וגישה חדשה של ניהול השיח בתוכנו מול החברה הערבית ומול החברה הכללית".

ולאן אתה מוליך? להשתתפות בממשלה?

"אני לא מתכוון להשתתף בממשלה ובכל מקרה אף אחד לא הציע - שקודם יציעו. מה שמעניין אותי יותר זה החדרה של הרבה יותר ערבים לתפקידים בכירים בשירות הציבורי, מנכ"לים, ראשי אגפים ומחלקות ועוד. בוועדת המנכ"לים שהכינה את התוכנית למיגור הפשע בחברה הערבית אין אפילו ערבי אחד. נושא שעוסק בנו ישירות - לא יתכן שאף ערבי לא יהיה שם".

הרוחות לוהטות

עבאס, חובה לומר, מיישם את שהצהיר עליו לראשונה בראיון בגלובס מספטמבר 2019 בטרם הסיבוב השני של הבחירות, אז אמר מפורשות שיהיה מוכן לדון ולשתף פעולה עם כל חבר כנסת או שר - לרבות סמוטריץ' - כדי לקדם את ענייני החברה הערבית. 

הוא הזכיר אז כי השמאל הוא זה שהפנה עורף כל השנים לערבים, גם כשאלה תמכו בו, והביא כדוגמה את אהוד ברק ב-1999. "לעומת ברק, שרון מילא את הבטחותיו לנו ב-2005 כשנזקק להעביר חקיקה על פיצויים למפוני ההתנתקות". וגם על נתניהו הוא סומך שיעמוד בהבטחות - ולא, הוא לא תמים ולכן יעמוד על המשמר.

מי שמנסה לתווך במשבר הזה הוא ח"כ אחמד טיבי, הצלע הרביעית במשותפת. ל"גלובס" הוא אומר: "זו משימה לא קלה בכלל לאחד מחדש את השורות, אבל לכל ברור שמי שיתפלג יתרסק ולא יעבור את אחוז החסימה. חייבים להבין שהאיחוד משמעו שיש אידאולוגיות שונות והדגשים שונים ואי אפשר לכפות אידאולוגיה של האחד על השני. זו משימה מאתגרת שיותר ויותר קשה מיום ליום להותיר את האחדות בין חלקי המשותפת, אבל אנחנו חייבים לאחות את הקרעים. ברור שצריך לעבוד מול הממשלה בנושאים החשובים לנו ועם זה צריך לזכור שנתניהו אחראי לדה לגיטימציה שלנו. למרות זאת הוא הכתובת אבל בוודאי שלא נציל אותו ממשפט או נסייע לו בדרכים אחרות", דברי טיבי.

במשותפת מעריכים כי המשבר לא ייפתר בימים הקרובים. הרוחות לוהטות מדי, ולא נקבעה פגישה של ארבעת מנהיגי המפלגות לדון בנושא.