נת"ע פרסמה את מכרז המתכננים לשבעת הטרמינלים של המטרו

המכרז הוא חלק משמעותי בפרויקט העצום שעלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקל • מדובר במרכזי התחבורה הכי גדולים שייבנו בשנים הקרובות במטרופולין תל אביב, ושבהם ישתלבו מערכות תחבורתיות שונות

חיים גליק. מנכ"ל נת"ע / צילום: איל יצהר, גלובס
חיים גליק. מנכ"ל נת"ע / צילום: איל יצהר, גלובס

צעד נוסף בקידום תוכנית המטרו במטרופולין תל אביב. החברה הממשלתית נת"ע, פרסמה מכרז לבחירת צוותי התכנון לשבעה מתח"מים (מרכזי תחבורה משולבים), שמהווים טרמינלים שיקשרו בין מערכות הסעת גדולות - הרכבת הקלה, המטרו, אוטובוסים ורכבת ישראל.

על פי התוכנית, שמקודמת ע"י משרד התחבורה ונת"ע, יכללו המתח"מים שטחי מסחר עסקים ובינוי, ועתידים לעבור בהם עשרות אלפי נוסעים מדי יום. מרכזי התחבורה יקומו בגלילות, בארלוזורוב, בתחנות השלום וההגנה בת"א, ביוספטל חולון, ובמע"ר בן צבי בחולון, ובכפר גנים בפתח תקווה.

קרן כץ גנני, מ"מ סמנכ"ל תכנון בחברת נת"ע ועדי לוסקי שיבולי, מנהלת אגף קו מטרו M3 בנת"ע, הסבירו לגלובס, כי מדובר במכרז משמעותי שמתמקד בפיתוח הרובד העילי של התחנות. "תחשוב איזה קטסטרופה יש היום בתחנת השלום. תוסיף לזה עוד שתי תחנות מטרו, ועוד תחנה של הרכבת הקלה, ואולי עוד מסילת רכבת. כבר היום אין שם מרחב ציבורי ראוי. לצערנו אין לנו במדינת ישראל דוגמאות טובות למתח"מים מהסוג הזה. בחו"ל ניתן לציין את הקינגקרוס בלונדון, או הגראונד זירו בניו יורק. מדובר במתחם אחד שמייצר חיבוריות, בין מטרו למטרו, מרטו לרכבת קלה, מסופי אוטובוסים. קניון ומשרדים".

למי מכוונים המכרזים האלה?
"המכרזים האלה בנויים על תכנון אורבני. ראש הצוות הוא מתכנן ערים".

ומי יממן את הקמת המתח"מים האלה?
"הדרך לביצוע עוד גדולה. קודם כל אנחנו צריכים לייצר סטרוקטורה ברורה של מה הולך להיות במרחב (פרוגרמה). בשלב השני יהיה תכנון מפורט. מה יקרה אח"כ? אנחנו לא יודעים. חלק מהקרקעות פרטיות וחלק ציבוריות ומעל חלק מהתחנות ניתן יהיה לבנות".

יש לציין כי כחלק מתנאי המכרז נדרשים צוותים הכוללים שילוב של אדריכל או מתכנן ערים בעל וותק של 10 שנים, מהנדס אזרחי או מהנדס תחבורה בעל ותק של 10 שנים, ומתכנן בינלאומי, או חברה בינלאומית, שמונה לפחות עשרה עובדים ויש לה ניסיון של שבע שנים בפרויקטים הכוללים מרכז תחבורה משולב שבו ממשק בין אמצעי תחבורה להסעת המונים.