מנכ"ל תנובה: "איבדנו מחזור מכירות של 350 מיליון שקל"

המנכ"ל אייל מליס אולי רצה להבהיר שתנובה לא נהנית מבוננזה ברווחים בתקופת הקורונה כפי שנהנות רשתות קמעונאות המזון, אך בפועל תנובה תסיים את 2020 עם צמיחה במכירות, והעלייה בפעילות הקמעונאית שלה קיזזה את הירידות במכירות שלה לשוק המוסדי

מנכ"ל תנובה, אייל מליס / צלם: אוריה תדמור
מנכ"ל תנובה, אייל מליס / צלם: אוריה תדמור

תנובה איבדה מחזור מכירות של 350 מיליון שקל לשוק המוסדי בהשפעת משבר הקורונה ב-2020 - כך טוען היום (ה') מנכ"ל קבוצת תנובה אייל מליס. לדבריו, "לא רואים את מה שהחברה שלנו עוברת בשוק המקצועי, לבתי קפה, בתי מלון, מסעדות. במהלך השנה הזו אובדן מחזור המכירות של אותם עסקים קטנים ורשתות רק אצלנו, הוא למעלה מ-350 מיליון שקל, זה בפני עצמו אובדן מחזור מכירות גדול מאוד". את הדברים אמר מליס בראיון עם העיתונאית קרן מרציאנו בוועידת העסקים של עיתון "מעריב".

במה מדובר? הפעילות של חברות המזון נחלקת לשניים - זרוע המכירה לרשתות הקמעונאות, שמכירותיה מזנקות הודות לקורונה; וכתמונת ראי, הפעילות לשוק המוסדי ובראשה המלונאות וההסעדה, שנחתכה בעשרות אחוזים. המגמה הזו מאפיינת את הפעילות של כל ספקיות המזון, וכך גם של תנובה, חברת המזון הגדולה בישראל.

אלא שבהמשך, כשנשאל מנכ"ל תנובה האם המכירות לשוק הקמעונאי של תנובה מקזזות את הפער הזה השיב: "אנחנו לא יכולים לפצות על הכול".

ואולם, לא בטוח שהתשובה הזו מעבירה את התמונה המלאה. מליס אולי רצה להבהיר שתנובה לא נהנית מבוננזה ברווחים בתקופת הקורונה כפי שנהנות רשתות קמעונאות המזון, וכי המשבר פגע גם בה. אך בפועל תנובה תסיים את 2020 עם צמיחה במכירות, שכן העלייה בפעילות הקמעונאית שלה קיזזה את הירידות במכירות שלה לשוק המוסדי. אמנם, יתכן שתהיה זו צמיחה נמוכה משקיוותה לה, אבל עדיין, ההכנסות השנתיות שלה ירשמו גידול.

והנה המספרים: מנתוני סטורנקסט עולה כי המכירות של תנובה בשוק הקמעונאי דווקא מקזזות את הפער הזה, ומשאירות את תנובה עם גידול בהכנסות בסוף 2020. בדומה לשאר השוק, דווקא עלתה בכ-9% במכירות הקמעונאיות בעשרת החודשים הראשונים של 2020 לסך של 5.1 מיליארד שקל. כלומר, הוסיפה לעצמה, במונחי מחיר לצרכן, תוספת כספית של כ-460 מיליון. זאת עוד לפני תוספת הגידול שהיא צפויה לרשום בנובמבר ודצמבר, אשר לפי קצב המכירות הנוכחי תעמוד על לפחות כ-90 מיליון שקל במונחי מחירי צרכן, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, גם בקיזוז המרווח הקמעונאי, והמע"מ.

כפי שדיווחנו מוקדם יותר השנה, סך היקף המכירות של תנובה שף, הזרוע של תנובה שמוכרת לשוק המוסדי, מוערך בכ-1.25 מיליארד שקל בשנה, והוא כולל פעילות שנמשכת גם בימים אלה, בין היתר אספקה לבתי חולים ולכוחות הביטחון. החשיפה באשראי לקחות של תנובה לסקטורים שנפגעו, ובראשם מלונות, מסעדות ובתי קפה, מסתכמת לפי ההערכות בכ-60-80 מיליון שקל.