ארטימדיה | בלעדי

מסתמן: על רקע אי-הסכמות מסחריות - וואלה תצא מרשת הפרסום של ארטימדיה

בין הצדדים נערך לאחרונה מו"מ על חידוש החוזה ביניהם, במסגרתו ניסתה ארטימדיה להקטין או לשנות את מודל ההתקשרות עם וואלה, של התחייבות לתשלום מינימום נדיב • בוואלה לא מעוניינים לשנות את המודל או לוותר על חלק מתשלום המינימום, ולכן הצדדים לא הגיעו להסכמות

אלי עזור, בעלי וואלה / צילום: יוסי כהן
אלי עזור, בעלי וואלה / צילום: יוסי כהן

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, רשת הפרסום הפרוגרמטית ארטימדיה צפויה לאבד עוד שותף אסטרטגי: לגלובס נודע כי על רקע אי-הסכמות מסחריות צפויה ההתקשרות בין הצדדים להסתיים.

בין וואלה לארטימדיה נערך בשבועות האחרונים משא-ומתן על חידוש החוזה ביניהן, במסגרתו ניסתה ארטימדיה להקטין או לשנות את מודל ההתקשרות עם וואלה, של התחייבות לתשלום מינימום נדיב (מיליוני שקלים בשנה). בוואלה לא מעוניינים לשנות את המודל או לוותר על חלק מתשלום המינימום, ולכן הצדדים לא הגיעו להסכמות.

נראה כי בוואלה, שנרכשה לאחרונה על-ידי איש העסקים אלי עזור, החליטו שאם התנאים המסחריים שהציגו כתנאי להישארותם לא ימולאו, מוטב להם לפרוש מהרשת, והם מתעתדים לשווק את הפרסום באתר ביחד עם הנכסים הדיגיטליים האחרים שמחזיק עזור. בימים האלה נבדקות אופציות של שיתופי-פעולה עם גורמים שהם ספקים בתחום התשתית והדאטה, כמו למשל רשת הדאטה IDX. 

הפסקת ההתקשרות עם וואלה מותירה את ארטימדיה ללא נציגות של אתרי התוכן הגדולים במערכת שלה. כפי שנחשף בגלובס , לאחרונה החליטה גם קבוצת קשת, המחזיקה בבעלות על האתרים מאקו ו-N12, על הפסקת הפעילות עם ארטימדיה.

שלושת האתרים הגדולים - וואלה, ynet ומאקו - היו אבני-היסוד עליהם הוקמה הקואליציה של ארטימדיה, שתכליתה הייתה לסייע לאתרי התוכן הישראלים להתמודד מול זליגת תקציבי פרסום לענקיות הטכנולוגיה, בעיקר לגוגל. האתרים נמנעו עד אז מלשתף פעולה ביניהם, חלקם נעזרו בטכנולוגיות הפרסום של גוגל, וכדי לשכנע אותם להקים את קואליציית האתרים התחייבה ארטימדיה לגדולים ביניהם - ynet, וואלה ומאקו - על תשלום מינימום של מיליוני שקלים בשנה. וואלה, שנוהלה אז על-ידי אילן ישועה, הייתה הגוף הראשון שהצטרף לארטימדיה, ובתעשייה טוענים כי ההתחייבות לתשלום המינימום שישועה השיג הייתה גבוהה משמעותית מבין כל האתרים.

נזכיר כי בזמנו הוחלט ב-ynet על פרישה מארטימדיה. אומנם ynet הוא האתר הגדול בישראל מבחינת תנועת גולשים, אולם כמויות תוכן הווידאו שהאתר מייצר (עליהן אפשר להגיש פרסום) לא היו אז גבוהות, ולכן העזיבה לא פגעה באופן דרמטי במלאי שהציעה ארטימדיה.

את המכה המשמעותית ספגה ארטימדיה השנה, כשקבוצת קשת החליטה כאמור להפסיק את ההתקשרות איתה ולהתחיל לשווק את הפרסום באופן עצמאי, תוך הישענות על מקורות הדאטה של קואליציית הדאטה IDX, שבשונה מארטימדיה היא פלטפורמת מסחר והגשה בלבד. ההחלטה של קשת לא עברה בשקט, ובין הצדדים מתנהלת מלחמת האשמות שעלולה להסתיים בבית משפט.

בניגוד ל-ynet, קשת היא בראש וראשונה בית תוכן המתמחה בווידאו, והעזיבה גורעת כ-60% ממלאי הווידאו של ארטימדיה. עזיבת שני האתרים החזקים הותירה מול ארטימדיה שני גורמים אחרים שהתחזקו: אתר וואלה, שלמרות היחלשותו בשנים האחרונות נמנה עדיין עם שלושת האתרים הגדולים בישראל מבחינת תנועת גולשים; ואתר רשת 13, שאומנם איננו בין האתרים הגדולים, אולם ברשותו מלאי גדול של תוכן וידאו.

ארטימדיה שבבעלות ארטויז'ן הסינגפורית השקיעה עד היום כ-80 מיליון שקל בשוק המקומי, אך נראה כי גם עם כיסים כה עמוקים, בחברה הבינו שאולי הגיע הזמן לסגת מהאחריות למלאי הפרסום של האתרים, להפחית את התחייבויות המינימום או לעבור למודל אחר. באופן טבעי החברים הנותרים בקואליציה ראו את הדברים בעין אחרת, ובין הצדדים התנהל משא-ומתן שבסופו כאמור הוחלט בקבוצתו של אלי עזור על הפסקת ההתקשרות עם וואלה.

ההחלטה שהנחיתה ואלה עלולה להתברר כמכה מכרעת. ללא שלושת האתרים הגדולים תידרש ארטימדיה לעשות חישוב מסלול מחדש, בהנחה שלא מאוחר מדי.

בארטימדיה בחרו שלא להגיב לידיעה. מוואלה נמסר כי לא הוחלט דבר, וכל האופציות נבדקות.