הצפות ברחבי הארץ: כיבוי והצלה חילצו לכודים, נזק כבד לתשתיות ורכוש

עד לשעות הצהריים המוקדמות, טיפלו כוחות הכיבוי וההצלה ב-140 אירועי הצפות, הכוללים בתים, מרתפים, חניונים תת קרקעיים ורכבים

הצפות בגוש דן / צילום: מתוך יוטיוב
הצפות בגוש דן / צילום: מתוך יוטיוב

מאז שעות הלילה, פועלים כוחות הכיבוי וההצלה ברחבי הארץ בשל תקריות הצפה שנגרמו בעקבות הגשם הכבד. עד לשעות הצהריים המוקדמות, טיפלו כוחות הכיבוי וההצלה ב-140 אירועי הצפות, הכוללים בתים, מרתפים, חניונים תת קרקעיים ורכבים. מרבית האירועים התרחשו בהוד השרון ובהרצליה, בהן חולצו יותר מ-50 אזרחים שנזקקו לעזרה. באירועים השונים ברחבי הארץ, נגרם נזק רב לרכוש ולתשתיות.

כל הסיבות לכך שההצפה הבאה מעבר לכביש | שני אשכנזי

בהרצליה חולצו התושבים בסירות, ובהוד השרון חולצו עשרות ילדים מגן שהוצף על ידי צוללני היחידה המיוחדת של שירותי הכבאות. בין היתר, התרחשו בנוסף הצפות בבני ברק, תל אביב, רמת השרון ובאשקלון. בתל אביב הוצפו דרך נמיר ושדרות קק"ל, וברחוב דיזנגוף עלו המים על גדותיהם והציפו את הרחוב. באשקלון, הגשמים הכבדים גרמו להיווצרות בולען בכביש, ואילו שני בסיסי צה"ל הוצפו אף הם - בה"ד 15 בגלילות, וחלקים בבסיס הקריה. לפי דובר צה"ל, נגרם נזק למבנים ולמערכות תקשוביות, אך אין פגיעה בכשירות המבצעית.

רכבת ישראל הודיעה על סגירה זמנית של תחנת הרצליה ורכבות לא יעצרו בתחנה זו עד להודעה חדשה, בשל הגשמים העזים שגרמו להצפות בסביבתה ובדרכי הגישה אליה. צוותים מיחידת הצוללנים הוזעקו לתחנת הרכבת לחלץ אזרחים שנזקקו לפינוי.

זהו אירוע גשם שלישי בתוך חודש המוביל להצפות משמעותיות בערים בישראל. אמיר כוכבי, ראש עיריית הוד השרון, מסביר את המראות הקשים בעירו וברחבי הארץ, ואומר: "מדובר באירוע גשם רציף וחריג בעוצמתו וצוותי העירייה פעלו כל הלילה והבוקר בשטח יחד עם גורמי החירום לצמצם את הנזקים ולמנוע פגיעה בנפש. נהוג לבקר את התשתיות, אבל אחרי השקעה עירונית של מיליוני שקלים בשנתיים האחרונות ולאור ריבוי ימי הגשם החריגים, ברור כי יש לתת מענה מקומי ולאומי להשפעות משבר האקלים ולתקן את נזקי הבניה המאסיבית בעשור האחרון שהביאה לצמצום שטחי חלחול והטייה של אפיקי מים. בנוסף, יש לבחון את תפקוד רשויות הניקוז והתאמת פעולותיהן למציאות החדשה".

בעקבות התקרית, איגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון, מבקש מהמשרד להגנת הסביבה לפתוח חקירה פלילית לבדיקת מקור המפגעים שאותרו במתחם קצא"א, על מנת למצות את הדין עם האחראים. כמו כן, מבקשים באיגוד כי "המשרד יפעל בהקדם לעדכון תנאי רישיון העסק המיושנים של קצא"א, על מנת להתאימם להיקף החשיפה הסביבתית הנשקפת מפעילותה לתושבי הנפה".